Jak šel hip hop do sraček, aneb kdo za to ještě stojí
Hip hop je subkultura vzniklá v 70. letech v černošské komunitě gangstrů z Bronxu v New Yorku. Patří k ní freestyle rap battles, street dance (breakdance, krump, poppin' atd.), ale taky beatbox, streetball, hip hop měl také velký vliv na rozšíření graffiti scény. Dříve bylo hlavní myšlenkou hip hopu předávat dál své názory a zkušenosti ze života na městských ulicích, dnes je však - bohužel - primárním zájmem většiny rapperů svou hudbou především vydělat a vydobýt si respekt a slávu mezi lidmi. Dříve šlo o undergroundovou subkulturu protestu naštvanou na společnost fungující jako tupé stádo ovcí, která revoltovala proti rasismu, maloměšťáctví a reflektovala těžký život v podsvětí velkoměsta - války gangů, drogy, squaty a ghetta, apod. Dneska většina rapperů ověšených tunami zlata dobývá přední příčky hitparád svými přihlouplými tracky za pomocí chytlavýho beatu (což je to jediný dobrý na jejich tvorbě), cool textu o tom, jak jsou drsní, a pomocí vytuněnýho auta a sexy bab v bikinách ve videoklipu (MC Hammer, 50 Cent, Far East Movement, Ludacris, Soulja Boy, Snoop Dogg, Tyga, Flipsyde, Jay-Z, Lil Wayne, Dr. Dre, Kanye West, Gucci Mane, Chris Brown, Will.i.am, Wiz Khalifa, T-Pain, Nicki Minaj, Tinie Tempah, Fatman Scoop, G-Unit, Evil Pimp, ASAP Rocky, Drake, Missy Elliott, Daddy Yankee, Mattafix, Crazy Town, Rytmus, Str8 Union, El'Nino, Bow Wave, Ego,...). Dávají featy s popovými zpěvačkami, zakomponovávají do svých skladeb disco (např. Mohombi, Black Eyed Peas, Pitbull, Flo Rida, Timati, Psy), vymysleli téměř jako pop znějící R'N'B (Taio Cruz, Sean Paul, Iyaz, Fort Minor, Usher, Akon, Beyoncé, Rihanna, Timbaland,...), jako bokovku občas vezmou natáčení reklam nebo béčkových puberťáckých komedií typu Ali G InDaHouse, a dost na tom všem rejžujou (tenhle komerční proud se týká spíš USA). Školy street dancu a značky oblečení jako Adidas, Nike, Adio nebo DC taky prostřednictvím hip hopu slušně vydělávají.
Hip hopery už dneska představujou převážně náctiletý rozmazlený namachrovaný děcka v nasrávačkách, kterým imponujou "cool" sprostý texty o sexu a násilí (který jsou v závěru úplně o hovně), nebo agresivní, až náckovský výlevy (Řezník), poslouchají kokoty jako je Marpo, Gipsy nebo Leo Beránek, považují se za mistry světa a nemají lepší zábavu, než se předvádět a buzerovat ostatní. Zmalované třináctileté holky s nadměrně vysokým sebevědomím v růžových flexách piští na koncertech interpretů typu Sámer Issa, Ben Cristovao nebo All-X, rádoby MC's se hlásí do Superstar (Roko) a celkově se do hip hopu angažujou debili jako je Kapucino, Gabi-G, Metrix či jeho slovenskej kolega Laco Majster Slova a dělají ze sebe na internetu kašpary - to co předvádí by se dalo popsat přinejlepším jako tragédie (ale člověk se aspoň zasměje :-D V poslední době je "nej" Young Havel - z toho úplně umírám xD).
Dost podobně jsou na tom rádoby undergroundoví bossové (ve skutečnosti celkem tragédi) Igor nebo Marat. Jejich texty třeba i mají dobrou myšlenku, ale jsou neskutečně amatérsky napsaný a jejich flow taky nestojí za nic. Takovej "rap" dokážu udělat taky - kdyby Metrix trochu trénoval, dostane se za chvíli na jejich úroveň :-D. No a Barracudovi "haťa paťa" tracky mě taky dostávaj :-D Prostě sračky, jejichž texty jsou tak stupidní až to bolí, a kolikrát se ani nerýmujou... Takže ani undergroundová část české scény, která v posledních letech zase začíná převažovat na tom není moc dobře; třeba takoví Dew Town Dogz si docela serou do huby, i když pár tracků mají dobrých - v jednom válu kritizujou diskanty a ve dvou dalších rapujou o tom, jak vymetaj brněnský diskotéky... Taky mě dostává, jak nazývaj ovcema lidi co makaj a sere je že musí makat jak otroci aby přežili: by mě zajímalo, jestli hošíci čórujou, nebo je ještě živí maminka :-). Spíš asi to druhý vzhledem k tomu, že soudě z jiných tracků ještě chodí do školy :-). Nebo možná sellí nějaký fety, hmm no to je teda job... Nebuď ovce, buď čórka, dealer nebo šlapka :-D... Nebo Ektor, v jehož mikině teď běhá každej třetí pubescent: nic moc jsem od něj sice neslyšela - akorát jeden docela dobrej track s Hugo Toxxem a jednu trapnou sračku s Emeres - ale víc ani slyšet nepotřebuju. Z toho co kecá v tom jednom válu a z toho že mlátí na koncertech svoje fans nebo jim na FB kolikrát vyhrožuje je mi jasný, že je to totální kretén.
Jak vidno, 90% dnešní hip hopové scény stojí za hovno. Hip hop je mrtvý, stal se obětí masivní pózy, komerce a debility - prosím o minutu ticha... Nicméně je třeba zmínit těch 10% undergroundových hip hopových interpretů, kteří ještě za něco stojí (pokud se jejich produkce nescvrkla jenom na bezdůvodný hejty, povýšený kecy a pořád ty stejný dissy na imaginární osobu, jako např. u Pio Squad, kteří mají možná tak jeden, dva dobrý tracky). Tihle interpreti i labely, který jejich hudbu vydávají (např. Ty Nikdy Hatertainment, Archetyp 51, Tvoja Matka Rekorc, YZO Gang) mají můj respekt za to, že navzdory otřesnýmu stavu v jakým se hip hopová kultura nachází se nestydí se k ní ještě pořád hlásit a jedou si pořád to svoje a jejich songy jsou o něčem, i když mě někteří z nich třeba zase až tolik neoslovili (např. IdeaFatte, Defuckto, PSH, Disgrafix, LA4,...), i když někteří z nich občas vytvoří i mainstreamový track (Majk Spirit a jeho "Ženy treba lúbiť"), a i když někteří z nich umí udělat jak výbornej track, u kterýho běhá mráz po zádech, tak absolutní sračku, a jejich ego nabírá neuvěřitelných výšin (jako třeba Tafrob, Supercrooo nebo Smack). Zmiňuju i interprety, kteří už dneska nejsou aktivní a u některých uvedených mě docela mrzí, že sklouzli do komerce (viz např. Kontrafakt - Rytmus, Ego; Syndrom Snopp - Gipsy; Disgrafix - El'Nino; Wu-Tang Clan - Method Man).
Samozřejmě, nejsem žádná odbornice na hip hop - nejsu žádná hip-hoperka, nikdy jsem nebyla, nikdy nebudu a ani nechci být :-D Tuhle hudbu znám tak nějak skrz kámoše a mladýho, sama ji nevyhledávám a tohle všechno je jenom můj subjektivní názor. Takto okrajově si poslechnu víc žánrů včetně rocku, metalu nebo reggae, ale jenom u hip hopu to mám tak, že buď je pro mě něco dobrý, nebo je to totální sračka; hip hop či rap je podle mě založenej hlavně na textu a jeho myšlence, a když je text fakt dobrej a beat nenudí, sem tam si nějakej hip hop i poslechnu. Ale přijde mi, že většina rapperů se akorát naparuje kolik mají fans, kolik bab vymrdali a dělaj jak kdyby byli něco víc, a když k tomu připočtu to, jak vypadá průměrnej rapovej diss ve kterým se MC snaží ukázat, kolik sprostejch slov umí vyjmenovat... prostě trapní kreténi :-D. Ale jak už jsem říkala, ne všichni ;-) Třeba tihle jsou celkem dobří :-P:
ZAHRANIČNÍ INTERPRETI
- 2Pac
- Bad Meets Evil
- Beastie Boys
- Bliss'n Eso
- Busta Rhymes
- Coolio
- Cypress Hill
- Death Grips
- DMX
- Dope D.O.D.
- Eminem (je super krom těch nových sraček co udělal akorát pro prachy)
- Gang Starr
- Ice Cube
- Looptroop Rockers
- Method Man
- Nach
- One T + Cool T
- Onyx
- Public Enemy
- Red Astaire
- Run-D.M.C. (starší tvorba)
- Soprano
- The Notorious B.I.G.
- Wu-Tang Clan
ČEŠTÍ A SLOVENŠTÍ INTERPRETI
- Boy Wonder
- BPM
- Čistychov
- Defuckto
- Delik
- Disgrafix
- Dramatikz
- H16
- Hugo Toxx
- Chaozz
- IdeaFatte
- Indy a Wich
- Iscream Boyz
- James Cole
- Jay Diesel
- Jihovýchod
- Kaidžas
- Kali
- Kato
- Kontrafakt
- LA4
- Lara 303
- Lipo (jenom starší vály, teď nejhorší komerce)
- Majk Spirit
- MC Gey
- Moja Reč
- Morelokatr
- MVP
- Naše Věc
- Názov Stavby
- Orion
- Otecko
- Paulie Garand
- Prago Union
- PSH
- Radikal
- Rakby (jak co)
- Rest
- Revolta (jak co, je to docela magor :-D)
- Separ
- Smack
- Supercrooo
- Syndrom Snopp
- Tafrob
- Vladimír 518
Komentáře
Přehled komentářů
nevím co má autor článku za komplex, ale musí to být dobrá buzna :-) Hypno je nejvíc
kundo
(tvoje kunda, 26. 8. 2014 10:44)ty pico, co to meles za sracky, Reznik neni zadnej nacek... mas dost
Re: kundo
(pirate.deluxe (ADMIN), 26. 8. 2014 20:50)ne vůbec to není nágl, vubeeec http://www.youtube.com/watch?v=WJaTyVR8YXM
8080808080808080808
(MC Špejla, 13. 6. 2016 19:53)