Škoda Fabia III - dojmy
Je mi 16 let a vzhledem k tomu,co mělo auto pod kapotou, nemělo cenu jezdit na letiště nebo někam jinam,kde bych neměl šanci někoho sejmout. Popíšu tedy novou Fabii z pozice spolujezdce.
Tak se na nás usmálo štěstí a dostali jsme možnost na víkend vyzkoušet novou trojkovou Fabii - auto, o kterém se mluví ještě více než o nové závodní verzi Ferrari LaFerrari. A nebyla to jen tak nějaká Fabia. Měla nejvyšší výbavu Style a bylo mi řečeno, že jediné, co jí chybí,je střešní okno. Její cena byla zhruba 400 tisíc. To byla ta dobrá zpráva. Ta špatná byla, že auto mělo pod kapotou chrochtavý tříválcový diesel 1.4 TDI s 66 kW. A já diesely nemám moc rád. Nelíbí se mi ten zvuk traktoru, ani fakt, že ačkoliv jsou možná úspornější, jsou vždy mnohem dražší než benzínové motory. V pátek, když jsem s novou Fabií jel do školy, se mi z dieselových zplodin udělalo docela šoufl - a to se mi v autě už hodně dlouho nestalo. Vůbec nechápu, jak někdo v takovém smradu může jezdit každý den?! Co mě také celkem štvalo bylo to, že majitel auta (a jeho dítě) na auto nalepili hromadu debilních samolepek,což je něco,co nesnáším snad ještě více,než diesel. Nic mě nedokáže naštvat víc,než idiot se starou Fabií junior s motorem 1.2 HTP,růžovými poklicemi,tunou samolepek na autě a upraveným výfukem,co si myslí,bůhvíjaký není závodník. Ale to teď nechme stranou. To,že v interiéru byla pomalu větší koncentrace plyšáků než v hračkářství mi už bylo jedno. Ale zpátky k autu.
Oproti předchozí generaci udělala nová Fabia opravdu velký krok co se týče designu. Celé auto je převedeno na dobře známé ostře řezané tvary. A musím říct ,že oproti bytelné, ale dost nudné první generaci a podivnému, vysokému pařezu v podobě generace druhé to nové Fabii opravdu sluší. Za design má u mě velké plus. Skok vpřed udělala bohužel i co se týče motorů. Přijde mi trochu trapné dávat do Fabie slabá litrová MPIčka z Citiga. Bohužel, v zájmu pokryteckého downsizingu a snižování emisí to asi jinak dopadnou nemohlo. Nejsilnější motor je nově benzínová dvanáctistovka s výkonem 81 kW (asi 110 koní). Měli jsme Octavii také s 1.2 TSI,která měla 77 kW a auto s ní jezdilo celkem přijatelně,tak snad pojede dobře i v mnohem lehčí Fabii.
Další překvapení nastalo, když jsem do auta prvně usedl. Posledních pár let jsem jezdil jen v Oktávkách a Superbech, i tak mě ale překvapilo, jak nízko se tu sedí. Momentálně sice máme celkem vysokého Yetiho, takže se to dalo čekat, ale stejně to bylo zvláštní sedět tak nízko. A to beru jako plus, protože si myslím, že sedačky metr nad silnicí se hodí jen pro autobusy a arogantní německá SUV. Interiér působí s lištou v Piano stylu na první pohled prémiově, ale na pohled druhý odhalíte, že celá palubní deska je z tvrdých plastů,které mají ale dobře udělanou texturu, takže tohle můžete ignorovat. Také časem zjistíte, že lišta Piano black (nebo white) sice vypadá fajn, ale naneštěstí je na ní perfektně vidět, kdo se jí kdy dotkl. Moc se mi líbí kostkované sedačky, trochu mi připomínají Golf GTI nebo Scirocco, ale na můj vkus jsou trochu moc tvrdé. Na zadních sedačkách je místa dostatek a všemu pak vévodí mohutný, třistatřicetilitrový kufr. Bohužel, ani v nejvyšší výbavě nemáte v páté sedačce sklápěcí stolek a nedá se ani připlatit, což může být při delší cestě celkem otravné.
Co se týče spotřeby : jeli jsme na výlet na vodopády Mumlava, při návratu domů nám počítač naměřil spotřebu 5.1l/100 km. Slušné? Ani ne. Dám příklad : s výše zmiňovanou Octavií 1.2 TSI jsme jeli do Itálie k Lago di Garda (něco přes 800 km). Cestou tam,když byla plně naložená (takže k základní váze 1305 kg si alespoň 250 přičtěte) a spotřeba byla jen 5.3l na 100 km. Co z toho plyne? Nekupujte si diesel. Žere stejně jako benzín a navíc je slabší a o více než 20 000 korun dražší než nejlepší benzín s manuálem.
Celkově bych novou Fabii hodnotil 7 body z 10. Jasně, má svoje mouchy, ale jinak je to solidní, stylový hatchback za docela přijatelnou cenu.
Další fotky najdete ve Fotoalbu. .
PS : nepovažujte tohle za recenzi, jsou to jen moje dojmy z auta.