Opravy
Vyměna synchronu v převodovce
Poměrně často se (nejen) poslední dobou setkávám s dotazy na špatně řadící převodovky. Většinou je jedna z prvních odpovědí v diskuzi cosi o výměně synchronů, že se dají objednat levně z emeriky a že jsou alespoň o 421,75% lepší, než sériové, protože jsou minimálně karbonové nebo s nějakou hyper povrchovou úpravou, hezčí, lepší, kosmické atd... Nechci tyto výrobky pomlouvat nebo snižovat jejich kvalitu, třeba jsou kvalitní, nevím, nikdy jsem je nezkoušel, ale problém je v tom, že si jejich výměnou nepomůžete k lepšímu řazení. Synchrony totiž nejsou jedinou opotřebovanou součástkou v převodovce, kterou potřebujete ke správnému zařazení. Je to funkční celek ve složení přesuvník - synchron - kolo.
Co je důležité na synchronu a jak funguje? Je to vlastně brzdící a naváděcí element pro správné a hladké zařazení rychlosti. Při pohybu řadící pákou dochází k posunutí přesuvníku směrem k volně protáčejícímu se kolu, které zablokuje vůči hřídeli a tím dojde k přenosu momentu (toku výkonu) na hřídel a dále na diferenciál přes poloosu a klouby až na kola. Když se přesuvník posune ke kolu, začne tlačit na synchron, který dosedne na kužel ozubeného kola a třením ho začne brzdit. Takže první věc, co potřebuje synchron pro bezchybnou funkci je neopotřebovaný kužel s radiálníma i axiálníma drážkama na vnitřní straně k odvodu oleje, aby mohl účinně brzdit ozubené kolo.
Další a neméně důležitá věc je, aby měl synchron neopotřebované a pokud možno ostré zoubky na obvodu. Stejné řadící zoubky najdete i na kole a přesuvníku. Tyhle zoubky po zapadnutí do sebe způsobí to konečné dořazení rychlosti, bez kterého se ani nerozjedete a ani dál nepohnete.
Velmi často jsou tyto zoubky otupené a omlácené dokulata, což způsobí, že nejde dořadit rychlost i kdybyste se na řadící páku stavěli. Pokud se při řazení ozývá z převodovky chrčení, znamená to že synchron nestačil zbrzdit ozubené kolo a dochází ke kontaktu mezi roztočeným kolem a stojícím přesuvníkem. Špatné řazení tohoto typu má na svědomí opotřebovaný kužel synchronu, kde drážky nestačí odvádět olej z mezery. Může to však být způsobeno i špatnou spojkou (špatná funkce spojky nebo špatná funkce nohy řidiče), příliš rychlým a nešetrným řazením (špatná funkce ruky řidiče) nebo nevhodným olejem, který se nechce nechat vytlačit synchronem pryč a ten pak nedokáže zabrzdit kolo, o které se tluče přesuvník a dochází k nadměrnému opotřebovávání zoubků na všech třech součástkách. Pokud už vám nejde dořadit, znamená to, že máte na synchronizačních / řadících zoubkách omlácené plošky a přesuvník nemůže zapadnout do synchronu nebo do kola.