Jdi na obsah Jdi na menu
 


Honda CRF450R 2013 se vzduchovou vidlicí

14. 6. 2012

 Honda myslela při vývoji nové CRF450R, jak už je jejím dobrým zvykem, hlavně na jezdce. Inženýři ze závodního oddělení HRC nemuseli chodit pro inspiraci daleko: zpětnou vazbu dostávají pravidelně rovnou od továrních jezdců z japonského mistráku, a do diskuse přispěli také nejlepší závodníci, kteří jezdí na Hondách v Evropě a Americe.

Příští rok bude čtyřtaktní čtyřistapadesátku držet pohromadě nový hliníkový rám, a protože Honda opustila ocelové šasi jako první v roce 1997, jedná už o šestou generaci litého rámu. Hlavní slovo dostala tradičně centralizace hmoty, ale nová konstrukce rámu slibuje jezdci také lepší zpětnou vazbu při doskoku. Upravená geometrie má zvýšit trakci obou kol a nově se obejvily také dvě koncovky výfuku.
Tlumení nárazů do předního kola Honda poprvé svěřila vzduchem odpružené vidlici KYB. Kromě úspory hmotnosti o 800 gramů nová vidle přinesla širší možnosti nastavení pro různé typy tratí, a také lepší tlumící vlastnosti. Stlačený vzduch reaguje mnohem rychleji než běžná ocelová pružina, a přední kolo tak zůstává déle v kontaktu s jízdním povrchem. Od toho se odvíjí přesnější průjezd zatáčkou a větší stabilita.
Zadní tlumič stejné značky je proti stávajícímu modelu o něco kratší a navíc uchycený k rámu o něco níž, zatímco na druhé straně jej spojuje s fungl novou hliníkovou kyvkou přepákování Honda Pro-Link. Všechny změny v zadním odpružení měly za hlavní cíl snížit těžiště stroje a zlepšit stabilitu při prudkém brzdění.
Čtyřtaktní jednoválec o objemu 449 ccm Honda obligátně vyladila na lepší průběh výkonu v nízkých a středních otáčkách - konkrétně si k tomu pomohla většími výfukovými ventily a zvýšením komprese - ale zároveň se pokusila také dosáhnout citlivějšího spojení mezi plynovou rukojetí a zadním kolem, aby se potenciál motoru dal lépe využít. Píst v nové CRF450R má déle vydržet díky lepšímu chlazení pomocí olejové trysky se dvěma otvory. Nová lehčí spojka dostala šest pružin, a má jemnější a snazší chod.
S novým rámem přichází také nové tvary plastů. Základní trojúhelníkový tvar při pohledu z boku zůstal zachován, ale opět se hodně věcí podřídilo potřebám závodníků. Kryty chladičů, boční plasty, sedlo i nádrž zeštíhlely, aby jezdec za řídítky získal větší volnost v pohybu při přenášení váhy. Plasty jsou zesíleny v místech, kde kolena svírají motorku, takže snesou těsnější kontakt a dávají lepší zpětnou vazbu. Zadní blatník dostal nové integrované držadlo, za které se dá CRF lépe zvednout na stojan nebo v horším případě ze země. Nádrž, přestože je hubenější, zvýšila svou kapacitu o tři deci na 6,3 litru.
Fandové Hondy CRF250R se protentokrát musí spokojit s menším rozsahem modernizací. Motor modelu 2013 má díky přeprogramované jednotce vstřikování mocnější zátah v nízkých a středních otáčkách, a dílčí vylepšení se najdou také na odpružení obou kol: zadní tlumič dostal nové vnitřnosti, a má zlepšit hlavně ovladatelnost ve vyšších rychlostech. Přední vidlice se musela přizpůsobit jeho lepším tlumícím schopnostem, a proto je nově vystrojena tužší pružinou a vnitřním pístem s větším průměrem, který také zlepší jízdní vlastnosti menšího CRF při svižnějším tempu jízdy.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář