Jdi na obsah Jdi na menu
 


Sociální služby - TP

Sociální služby jsou poskytovány dle zákona od 1.3.2013

 

POPIS SOCIÁLNÍ SLUŽBY TERÉNNÍ PROGRAMY PODLE § 69

(7555345)

 

 

Obecné informace o poskytované službě

Služba Terénní programy dle § 69 Zákona 108/2006 Sb. je druhem preventivní sociální služby. Cílem služby je vyhledávat, motivovat a podporovat klienta v řešení jeho nepříznivé sociální situace (dále NSS). Terénní programy jsou založeny na principu řešení problémů na místě s konkrétními osobami v jejich přirozeném prostředí, ne od stolu úřadu. Cílovým stavem klienta je, mimo jiné, jeho sociální zmocnění a stabilizace, naplnění potřeb bio-psycho-soc-spirituálních, které jsou v praktickém životě postaveny na třech nezbytných pilířích: zaměstnání - bydlení - zdraví.

 

Poslání

POSLÁNÍM SOCIÁLNÍ SLUŽBY TERÉNNÍ PROGRAMY CENTRUM LAMPA - TP JE POMÁHAT LIDEM SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝM NEBO SOCIÁLNÍM VYLOUČENÍM OHROŽENÝM, VE VĚKU VÍCE NEŽ 15 LET, V JEJICH OBTÍŽNÝCH ŽIVOTNÍCH SITUACÍCH, DLE JEJICH INDIVIDUÁLNÍCH POTŘEB, POSKYTOVÁNÍM ZÁKLADNÍHO SOCIÁLNÍHO PORADENSTVÍ, INTERVENCEMI, PODPOROU A POMOCÍ.

 

Zásady poskytovaní služby

Stěžejním znakem Centra LAMPA - TP je přístup zaměřený na klienta s empatií, kongruencí a bezpodmínečným přijetím. Předpokladem úspěšné služby je důvěra klienta k pracovníkovi služby organizace.

 

Při poskytování sociální služby terénní pracovníci dodržují základní zásady:

 

  • Dobrovolnost – do služby vstupují obě strany dobrovolně, klient ji může ukončit kdykoliv bez udání důvodu;
  • Nezávislost – poskytovatelem služby je nestátní nezisková organizace, apolitická, základním principem poskytování služby je podpora samostatnosti, svobodného rozhodování a nezávislosti klienta;
  • Mlčenlivost, důvěrnost informací – všichni pracovníci podílející se na realizaci služby jsou vázáni mlčenlivostí a povinni chránit informace    o klientech;
  • Bezplatnost – služba je klientovi poskytována bez úhrady;
  • Otevřenost – služba je transparentní vůči klientům, zájemcům           o službu, veřejnosti i dalším organizacím;
  • Individuální přístup – ke každému klientovi je přistupováno dle jeho individuální životní situace a potřeby;
  • Respektování důstojnosti klienta – s klientem je jednáno jako s rovnocenným partnerem, je respektována jeho hodnota;
  • Princip nízkoprahovosti, práce v přirozeném prostředí klientů - součástí principu nízkoprahovosti je i možnost klienta využívat služeb anonymně, tedy bez uvedení jména a jiných osobních údajů;
  • Respektování vlastního návrhu řešení klienta - klient má možnost navrhovat vlastní řešení NSS;
  • Adekvátní časový a bezpečný prostor - práce s klientem musí probíhat v dostatečném časovém a pro klienta vhodném prostoru. 

 

Rozsah místní působnosti

Sociální služby jsou poskytovány terénní formou v rámci Libereckého kraje a to především na území bývalého okresu Česká Lípa. Sociální službu nejvíce oslovují klienti z měst Mimoň, Česká Lípa a Ralsko. Služba je poskytována v pracovních dnech od pondělí do pátku následovně:

 

Pondělí:     9.00 - 17.00 hodin

Úterý:      13.00 - 19.00 hodin

Středa:    10.00 - 17.00 hodin - Kancelář v Mimoni

Čtvrtek:   13.00 - 19.00 hodin

Pátek:       9.00 - 17.00 hodin

 

Adresa kanceláře a vedení organizace

Centrum LAMPA - TP     

Husova 89

471 24 Mimoň  

Kontakt:       

Mgr. Jiří Hanzl, DiS. tel. 722 946 851,

sociální pracovník, předseda spolku            

Mgr. Romana Hanzlová, tel. 722 971 656,

sociální pracovník, administrativní pracovník                         

 

Kapacita sociální služby

       Sociální služba je poskytována v kapacitě 5 klientů.

(Tato kapacita označuje maximální možnou kapacitu při skupinové práci

s klienty na 1 pracovníka sociální služby). 

 

 

Úhrady za služby, fakultativní činnosti

        Služba je poskytována zdarma. Fakultativní činnosti nejsou poskytovány.

 

Vymezení osob – cílová skupina

Cílovou skupinou jsou lidé od 15 let věku, kteří jsou ohrožení společensky nežádoucími jevy, žijící v sociálně znevýhodněném prostředí, které jim neumožňuje nebo ztěžuje dosažení srovnatelného uplatnění v běžném životě (například z důvodu nízkého vzdělání, nedostatečného sociálního začlenění, závislosti na návykových látkách,  nevyhovujících bytových podmínek, nezaměstnanosti, bezdomovectví, zadluženosti, nevyřešených rodinných vztahů atd.), žijící v Libereckém kraji.

 

Cíle poskytování sociální služby

Hlavním cílem terénní sociální práce je napomáhat osobám k překonání jejich nepříznivé sociální situace a sekundárně chránit společnost před vznikem a šířením nežádoucích společenských jevů. Základní strategií sociální práce je maximum problémů řešit společně s klientem a podílet se na zvyšování jeho osobních kompetencí, kdy je klient schopen sám za sebe řešit své problémy, získat trvalé zaměstnání, mít zajištěnou odpovídající bytovou situaci své rodiny a řádně vychovávat své potomky. V ideálním případě po dosažení tohoto stavu již není klient závislý na státní finanční podpoře ani na sociálních službách. Obecně můžeme definovat hlavní cíl sociální služby jako trvalé začlenění klienta do společnosti, popřípadě zabránění jeho hlubšího sociálního propadu. K dosažení hlavního cíle je potřeba stanovení i dalších dílčích cílů.

Hlavními nástroji k dosažení cílů v rámci klasických i moderních metod sociální práce jsou například rozhovor (poradenský, motivační, aktivizační), pozorování, zpětná vazba, nácvik dovedností, doprovod, doprovázení, zastupování, analýza dokumentů, podpora práv a zájmů, zprostředkování dalších služeb, osvěta, depistáž, diskuze v rámci skupiny ... .

 

Nepříznivá sociální situace

Sociální služba má definované jednotlivé nepříznivé sociální situace jako podklad pro oprávněnost uzavření smlouvy s klientem. Mezi tyto situace patří:

  • Nízký nebo žádný finanční příjem,
  • nízká míra orientace v životních a jiných situacích,
  • nezaměstnanost,
  • práce v rámci šedé ekonomiky,
  • nízká finanční gramotnost,
  • zadluženost a exekuce,
  • bezdomovectví,
  • nevyhovující bytové podmínky,
  • kriminalita,
  • závislost,
  • neúplná rodina,
  • domácí násilí,
  • vícepočetná rodina,
  • nepodnětné rodinné prostředí,
  • nízká zodpovědnost,
  • malé osobnostní kompetence,
  • nízký stupeň vzdělání,
  • vážné zdravotní problémy,
  • ztráta nebo neplatnost osobních dokladů,
  • Romské etnikum nebo jiná minorita,
  • nečekaná krizová situace aj.

 

Mezi základní definované individuální potřeby, které jsou navázány na základní činnosti dle Vyhlášky 505/2006 Sb. a dále na Karty potřeb Libereckého kraje pro daný druh sociální služby, patří:

1. Základní stabilizace

Cílem podpory klienta je informovaný, motivovaný a spolupracující klient.

2. Podpora klienta při zajištění materiální pomoci

Cílem podpory klienta je zajištění základních biologických potřeb.

3. Podpora klienta při zajištění základních dokladů

Cílem podpory klienta je naplnění zákonem daných podmínek identifikace a povolení.

4. Podpora klienta v rámci zajištění hmotného zabezpečení

Cílem podpory klienta je zajištění základních finančních prostředků v nouzi.

5. Podpora klienta při získání pracovního uplatnění

Cílem podpory klienta je získání a udržení pracovního místa na legálním trhu práce.

6. Podpora klienta při získání bydlení

Cílem podpory klienta je získání a udržení adekvátního bydlení.

7. Podpora klienta při zvyšování rodičovských kompetencí

Cílem podpory klienta je zodpovědný a kompetentní rodič.

8. Podpora klienta při přípravě na zaměstnání

Cílem podpory klienta (15+) je započetí a dokončení vyššího vzdělání.

9. Podpora klienta při prevenci sociálně patologických jevů

Cílem podpory klienta je schopnost rozpoznání SPJ, jejich důsledků a eliminace.

10. Podpora klienta v rámci základní zdravotní péče

Cílem podpory klienta je uspokojivý zdravotnímu stav.

11. Motivace klienta

Cílem podpory klienta je osvojení si vnitřní motivace ke změně nepřízivé situace.

12. Doprovázení klienta

Cílem podpory klienta je ventilace (uvolnění) v tíživé nebo fatální situaci.

13. Doprovod klienta

Cílem podpory klienta je zajištění adekvátního styku se společenským prostředím.

14. Podpora klienta v uspořádání rodiny

Cílem podpory klienta je funkční rodina.

15. Podpora klienta při zvyšování osobnostních kompetencí

Cílem podpory klienta je zodpovědná samostatná zralá osobnost.

 

OCHRANA UŽIVATELŮ PŘED PŘEDSUDKY A NEGATIVNÍM HODNOCENÍM

Pracovník služby využívá ve své práci přístup zaměřený na klienta. To znamená, že  kromě vyjádřené empatie a kongruence, dokáže také přistupovat ke klientovi s postojem bezpodmínečného přijetí. Pracovník odděluje vnější negativní skutečnosti (například: kriminální minulost klienta, poruchu osobnosti, zápach ... ) od samotné osoby.

1. Východiska

Východiskem pro ochranu klientů před předsudky a negativním hodnocením je dodržování  práv klienta, a to především:

a) rovnost všech lidí,

b) individualita každého člověka,

c) právo na svobodné rozhodnutí,

d) právo na zachování lidské důstojnosti,

e) právo na zachování soukromí,

f) respektování základních křesťanských či jiných morálních či náboženských hodnot.

 

2. Komunikace s veřejností

Při komunikaci s širokou veřejností se pracovníci o klientech nevyjadřují hanlivě, opovržlivě, neuráží je, snaží se naopak vyzdvihovat jejich klady, bourají stereotypy, budují pozitivní obraz, dodržují mlčenlivost o osobních údajích a informacích o klientech.

 

3. Komunikace s médii

Komunikaci s médii zajišťuje statutární zástupce nebo jím pověřená osoba. Má-li se pro média vyjádřit některý další zaměstnanec, musí o tom předem informovat statutárního zástupce, v jeho nepřítomnosti osobu pověřenou komunikací s médii (většinou vedoucí služby) a získat jejich souhlas. Ve všech případech je třeba vyžádat si autorizaci textu.

 

4. Setkání pracovníka služby na veřejnosti

Pracovník klienta nezdraví a neoslovuje první (Je si vědom toho, že klient nemusí chtít, aby byl veřejně spojován se sociální službou).

 

 

Proces realizování sociální služby

                                                                       

V rámci poskytování sociální služby rozlišujeme dvě uživatelské úrovně.

  1. Zájemce o službu – je každý, kdo spadá do cílové skupiny, a se kterým probíhá první nebo opakovaný kontakt s cílem řešení jeho nepříznivé sociální situace v rámci budoucí uzavřené smlouvy. Zájemce je informován o povinnostech vyplývajících z uzavření smlouvy.
  2. Klient – je každý, kdo ústně popřípadě písemně uzavřel smlouvu o poskytování sociální služby s organizací a následně v rámci individuálního plánování aktivně přistupuje za podpory nebo pomoci sociálního pracovníka  k řešení své nepříznivé sociální situace. Individuální plán je pravidelně klientem a sociálním pracovníkem vyhodnocován. Na základě vyhodnocení dochází k jeho aktualizaci s ohledem na měnící se potřeby, životní situaci a cíle uživatele. V případě, že klient nespolupracuje se sociální službou, může být smlouva vypovězena ze strany poskytovatele, nejprve však po půl roce od uzavření smlouvy.

 

Důvody odmítnutí zájemce o službu o poskytování sociální služby:

      a) Požadovanou službu organizace neposkytuje.   

      b) Naplněná kapacita služby.                                                                                                       

      c) Udělená sankce (pokud byl sankčně vyřazen – toto vyřazení je možné maximálně na půl roku).     

      d) Uživatel nepatří do cílové skupiny.

 

Důvody odmítnutí klienta v dané situaci:

      a) Klient je pod silným vlivem návykových látek.                                                                       

      b) Klient v akutním stádiu přenosné nemoci vědomě ohrožuje sociálního pracovníka.