Mé zkušenosti z jednání s úřady veřejné správy
Mé zkušenosti s úřady veřejné správy nejsou bohužel příliš bohaté. Jediné dva úřady, s kterými mám zkušenost, jsou Magistrát města v Hradci Králové, a to s odborem dopravy (v oblasti obecního úřadu obce s rozšířenou působností) a odborem správním (oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel), a Úřad práce v Hradci Králové, odbor státní sociální podpory.
Nemůžu říct, že bych měla kdy sebemenší problém s úřednicí, ba naopak. Pracovnice úřadu mi pokaždé vyšly vstříc a pomohly mi, když jsem si nevěděla rady. Na úřadu práce se mi dokonce stalo, že úřednici očividně nebylo dobře, přesto mi pomohla vyplnit veškeré formuláře, kvůli kterým jsem tam byla, a stále působila příjemným dojmem. Sama jsem přesto radši naši schůzku ukončila a domluvila se s ní na jiný termín. Samozřejmě to ale asi neplatí všude. Často se setkávám s názorem, že chování úřednic je nepříjemné, ale musíme si uvědomit, s kolika lidmi denně přijdou do kontaktu a pokud se každý ptá na to samé, není se čemu divit. Na druhou stranu je to ale jejich práce.
Hlavní problém těchto i jiných stížností vidím v tom, že úřednic je málo a požadavků mnoho, což bych chtěla uvést v mé první zkušenosti s úřady a další problém je nedostatečná informovanost úřednic, což bych chtěla dokázat na druhém příkladu.
Magistrát města, odbor dopravy
Na odboru dopravy jsem byla celkem třikrát, poprvé, když jsem si šla zažádat o řidičský průkaz, podruhé, když jsem si šla řidičský průkaz vyzvednout a potřetí, když jsem si byla zaevidovat auto do registru vozidel. Situace tam ale pokaždé vypadala úplně stejně.
K Magistrátu jsem se musela dostavit už kolem šesté hodiny ranní a postavit se do již vytvořené fronty před uzamčenou budovou. V sedm hodin byla budova otevřena s dovětkem, že je to jen dobro Magistrátu, že nás dovnitř pustí, tak abychom se chovali slušně, jinak že úřední hodiny začínají až v osm hodin. Většina čekajících se rozeběhla do třetího patra, kde sídlil odbor dopravy, aby si rychle zmáčkla elektronický pořadník, protože bylo možné, že za 10 minut se na ně už nedostane řada a budou toto čekání muset absolvovat znova jiný den. Ten, kdo přišel o něco později, měl prostě smůlu. Poté, co jsem se k přístroji probojovala také, jsem si sedla a čekala asi 2 hodiny, než na mě přijde řada, byla jsem bohužel moc pomalá.
Jednou se dokonce stalo, že elektronický pořadník ještě nebyl zapojen, a to teprve nastal zmatek, lidé se tak tlačili, že skoro ani nemohla projít úřednice, která měla uvést přístroj do provozu.
Magistrát města, odbor správní
Na správním odboru jsem byla v září letošního roku s tím, že bych si chtěla zažádat o výměnu občanského průkazu. Ten můj měl platit sice až do března 2008, ale nevěděla jsem ještě, jak bude vypadat můj rozvrh na univerzitě, proto jsem přišla raději dřív. Další důvod, proč jsem přišla tak brzy, byl, že pořád někde slyším, jak lidé chodí pozdě, nechávají vše na poslední chvíli a pak jsou třeba i delší dobu bez dokladů (např. řidičský průkaz).
Čekárna byla prázdná, zmáčkla jsem teda pořadník, vyplnila formulář, který byl potřeba a šla dovnitř. Paní za přepážkou si ode mě formulář převzala, vyplnila zbytek údajů a nalepila fotografii, vzala si ode mě i občanský průkaz. Najednou se ale zarazila, že můj občanský průkaz platí skoro ještě půl roku, tak co tam dělám tak brzo, proto jsem jí vysvětlila své důvody.
Poté úřednice začala váhat, jestli si tu občanku může ode mě vzít nebo ne, takže mě požádala o moment strpení a odběhla se poradit do vedlejší místnosti. Její pravděpodobně zkušenější kolegyně jí poradila, že občanský průkaz přijmout ode mě nemůže, ať přijdu až v listopadu, vrátila mi vyplněný formulář s nalepenou fotografií a prý ať se stavím za dva měsíce i s tímto formulářem, sice tam bylo už vyplněné datum, ale prý to nevadí. Doteď nechápu, proč si ode mě úřednice nemohla občanský průkaz převzít.