Citadela mění datum a místo konání... a ještě něco???
Citadela změnila datum svého konání z 11.4. na 17.5. (což je dobře, jelikož 11.4. se má konat taky další Bassinfection) a místo z BVV na Bobycentrum. Dnes však na fejzbůku také padlo šokující prohlášení (držte se) - "nový koncept Citadely bude dovážet už jen komerční jména, doba undergroundu skončila". V dalším příspěvku bylo naštěstí objasněno, že "komercí" se tu nemyslí koncept bez duše postavený na rejžování prachů, ale pouze nechuť k neustálému prodělávání... doufejme. To se dozvíme ve středu, kdy má být zveřejněn line-up (ačkoliv headlinera nám slibovali už asi před měsícem). I když mě osobně to naštvané prohlášení (které bylo vzápětí smazáno) ohánějící se pojmem komerce poněkud znervózňuje... Uklidňuje mě fakt, že je stále spousta lidí, kteří to s tou komercí vidí až moc černobíle - překvapují mě neustálé tendence některých jedinců označovat všechno co není těžkej underground jako komerci. Mainstream ale přece nemusí být za každou cenu komerční... komerční je něco, co se produkuje a prodává primárně za účelem peněžního zisku. A to vážně nikoho z těch lidí nenapadne, že někteří lidi mají jednoduše rádi melodičtější a pomalejší žánry (které mají pro svou větší libozvučnost taky větší fanouškovskou základnu = jsou mainstreamem), a tak je hrají a dělají co je baví, aniž by na tom chtěli hlavně vydělat??? Vážně nepobírám tuhle teorii, že nekomerční hudba musí vždycky nutně znít jako největší randál... Komerční záměr je z hudby vždycky slyšet - ta podbízivost a bažení po balíku peněz kupříkladu z diskoškové tvorby toho retardovaného poskakujícího Korejce přímo odkapává, a to rozhodně nemá nic společného např. s kvalitním (ač mainstreamovým) electro housem typu Axwell, Steve Aoki nebo Dimitri Vegas. Ani to, že se spousta DJs (jako např. Tiesto nebo Showtek) obrací k novějším stylům jako je electro house nebo dubstep, nepovažuju za projev komerce - jedná se o mladé styly a spousta lidí prostě ráda experimentuje s něčím novým - nevidím ani nic špatnýho na tom, když někdo zjistí, že mu ten nový styl sedí víc, než ten ve kterém tvořil předtím (proto je i tvrzení, že se bývalí hardtechno interpreti přiklánějící se k minimalu nebo tech-housu stávají ziskuchtivými marketingovými loutkami, naprosto zcestné). To, že jsou výše zmíněné styly zneužívány extra-komerčními disco popíkaři jako je Alexandra Stan, Justin Bieber, Pitbull nebo Dejvid Špageta, jehož tvorba už se víc podobá ploužákům než EDM a už dávno nemá s pravou house music nic společného, je věc druhá. Proto ty hejty na festivaly jako je Mácháč nebo Magnetic prostě nemůžu pochopit. Ale zpátky k Citadele...
Jsou 3 způsoby, jak dělat párty. Buď dělat rychty pro lidi, se vším všudy na své náklady s tím, že se počítá, že každý taky přispěje svou troškou do mlýna (freeparties), nebo organizovat party s tím, že se ze vstupného pokryjí veškeré náklady (pronájem, elektřina, cesta a ubytování pro DJs atd.), nebo dělat party tak, aby se mi co nejvíc sypalo do kapsy (komerční diskárny). Druhou možnost představují klasické technoparty jako je např. Apokalypsa nebo menší klubovky, u kterých se holt stává i to, že prodělávají... a upřímně se vzhledem k dnešní době nedivím tomu, že organizátory těchto akcí to neustálé prodělávání nebaví - ne každej asi stojí o to doplácet kvůli nízké účasti těžký prachy a pak mít horko těžko na základní věci pro sebe. Vždyť už i hromada tekkno akcí se pořádá legálně se vstupným... Pak se nemůžeme divit tomu, že se za headlinery volí ta známější jména, u kterých se ví, že na ně lidi přijdou... Což mně osobně jak už jsem psala výše, nějak extra nevadí - pokud mám teda na Citadele čekat mainstreamového headlinera, líbil by se mi třeba Tony Junior, Sidney Samson nebo Bastian van Shield :-). Pokud se teda promotéři nakonec opravdu neobrátí ke skutečné komerci a nezmění se to v obří diskotéku v čele s Wiley, Mohombim a Discoboys :-ú. Pokud se tak nedejbože stane, tak doufám, že pořadatelé budou aspoň natolik solidární k fanouškům starého konceptu Citadely a vůbec ke všem příslušníkům rave scény, že název akce změní nebo ji rovnou celou zruší jako to bylo u CzechTeku...
Ještě bych se v tomhle článku chtěla zabývat jednou věcí, která teda už nijak nesouvisí s Citadelou... Tou je poněkud zarážející přístup některých lidí a řešení naprostých sraček kolem techno subkultury - krom toho absurdního osočování z komerčnosti měkčích žánrů má totiž stále více jedinců tendence na netu vypisovat, jak moc je česká scéna v porovnání se zahraniční v prdeli. Nejvíc jsou kritizovány české servery a jejich údajná neinformativnost a zásek v jakémsi mrtvém bodě, údajně mizerný zvuk ve většině vyhlášených českých klubů jako je Fabric, Mecca, Roxy atd. a to, že promotéři vozí do česka pořád dokola ta stejná jména a mnohdy si místo spolupráce podkopávají nohy... Mně osobně teda přijdou české weby v pohodě (snad krom toho, že někteří lidi přidávají do partylistu např na techno.cz i akce absolutně nesouvisející se scénou - diskotéky atp.), se zvukem v klubech je to tak fifty fifty, i když např. Favál by teď měl v tomhle směru procházet rekonstrukcí, a ve znovuzařazování stejných DJs do line-upu třeba nevidím problém, pokud se tam souběžně objevují taky nějaká nová jména (takže kupříkladu tady v Brně si vážně nemám nač stěžovat :-) ) - je to totiž šance pro lidi slyšet naživo DJe které by chtěli, ale třeba ještě narozdíl od jiných neměli možnost, navíc svoje oblíbené DJs můžu poslouchat furt dokola a nijak mi to nevadí, např. Orbitha jsem za rok 2013 slyšela naživo asi 5x, ale jeho set mě vždycky bavil... S čím teda musím souhlasit je ta občasná nalomená spolupráce některých promotérů - třeba nedávný a naprosto zbytečný spor mezi Dalinem (jeden z organizátorů Apošky) a Duncanem Greyem jsem fakt nezachápala... No ale v souvislosti se scénou bych řešila jinačí problém, který mě osobně dost sere: proč na některý akce leze tolik dementů, kteří se tam přišli jenom předvádět a buzerovat všechny okolo a vůbec tím pádem netuší, o čem takový akce jsou??? Vždycky když někoho takovýho na party potkám, tak mi to totálně zkazí náladu a dokáže to dost nalomit celkovou atmosféru... Je prostě třeba pochopit, že na akcích takového typu nikdo nestojí o blbečky, co si místo paření tahaj triko a pičujou do ostatních nebo jenom stojí jak péra a míří na hrajícího DJe mobilem, ani o přehnaně zženštilé naolejované šampónky, co začnou děsně vyvádět když jim někdo polije pitím jejich super cool Armani riflíky, nebo jim v zápalu pařby dá nechtěně loket nebo jim stoupne na jejich nebohou křehkou nožku... ale o těch už jsem psala v tomto článku: www.ja-a-moje-rit.estranky.cz/clanky/techno-a-vse-kolem/fuck-off-disco-aneb-rave-neni-diskoska.html Jednoduše tam takovíhle zmetci nemají co dělat. Vždycky se směju při představě, jak by se asi tvářili být na punkovým koncertě, kde není výjimkou, že lidi hází kelímky plný piva do davu pogujícího v bahně :-D. Takže asi tak.
__________________________________________________________
Tak headlinerem bude opět Paul van Dyk... Sice jsem psala, že jsem ten poslední, komu by vadilo dovážení stejných jmen, ale stejný headliner ještě NA STEJNÉ AKCI po dvou letech je fakt trochu divný :-D Ale dejme tomu - trance je fajn, jsem ráda, že to není Selena Gomez nebo D. Baguetta nebo Michal David nebo Ego nebo podobná sračka :-D. Přemýšlím o účasti, ale výborných akcí bude hodně, a mé finanční možnosti jsou dost omezené... That sucks.