Jdi na obsah Jdi na menu
 


Doprava „Za dostupnější Plzeň“

9. 12. 2012

 V oblasti dopravy v Plzni vidíme stále potenciál pro zlepšení. Již nyní je Plzeň z hlediska úrovně veřejné dopravy jedním z nejlepších měst v republice, my však věříme, že má na úplný vrchol. Pro jeho dosažení je však třeba ještě realizovat důležité projekty.

Mezi zásadní stavbu vidíme dostavbu tramvajové trati k areálu Západočeské univerzity na Borech. Dnešní doprava studujících k budovám ZČU je realizována od končené linky 4 na Borech pomocí linek 24, 30 a 36. Cestující jsou tak nuceni přestupovat a mnoho spojů jezdí v souběhu. Pomocí prodloužení tramvají k areálu Západočeské univerzity by studenti z centra nemuseli přesedat, navíc by se snížil počet autobusů jezdících ve městě a bezpečnost studentů při dojíždění do školy by se rapidně zvýšila. Na dostavbu tramvajové tratě chceme použít dotace z Evropské unie.

Bezpečnost nejen cestujících hodláme zvýšit i jinde. U OC Tesco na Rokycanské třídě již od začátku trolejbus zastavuje na původní točně „Ústřední hřbitov II“ a cestující při cestě do obchodního centra musí překonávat velmi frekventovanou silnici bez přechodu. Prodloužením trolejbusové trati do zastávky U Tesca a Na Švabinách o pár stovek metrů by se tak rapidně zvýšila bezpečnost lidí. Zároveň bychom do veřejné dopravy přilákali další cestující. V tomto ohledu chceme spolupracovat s občanským sdružením Společnosti pro veřejnou dopravu, které se o toto téma zajímá již delší dobu.

Samozřejmě, naše strana Lepší Plzeň se nezaměřuje jen na veřejnou dopravu. Velkou váhu také dáváme individuální dopravě. Naší prioritou číslo jedna v tomto směru je dostavba tzv. Východního okruhu nebo Obchvatu Roudné. Tento obchvat by se měl napojovat na silnici I/27 v oblasti Bolevce a stáčet se okolo Bílé Hory, Bukovce a Doubravky, kde by se napojoval na silnici I/26 za Ústředním hřbitovem. Zároveň si myslíme, že v rámci zklidnění dopravy v centru by měl vzniknout obchvat Bolevce mezi silnicemi na Most a Karlovy Vary. V oblasti okolo nákupního centra Globus by se měl obchvat napojit na budovaný Západní okruh Plzně. Tranzitní doprava by tudíž zcela minula centrum města. Přineslo by to významné snížení automobilového provozu zejména na hlavním tahu Karlovarská (od Lékařské fakulty) přes Sady pětatřicátníků až takřka na konec Klatovské třídy (křížení s ulicemi Sukova a 17. listopadu.

Dalším, významným a bohužel, dlouhodobě neřešeným problémem je revitalizace Náměstí Milady Horákové na Slovanech. Nyní se zde kříží ulice Slovanská a Nepomucká (čili hlavní tah na jih republiky!), dále ulice Mostní od Doudlevců a Slovanská alej od Světovaru. Do náměstí však dále ústí ulice Ruská a Chválenická. Náměstí je také točnou pro tramvaje, leží zde několik zastávek autobusů a trolejbusů, náměstí zároveň slouží jako konečná pro některé linky. Velká nepřehlednost provozu kontrastuje s dennodenními kolonami. Revitalizace náměstí počítá se zlepšením napojení ulic Mostní a Slovanská alej na hlavní tah na Nepomuk. V centru náměstí by měla zůstat zeleň a park, do něhož by byla vhodně zakomponována tramvajová točna. To by přineslo více místa pro autobusové zastávky, ale i pro parkující auta.

V centru města pro parkující auta hodláme zavést tzv. modré zóny. Tyto zóny umožňují krátkodobé stání bez poplatku. Chtěli bychom také prověřit možnost parkovišť P+R na okraji města, která by byla vázána na obsluhu veřejné dopravy. Naopak auta chceme z okolí Náměstí Republiky zcela vytlačit do nově zbudovaného Parkoviště Rychtářka.