Techno kultůra a její hudební žánry
HOUSE
vznik: začátek 80. let Chicago - USA
původ v: disco, soul, funk, electro, synth pop
popis: houpavý rytmus, monotónní 4/4 takt, výrazný kopák na každé době, neustále se opakující krátké akordy - DJ's začali upravovat disco, blues, swingové a funkové skladby jejich podkreslováním dynamickými údernými zvuky bicích automatů a eliminací částí vokálů; na electro house byl vymyšlen i tanec - tecktonik
BPM: 115 - 130
interpreti: Klaas, Technotronic, Chemical Brothers, Moby, Sidney Samson, Daft Punk, (dříve) Avicii, Bob Sinclar, Swedish House Mafia, David Guetta (spíše starší věci), Frankie Knuckles, Gramophonedzie, Paul Johnson, DJ Pierre, Benny Benassi, Boys Noize, Sebastian Ingrosso, Spencer and Hill, Deadmau5, Armand van Helden, Laidback Luke,...
popularita: mainstream
- acid house: používá "kysele" znějící zvuky vytvářené pomocí syntezátoru Roland TB 303 (např. Wink)
- micro house: minimalistický house využívající cvakavých a pípavých zvuků, krátké různorodé samply (Akufen, Isolée, Solomun)
- deep house: deep (nebo také tropical house) se více podobá chilloutu, často obsahuje vokály (Robin Schulz)
- tech house: spojení melodických a rytmických prvků klasického housu a prvků techna (Paul Kalkbrenner, Dusty Kid, Kolsch)
- hard house: tvrdší komplexnější house, má prvky industrialu (Aux 88, The Toxic Avenger, Cyberpunkers, Prodigy)
- electro house (big room house, future house): nejmladší odnož housu v poslední době nesprávně nazývaná EDM (ačkoliv EDM je zkratka pro "electronic dance music" a označuje se tak veškerá elektronická taneční hudba), je tvrdší, využívá digitálních (někdy i trochu "trancy") melodií, typický je pro něj dlouhý build-up a výrazný "drop" (Hardwell, Tujamo, Oliver Heldens, Afrojack, Danny Avila); momentálně nejpopulárnější diskotéková hudba pop-house (Alexandra Stan, David Guetta, DJ Antoine apod.) přebírá některé prvky electro housu, avšak spadá spíš pod pop než pod house music, stejně jako níže zmíněný europop
- vocal house: house obsahující (nejčastěji jazzové) vokály, hlavní rozdíl mezi vocal house a pop house je ve struktuře a tvůrčích postupech - pop house je vlastně popová písnička doplněná o houseové smyčky a efekty (viz např. David Guetta - "She Wolf", Loreen - "Euphoria", Martin Solveig - "Hello", David Guetta - "When Love Takes Over", Avicii - "Addicted To You",...), kdežto vocal house je čistá house music se vším všudy pouze obohacená o vokály (Milk & Sugar)
- progressive house: dnešní klasický house, je ráznější než raný house, používá piánové, jazzové, funky a electro melodie či prvky dub nebo africké hudby (Axwell, Steve Angello)
- electroswing: u spojení electro housu s jazzem/swingem mluvíme o electroswingu, někdy může obsahovat i prvky dubstepu či breakbeatu (Goldfish, Parov Stelar)
TECHNO
vznik: 80. léta Detroit - USA
původ v: space disco, new wave, house, electro, industrial
popis: směs perkusí, basů a dalších zvuků, výrazný rytmus založený na monotónním střídání úderů basového bubnu a hi-hat, avantgardní prvky, strojové zvuky a melodie, skladby postrádají klasickou strukturu sloka/refrén/sloka/refrén, pokud se objeví vokály, jsou většinou upraveny přes sampler a plní úlohu spíše dalšího zvuku; příklady vydavatelství: Drumcode, Cubbo, MoopUp, Naked Lunch
BPM: 140 - 160
interpreti: Kevin Saunderson, Juan Atkins, DK8, Jeff Mills, Carl Cox, Concrete DJz, Oliver Ho, Regis, Pet Duo, D.A.V.E. the Drummer, Adam Beyer, Planetary Assalut Systems, Tiga, Cari Lekebusch, Sterac, DJ Rush, Ben Sims, Surgeon, Andre Holland, Umek, Luke Slater, Hardfloor, Frank Kvitta, David Moleon, Psychodrums, The Advent,...
popularita: underground
- hard techno: = schranz (tento název vznikl spojením německých slov schrei - řvát a tanz - tančit), jak už název napovídá, je rychlejší a tvrdší, běžné tempo 150 - 180 BPM (Sven Wittekind, Arkus P, DJ Hammond, Sandy Warez, Weichentechnikk, Reset)
- minimal (deep) techno: je lehčí, minimalističtější - není tak komplexní, mívá pomalejší tempo (Marco Carola, Super Flu, Pig & Dan)
- Detroit techno: oldschoolové americké techno (např. Derrick May, Model 500, Carl Craig)
- tribal techno (hardgroove): rychlé tempo, má prvky world music či šamanistické hudby (Boriqua Tribez, Primus V)
- acid techno: techno skladby soustředící se na kyselé zvuky (Chris Liberator, Emmanuel Top)
- funky techno: měkčí techno vyznačující se melodickými funkovými prvky (CJ Bolland, Moby)
- industrial techno: techno mající prvky industrialu a noisu (Primal Beat)
- dark techno: ponuré, poměrně minimalistické chladné techno, má rázné beaty a zpravidla také vysoké tempo (Angy Kore, Niereich, Knobs)
RAVE (BREAKBEAT HARDCORE)
vznik: konec 80. let Velká Británie (hnutí), začátek 90. let Velká Británie (hudební styl)
původ v: house, acid house, techno, industrial, hip hop
popis: syrové elektronické melodie, hluboký basový zvuk, vysoké BPM, mnohdy lámané beaty, piánové melodie, používaná technika scratchování (zejména u raného ravu 90. let)
BPM: nad 150
interpreti: Marusha, Westbam, SL2, Paranoia X, Scooter, Liquid Bass, Prodigy, The Immortals, Alien Factory, Microwave Prince, Dyewitness, RMB, Skylab 2000, Datura,...
popularita: underground
FREETEKNO (TEKKNO)
vznik: začátek 90. let Velká Británie
původ v: techno, rave, jungle
popis: zkreslený basový rytmus, syntetické zvuky a samply, pořád se opakující téměř nezastavující takt, melodie se objevují jen zřídka; důležitou součástí tekkno subkultury je krom hudby a parties taky DIY přístup
BPM: 170 - 210
interpreti: Spiral Tribe, Iluzor, Anal Commandoz, Errortek, Crystal Distortion, HCHKRDTN, Narkotek, Suburbass, Lont Vehikl, Ketaklak, Desystematik Soundlab, Kaztrol, Gasr, Assi, Banditos, Gotek, Cirkus Alien, Rotor, Oktekk, Kouzelnej Kolotoč, Squadron, Biftekk, LEGO, Czajovna, Bordell 23, Raptus...
popularita: underground
- hard tekno: dnešní klasické tvrdé tekkno, které se nezřídka prolíná s různými formami hardcoru
- acid tekno: tekkno s "kyselými" melodiemi (Floxytek)
- happy tekno: měkčí tekno používající hlavně kopák, šťastnými euforickými melodiemi připomíná happy hardcore (např. Tanukichi)
- raggatek: styl podobný raggajungle, narozdíl od něj má však rovné beaty; tekno s reggae samply (Yowii)
DRUM'N'BASS (NEUROFUNK, TECHSTEP)
vznik: 90. léta Velká Británie
původ v: house, techno, hip hop, reggae, funk
popis: lámaná basová linka, beaty se rytmicky výrazně obměňují, tribální prvky, samplované melodie; tančí se na něj D'N'B step
BPM: okolo 170
interpreti: DJ Fresh, Aphrodite, Ozma, Netsky, Camo & Krooked, Noisia, DJ Pixie, Black Sun Empire, London Elektricity, Prolix, TeeBee, Pendulum, Spor, Optiv, State of Mind, DJ Hype!, Alien Seed, Tele2beatz, Calibre,...
popularita: underground (dubstep mainstream)
- jungle: oldschoolový D'N'B' bohatý na prvky reggae
- liquid drum'n'bass: měkčí d'n'b, pro nějž jsou typické chilloutové melodie a přidané vokály (B-Complex)
- hard step/drumcore/darkstep/crossbreed: tvrdší chaotičtější D'N'B s prvky hardcore (Forbidden Society, Nanotek)
- dubstep: vychází z d'n'b (prolínání těchto dvou stylů se označuje jako drumstep), chaotické skladby se samplovanými sekanými beaty, hutnými bassy a analogovými melodiemi nízkého BPM (Skrillex, Zomboy, Megalodon, Jogo, Cookie Monsta); dynamičtější dubstep ve spojení s rychlým rapem se nazývá grime (Wiley, Plan B, Smack), trap je pak odnož dubstepu mající výrazné prvky instrumentálního hip hopu a acid
TRANCE (DREAMHOUSE)
vznik: 90. léta Nizozemí
původ v: techno, house, vážná hudba, chillout
popis: svižné jednoduché bicí, rychlý styl dávající důraz na mnohovrstvené syntetické melodie, často používá dlouhá intra
BPM: 130 - 150
interpreti: Armin van Buuren, DJ Tiesto, Robert Miles, Markus Schulz, Svenson and Gielen, Angel Ace, Orjan Nilsen, ATB, Paul van Dyk, Ferry Corsten, Dash Berlin, Rank 1, Cosmic Gate, Age of Love, Kai Tracid, Arnej, Giuseppe Ottaviani,...
popularita: mainstream (hardstyle underground)
- hard trance (tech-trance): rychlejší tvrdší trance dávající větší důraz na výrazné beaty a agresivnější melodie, má blíž k technu (Simon Patterson, Bryan Kearney)
- progressive trance: pomalejší tempo, progressive se inspiruje stylem house či electro
- uplifting/emotional/dream/epic/anthem trance: klasický trance, charakteristické jsou pro něj euforické, snivé či melancholické melodie a rychlost 120 - 140 BPM (Solarstone, Scooter, Arty)
- vocal trance: trance, do nějž jsou zakomponovány (nejčastěji ženské) vokály (Aly & Fila, Nadia Ali, Alphazone)
- psy trance (goa trance): tribální rychlejší trance s psychedelickými prvky acidu a ravu, BPM 130 - 170 (Hallucinogen, Laughing Buddha, Technodrome)
- hardstyle (hardbass): tvrdý styl blížící se hardcore technu, vychází z hard trancu, má hutné melodie, tvrdý kick, výrazný bass, výrazné breakdowny, tančí se na něj shuffle či jumpstyle - někdy bývá vydělován samostatný žánr hard jump jakožto fúze mezi hardstylem a jumpstylem jako žánrem (Noisecontrollers, Blutonium Boy, Tatanka, Donkey Rollers, Activator, B-Front, SMF)
CHILLOUT (DOWNTEMPO)
vznik: Evropa 90. léta, zakladatelé The KLF (známí také jako Justified Ancients of Mu Mu nebo The Timelords)
původ v: electro, new wave, soul
popis: relaxační atmosférická elektronická hudba vysamplovaná v setu za použití různých mixovaných zvuků, začala se hrát na klubových rave parties v takzvaných "chill-roomech" - speciální stage, kde mají tanečníci možnost si sednout nebo lehnout a odpočinout si, dát si vodní dýmku atd.
BPM: 80 - 110
interpreti: Plastikman, Aphex Twin, Fatboy Slim, Orbital, Celtic Cross, Wagon Christ, Justice, Kruder and Dorfmeister, Amon Tobin, Spectre,...
popularita: underground
- ambient: psychedelická relaxační forma minimal techna, používá rytmické prvky více než klasický chillout (Moby), dark ambient charakterizuje temný a depresivní nádech skladeb
- psybient: ambient používající více psychedelických zvuků a melodií, někdy může připomínat spíše psy trance s nízkým BPM (Ott, Asura)
- trip hop: ambient s prvky instrumentálního hip hopu, reggae, experimental nebo jazz rocku (Massive Attack, Coldcut)
- dub: instrumentální hudba vzniklá mixováním reggae a SKA skladeb, vychází z ambientu
HARDCORE (GABBER)
vznik: 90. léta Rotterdam - Holandsko
původ v: techno, rave, industrial
popis: nejrychlejší, nejagresivnější a nejtvrdší forma techna, výrazné breakdowny, velmi vysoké BPM, tvrdé vysamplované hororové melodie nebo metalové kytarové riffy, často používaná distorze, scratche; hardcore má i svůj specifický tanec, tzv. hakken; v začátcích tvořili větší část příznivců tohoto žánru hooligans
BPM: okolo 200
interpreti: Neophyte, Dr. Peacock, Endymion, Noisekick, Unexist, Paul Elstak, Scott Brown, Scooter, Psiko, Mad Dog, Hellfish, Ec8or, Crucifier, Venetian Snares, Terrormasta, Komprex, Evil Activities, Drumcorps, Underground Nation of Rotterdam,...
popularita: underground
- happy hardcore (happycore/UK hardcore/trancecore): euforické šťastné melodie, časté použití vokálů nebo tzv. high pitched voice, novější happy hardcore se nápadně víc podobá hands-upu, starší tzv. early hardcore je tvrdší (3 Steps Ahead, Technohead, Darren Styles, DJ S3RL)
- speedcore/terrorcore/splittercore, breakcore: klade důraz na chaotičnost a vysoké BPM (Bonehead)
- frenchcore: více se podobá freeteknu (Al Core)
- noise (noisecore): samplované hluky uspořádané do tracku, může mít charakter BPM (power noise), ale také nemusí (harsh noise), vychází z industrialu, často se vedou spory, jestli se noise dá ještě považovat za hudbu (Synapscape, Hijokaidan)
DANCE (HANDS-UP, TECHNO-DISCO)
vznik: Evropa 90. léta
původ v: techno, disco, trance, house, happy hardcore
popis: typický hands-up má rovné beaty, výrazný bass, clap za každým druhým kickem, rychlé pravidelné hit haty, důraz na melodii, vokály, časté použití HPV (high pitched voice), skladby mají písničkovou strukturu (střídání slok a refrénu); v dance skladbách můžeme někdy slyšet i prvky jiných žánrů, jako třeba d'n'b nebo electro housu
BPM: 110 - 150
interpreti: Rob Mayth, Basshunter, Eiffel 65, Danzel, Cascada, ATC, DJ Spinback, Raverockerz, Baracuda, Paffendorf, DJ Ross, Shaun Baker, Tom Pulse, Scooter, Dancefloor Kingz, Fragma, 666, Gigi D'agostino, Bomfunk MC's, Big Ali, Die Atzen, DJ Pulsedriver, Echo Bass, Manox,...
popularita: mainstream
- jumpstyle: nebo hard dance, prolíná se s hardstylem (Sheffield Jumpers, Patrick Jumpen, Jeckyll and Hyde, Starsplash)
- euro techno: neboli euro trance/techno dance/eurohouse, absence vokálů, zvukové a strukturální prolínání s technem, trancem a housem (Andy Whitby, Alex Gaudino, Pimp! Code, DJ Splash, Aquagen)
- hi-NRG: předchůdce eurodancu, má znatelné prvky disca, ale oproti discu je přímočařejší a není tolik funky, bývá i rychlejší, ale nemusí být (A*Teens - starší tvorba, Basic Element)
- eurodance: evropský hands-up 90. let (např. Fun Factory, Masterboy, E-Rotic, 2 Unlimited, Megatronic), důraz na kopák, mužský rap a ženské vokály, "tvrdší" eurodance měl blíž k ravu a happy hardcoru - měl vyšší BPM, někdy se objevovaly piánové melodie a breakbeatové samply; přehnaně komerčními interprety byl však naopak často míchán s bubblegum teen-popem, italo discem nebo synthpopem a BPM bylo naopak snižováno - proto se také někdy nazývá "europop", který už však s techno kulturou nemá vůbec nic společného a spadá spíše do disco subkultury (DJ Otzi, Squeezer, Whigfield, Mr. President, O-Zone, Snap!, Vengaboys, A*Teens, No Mercy, Alcazar, Spice Girls, Petr Kotvald)
Komentáře
Přehled komentářů
jak někdo může zařadit takový disco jako scooter mezi hardcore?!?! rozběhni se hlavou proti zdi kreténe
Re: hnůj
(pirate.deluxe (ADMIN), 4. 2. 2016 17:38)
hmm, až na to, že Scooter nehrajou a nikdy nehráli disco :-) snad jedinej track, kterej má nádech disca a dalo by se u něj o něčem takovým uvažovat je „Shake That!“, ale já osobně bych ho řadila spíš do dance, popř. hi-NRG. a jak je někdo může zařadit mezi hardcore? úplně normálně ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=fJDSlVC3o0A
https://www.youtube.com/watch?v=FfWh0ihF3cc
https://www.youtube.com/watch?v=GhFqWq8aVko
https://www.youtube.com/watch?v=z6FwLuI90ds
https://www.youtube.com/watch?v=SEogsrA4jEU
takže si prvně zjisti vo co go a přemýšlej, než vybliješ nějaký hovno kreténe :-*
hnůj
(assfucker, 2. 2. 2016 18:05)