Spam
Obecně se spam definuje jako nevyžádaná elektronická pošta. Aby však mohla být zpráva považována za spam, musí splňovat další kritéria. Zaprvé elektronická zpráva musí být předávána masově velkému počtu uživatelů, zde je nutno zdůraznit hlavně slovo masově neboli hromadně, díky tomu se mezi tzv. spam nedá považovat například e-mail od kolegy, od kterého jsme si nic nevyžádali. A za druhé zpráva nesmí být příjemcem vysloveně ani vědomě vyžádána. I když je pojem ,,spam" v dnešní době velice rozšířený, musíme mít na paměti, že se jedná pouze o slangový výraz, který se v dnešní době rozrůstá do dalších podob, např. spammer - ten, kdo odesílá spamové zprávy; spamovat - označení činnosti rozesílání nevyžádaných zpráv. Oficiálně se pro spam používají zkratky UBE a UCE. Pro opak spamu se dnes využívá pojem ,,ham", v překladu šunka.
Nejčastějším obsahem spamu jsou nejrůznější nabídky na cenově výhodné léky, módní doplňky, hodinky, produkty na snižování váhy půjčky a pracovní místa. Zneužívány jsou také nejrůznější katastrofy, jako například v roce 2010 zemětřesení na Haiti, kdy se pod záminkou humanitární pomoci snažili počítačoví podvodníci vylákat z důvěřivých lidí finanční prostředky.
Ročně přijde do e-mailových schránek 62 biliónů nevyžádaných zpráv, tzv. spamů. Rozesílání, prohlížení a mazání těchto mailů ročně stojí 33 miliard kilowatthodin energie. To je spotřeba velkoměsta s 2,4 miliónu lidí.
Historie
Název pochází ze značky amerických konzerv lančmítu, která se vyrábí od 30. let dodnes (v současnosti ale výrobce trvá na psaní velkým písmem SPAM). Za 2. světové války a po ní byla hojně rozšířená a stále méně oblíbená ve Velké Británii. Proto se objevuje v závěrečné skeči 25. dílu seriálu „Monty Pythonův létající cirkus“, kde všechny položky jídelního lístku v restauraci obsahují spam, i mnohokrát opakovaně. Spory zákazníků s číšnicí o objednávky přerušuje skupina Vikingů zpívajících „Spam, spam, spam…“
První spamová zpráva byla odeslána dne 1. května 1978 po síti ARPANET, předchůdci internetu. Odeslal ji zaměstnanec firmy Digital Equipment Corporation a prezentoval v ní svoji společnost.
V České republice za nejznámější spamové zprávy považujeme e-maily, které byly rozesílány ze serveru Tvujdum.cz, v té době ve vlastnictví společnosti Media Online, s. r. o. V těchto spamových zprávách server informoval o novinkách na svých webových stránkách a trendech v bydlení. I přes obhajoby rozesílání těchto zpráv se firma nakonec za své jednání omluvila.
Jak se spamu bránit
Obrana proti spamům není jednoduchá. Důvodů je celá řada. Především je spamů mnoho, jejich rozesílání je totiž velmi jednoduché a prostor odkud přicházejí obrovský. Navíc nebývá jejich odlišení od žádoucích e-mailů vždy snadné. Situaci komplikuje také globální charakter Internetu a tedy i e-mailů a spamů, takže ani zákonodárství jednotlivých zemí zde nemůže sehrát zásadní roli.
Svou e-mailovou adresu pokud možno zbytečně nezveřejňovat na www stránkách. Nebo alespoň ne víckrát, než je nutné. Pravděpodobně je přímá úměrnost mezi tím, na kolika stránkách je vaše adresa uvedena a kolik spamů vám chodí.
Zřejmě nejjednodušším způsobem, jak se vypořádávat s přicházejícími spamy, je jejich manuální rušení. To ale představuje nikdy nekončící Sisyfovu práci. Navíc, jak již bylo zmíněno, není to pro organizace ani způsob levný. Se stále rostoucím počtem spamů je tato metoda pro organizace nepřijatelná a je stále méně zajímavá i pro jednotlivce.