Rozbor možností finančního krytí procesu prodeje bytových domů
Zastupitelům hlavního města Prahy
Rozbor možností finančního krytí
procesu prodeje bytových domů, zastavěných a funkčně souvisejících pozemků ve vlastnictví hl. m. Prahy.
Předkladatel:
Občanské sdružení
Byty Barrandov
Praha 5 – Hlubočepy, Štěpařská 878/21, 15200
ve spolupráci s RCB -Consulting Czech s.r.o.
Vážení zastupitelé,
dovolte nám předložit Vám materiál, kterým bychom Vám chtěli přiblížit reálné možnosti finančního krytí prodeje bytových domů, zastavěných a funkčně souvisejících pozemků ve vlastnictví hl. m. Prahy, a to zejména s ohledem na dostupnost ceny technologických funkčních celků pro současné oprávněné nájemníky. Tento materiál se zabývá problematikou dostupnosti prodeje bytových domů, zastavěných a funkčně souvisejících pozemků ve vlastnictví hl. m. Prahy obecně, nikoli pouze se zaměřením na sídliště Barrandov.
Od počátku našich jednání bylo naší snahou upozornit na poměrně vysokou cenu bytů nabízených k prodeji v rámci privatizace bytového fondu hl. m. Prahy.
Předkládali jsme Vám několik materiálů a nyní bychom Vás chtěli seznámit s faktickými daty, která jsou pro nájemníky stěžejní.
Předmětem prodeje jsou technologicky funkční celky a nabyvatelem jsou bytová družstva tvořená jednotlivými nájemníky. Na úhradě ceny celku se tedy budou podílet jen ti nájemníci, kteří se stanou členem bytového družstva. Část úhrady kupní ceny mohou provést vlastními prostředky, zbývající část úhrady kupní ceny bude potřeba řešit formou úvěru.
Pokud budeme v případě jednoho konkrétního technologicky funkčního celku (dále jen TC), uvažovat naprosto ideální stav, kdy:
· na splátce kupní ceny (případně části kupní ceny) teologicky funkčního celku se budou podílet všichni nájemníci, tj. členové i nečlenové bytového družstva budou hradit splátku úvěru ve stejné výši, a kdy
· nájemníkem, který bude hranit část kupní ceny, by byla:
a) rodina se dvěma příjmy[1] v bytě 3+1,
b) rodina se dvěma příjmy v bytě 2+1 a
c) rodina jedním příjmem v bytě 1+1,
poté budou příjmy rodin uvedených pod body a), b) a c) následující:
Plocha bytu v m2 |
88, 8 |
74,01 |
46, 32 |
Příjem rodiny v Kč |
40.000 |
35.000 |
15.000 |
Plocha bytu v m2 |
|
88, 8 |
74,01 |
46, 32 |
Potřebné nájemné |
145 Kč/ m2 |
12.876 Kč |
10.731 Kč |
6.716 Kč |
Zálohová platba služeb (bez nákladů na el. en.) |
5.500 Kč |
5.000 Kč |
4.500 Kč |
|
Celkem |
18.376 Kč |
15.731 Kč |
11.216 Kč |
|
Poměr nákladů na bydlení k celkovému příjmu rodiny |
46% |
45% |
75% |
Pokud se podíváme na statistiku, tak podle aktuálního průzkumu společnosti Ipsos[2] se náklady na bydlení českých domácností nejčastěji pohybují mezi pěti až deseti tisíci korun měsíčně. Přes 25 % domácností zaplatí částku mezi 5 až 7 tisíci korunami, téměř 27 % pak 7 až 10 tisíc korun měsíčně. Náklady na bydlení ve vlastním domě či bytě jsou dle průzkumu výrazně nižší, než v pronajatém. Do 7.000 korun se svými náklady na bydlení vejde 60 procent domácností žijících ve svém domě či bytě, ale už jen 40 procent domácností, které bydlí v pronajatém domě, v pronajatém bytě pak dokonce jen 35 procent domácností. Ostatní platí vyšší částky.
Náklady na bydlení v našem příkladě se pohybují mezi jedenácti až osmnácti tisíci měsíčně.
Poté nám potřebné nájemné vychází ve výši cca 86 Kč na 1m2
Plocha bytu v m2 |
|
88, 8 |
74,01 |
46, 32 |
Potřebné nájemné |
86 Kč/ m2 |
7.637 Kč |
6.365 Kč |
3.984 Kč |
Zálohová platba služeb (bez nákladů na el. en.) |
5.500 Kč |
5.000 Kč |
4.500 Kč |
|
Celkem |
13.137 Kč |
11.365 Kč |
8.484 Kč |
|
Poměr nákladů na bydlení k celkovému příjmu rodiny |
33% |
32% |
57% |
Plocha bytu v m2 |
|
88, 8 |
74,01 |
46, 32 |
Potřebné nájemné |
103 Kč/ m2 |
9.146 Kč |
7.623 Kč |
4.771 Kč |
Zálohová platba služeb (bez nákladů na el. en.) |
5.500 Kč |
5.000 Kč |
4.500 Kč |
|
Celkem |
14.646 Kč |
12.623 Kč |
9.271 Kč |
|
Poměr nákladů na bydlení k celkovému příjmu rodiny |
37% |
36% |
62% |
Za sdružení Byty Barrandov
V Praze dne 9.1.2013
Hana Chlebcová
Markéta Šimková – předseda OSBB Ing. Monika Matúšková – místopředseda OSBB
[1] Vycházíme z průměrného příjmu dle ČSÚ za rok 2011
[2] Ipsos Tambor, s.r.o. Výzkum trhu a marketingové poradenství. Tvorba marketingových strategii. Wwwipsos.cz