Car - kolokol a Car - puška
Car - kolokol
Car - Kolokol je obrovský zvon vystavený v moskevském Kremlu. Váží 160 tun a měří 6,14 m na výšku a 6,6 m v průměru. Byl odlit v Kremlu po 1,5ročních přípravách z bronzu zvonaři Ivanem Motorinem a jeho synem Michailem 25. 11. 1735 za 1 hodinu a 12 minut. Následovalo dlouhé chlazení a práce na jeho výzdobě zabrala dva roky. Ornamenty, portréty a nápisy zhotovili V. Kobelev, P. Galikin, P. Kochtev, P. Serebrjakov a P. Lukovinikov. Po jeho dokončení v roce 1737 shořela dřevěná konstrukce podpírající zvon usazený v odlévací jámě. Při hašení došlo k příliš prudkému ochlazení zvonu a ten praskl. Odlomila se od něho část vážící 11,5 tuny. V jámě zvon zůstal až do roku 1836, kdy byl vedle obřího děla – car-pušky vystaven na kamenném podstavci francouzského architekta Auguste de Monferranda. Zde je jedním z hlavních turistických lákadel Kremlu dodnes. Zvonů nazývaných Car Kolokol bylo v ruské historii několik. Největší z nich byl odlit v roce 1656 a vážil taktéž 160 tun. Byl v Kremlu zavěšen v roce1668, ale zřítil se během velkého požáru Kremlu 19. 6. 1701.
Car - puška
Car - puška je mamutí dělo vyrobené roku 1586 v Moskvě Rusem Andrejem Čechovem procara Fjodora. Délkou 5,34 m, váhou 39,312 tuny a kalibrem 900 mm (podle jiných údajů 890 mm) jde o největší dělo svého druhu na světě. Dělo je ozdobeno reliéfem cara Fjodora s korunou a žezlem na koni, doplněným třemi nápisy, po obou stranách má čtyři úchyty. Původně bylo umístěno uvnitřopevnění na předpolí Kremlu, na Rudém náměstí. K dělu náležela souprava kamenných koulí o váze 800 kg, ty se však nedochovaly. V 18. století bylo dělo přesunuto ze strategické pozice a umístěno u kremelské zbrojnice jako vojenský pomník. Za okupace Moskvy Napoleonem Bonaparte v roce 1812shořela při požáru dřevěná lafeta děla. V roce 1834 byly odlity železné koule o váze 1,97 tuny a byly umístěny vedle děla (třebaže z něj nebylo možno takovými projektily střílet) a v roce 1835 byla podle projektu A. Briułłowa a de Wittea odlita ozdobná železná lafeta. Koule i lafeta byly odlity vPetrohradě. V roce1960 bylo dělo přesunuto na místo poblíž Cara Kolokolu, kde stojí dodnes jako historický div a atrakce pro turisty. Podle legendy Car-Puška není schopno střelby a nebylo z něj nikdy vystřeleno, analýzy provedené v roce 1980 však prokázaly, že z něj byl uskutečněn nejméně jeden výstřel; dělo však nikdy nebylo použito v boji. Car-puška je druhé největší na světě, co se týče kalibru (prvenství v tomto směru patří americkému moždíři zvanému Little David). Velikostí ho překonaloněmecké dělo Dora z roku 1937 (kalibr 800 mm, délka hlavně 32,48 m, váha 1 350 000 kg). V roce 2001 byla podle rozhodnutí moskevské vlády ve strojírenském podniku v městě Iževsk odlita kopie Cara-pušky o váze 42 tuny a darována ukrajinskému městu Doněck, kde stojí předradnicí.
www.wikipedie.cz