Jdi na obsah Jdi na menu
 


Třicet případů majora Zemana: Odfláknutý seriál

1945.jpgSeriál o majoru Zemanovi je však mezi nedbalostními českými retro filmy odstrašujícím případem. Názorně dokázal, že nešlo vůbec o historizující detektivky, ale jen a jen o ideologickou propagandu o dobrých a zlých. Produkce seriálu si vůbec nelámala hlavu s reáliemi, v každém dílu najdete několik konkrétních dobových nesmyslů – nejen v chování a mluvě herců, ale i v prostředí. Byty jsou zařízeny vybavením, které v daném roce ještě neexistovalo, na ulicích stojí auta, která se začala vyrábět až za dlouhé roky. Sestříhal jsem jen pár příkladů týkajících se hlavně automobilů, podrobně by se dal rozebrat díl po dílu.

Ale není to jen bolest starých předlistopadových děl. Trpí tím i nové filmy natočené po roce 1989 a vracející se do období před tímto datem. I v poměrně zdařilém seriálu Vyprávěj to někdy zadrhne. Ani ne tak prostředím, oblečením, či vybavením domácností, to je téměř dokonalé. Ale například výrazy typu „to dáš“ je záležitost až posledních let, kdy tento módní výraz pronikl do obecné mluvy. Autoři a scenáristé mladších ročníků si neuvědomují, že v 50. nebo 70. letech byla hovorová i oficiální mluva odlišná od dnešní a každá věková kategorie používala specifický jazyk, v němž se však dnešní výrazy typu „to dáš“ nevyskytovaly.
Že lze natočit snímek, kdy se vizuálně přenesete do konkrétní doby, ukazuje například už kultovní Podraz. Ale také Americký gangster, odehrávající se v 70. letech 20. století (natočený 2007), nebo německý snímek Mogadischu (odehrávající se na konci 70. let) jsou toho důkazem. Na ulicích jezdí opravdu auta daného roku, na stolech jsou telefony z druhé poloviny 70. let, stejná jsou letadla, oblečení, nábytek.
smrt-u-jezera-1945.jpgAle zpět k majoru Zemanovi. První ukázka je z 1. dílu – Smrt u jezera. V roce 1945 sice už KSČ dosadila do tehdejšího Sboru národní bezpečnosti na velitelská místa řadu svých lidí, ale oslovení „soudruhu“ se ještě nepěstovalo. Je zcela nemyslitelné, aby úřednice oslovila adepta na kriminální službu větou: „Soudruh Zeman?“ To svědčí spíše o tom, kam měl být myšlenkově divák seriálu nasměrován.
hona-na-lisku-aero-ae-45.jpgV dalším dílu – Hon na lišku, který je zasazen do února 1948, utíká nadporučík Bláha letadlem na Západ. Problém je v tom, že v únoru 1948 nemohl odletět s Aeru AE 45. To se sice začalo v roce 1948 vyrábět, ale ne v únoru. V té době existoval jeden zkušební prototyp. „Buržoazní spiklenci“ mohli stěží získat k odchodu za hranice právě tento typ, ale úkolem produkce bylo zřejmě sehnat nějaké odpovídající letadlo. Tohle to ale rozhodně nebylo.
V části Strach (příběh z roku 1951) zase neuhlídala kamera v pozadí jedoucí tramvaj T3 (ta vyjela poprvé v roce 1962).
berliet-1964.jpgDalší lapsus se konal v dílu Konec velké šance (rok 1957). Kamion (řidiče si zahrál režisér Jiří Adamec), kterým měl Radoslav Brzobohatý alias Pavel Bláha uprchnout už podruhé na Západ, taky nemá nic společného s daným rokem. Jedná se o francouzský Berliet, ale až z 60. let. Berliet do té doby vyráběl nákladní vozy s dlouhým čumákem, podobně jako třeba Tatra 111 (viz fotografie).
Autopark byl vůbec slabou stránkou celého seriálu. V dílu Pán ze Salcburku (rok 1964) se ve scénách z jihlavského náměstí objevuje za Josefem Abrhánem několikrát Škoda 100 a dodávka Škoda 1203. První šal do výroby až v roce 1969, nesmrtelná dvanástsettrojka v roce 1968. pan-ze-salcburku-1964-5.jpgSamotný Abrhám řídí kamion Volvo F89, které v tomto provedení začali Švédové vyrábět až v 70. letech. Ve scéně na pražské ulici, kdy se Blažena Holišová chystá volat z telefonní budky, jsou v pozadí auta z konce 60. let, případně z první poloviny let sedmdesátých, jako Vaz 2101, Fiat polski 125p, jugoslávská Zastava – licenční hybrid od Fiatu (projede zde taky jedna Škoda 1203).
Ve scénách odehrávajících se u motorestu například odjíždí Josef Abrhám autobusem ŠL 11 (výroba od roku 1970), stejný typ dokonce stojí v jednom ze záběrů na parkovišti. Tam spatříte také Volhu GAZ 24 (oficiální premiéra v SSS v roce 1970).pan-ze-salcburku-1964-2.jpg
Při záběrech před pražským hotelem Paříž uvidíte například Renault 16 (výroba od 1965) – ten se objeví ještě v jednom ze záběrů, tentokrát už za jízdy, nebo Wartburg W353 kombi (sedan se vyráběl od roku 1966, kombi až 1968). Ani Ford Taunus (nebo možná Cortina, provedení 1970, neodpovídá roku 1964.
Přeji hezkou podívanou…
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Růžička

David,3. 6. 2014 10:46

Malá poznámka, Aero Ae 45 v Honu na lišku ale nehraje samo sebe, má se vydávat za amerického Pipera. Není uvedený typ. Takže asi nejde o lapsus produkce, ale určitou autorskou licenci.

Fotoaparáty

Jakub,9. 8. 2013 19:44

V jednom z posledních dílů tuším probleskne japonský fotoaparát Pentax K2, který se na trh dostal až v roce 1975.