Jdi na obsah Jdi na menu
 


Přeprava

 

Při přepravě koní je potřeba nejen umět správně a bezproblémově koně naložit, ale také ho bezpečně převézt. Proto tu máme několik poznámek od přepravce Tomáše Förchtgotta, který se podělí se zkušenostmi vlastními, ale i informacemi načerpanými z výzkumů.

Zamýšlím se dlouhodobě nad možnostmi či schopnostmi řidičů, kteří se odváží jezdit po našich silnicích nejen se svými, ale i s cizími koňmi, mnohde i na poměrně dlouhé a namáhavé cesty. Protože tato problematika se řeší spíše v diskuzních kuloárech a sem tam se objeví článeček (v mnoha případech zaměřený spíše na reklamu), obracím se touto cestou ke všem zodpovědným, kteří mají v srdci pohodu a zdraví svých svěřenců. Nevycházím pouze ze zkušeností svých a mých kolegů, ale opírám se i o tříleté výzkumy v této oblasti na území USA, a to v podání těch nejzkušenějších, Tomase a Rebeccy Gimenez, průkopníků bezpečnosti při přepravě či záchraně velkých zvířat v případě nouze. Tady je souhrn jejich rad v pořadí tak, jak jsou vydedukovány nejčastější příčiny nehod při přepravě koní (s patřičnými dovětky vzhledem k našim podmínkám).

 

Nakládání hříběte

 

 

  1. Při jízdě dbejte vždy na nejvyšší rychlost, která by měla být mírně POD nejvyšší dovolenou rychlostí soupravy, a dodržujte minimálně dvakrát větší bezpečný odstup od vozidla před vámi, než je běžné u samotného osobního auta. I v Německu vyžadují policisté jízdu se zvířaty max do rychlosti 80 km/h, byť mám přívěs otypován německým výrobcem na 100 km/h, tu můžu využít pro zkrácení času dojezdu v případě jízdy bez zvířat.
  2. Nepoužívejte za jízdy mobilní telefon, je to stejně nebezpečné, jako řízení v opilosti. Samozřejmě pokud mám výbavu Handsfree, je to bezpředmětné; udivují mně ti, kteří mají luxusní teréňák, za ním luxusní přívěs v ceně středního rodinného vozu, samozřejmě v metalické barvě totožné s vozidlem, jedou rychlostí i přes 100 km/h se dvěma koňmi za zády a u ucha drží zřejmě drahý mobil...
  3. V případě defektu pokračujte pomalu na nejbližší bezpečné místo i za cenu zničení kola, je to vždy bezpečnější, než začít měnit kolo na dálnici v těsné blízkosti projíždějících kamionů, či v nepřehledné zatáčce nebo za horizontem.
  4. Dbát na kvalitu a opotřebení pneumatik, mimo jiné správné huštění zhruba jednou měsíčně. Pravidelná kontrola a údržba vašeho přívěsu by měla být samozřejmostí jednou ročně nebo po každých ujetých cca 10 000 km a to nejen vizuální kontrola, ale i nastavení či seřízení náprav a zejména brzdového systému.
  5. Vždy jezdit se zapnutými světly, dbát na plnou funkčnost světel na přívěsu, použít reflexní materiály na zadní část přívěsu. Osobně doporučuji nejen v mlhavých obdobích použití reflexních vest všeho personálu na silnici v případě nouze, ale i co možná nejvýraznějších reflexních prvků na koňské dece či bandážích pro případ nutnosti vyložení koně, extrémně dbát na zadní osvětlení v případě zakrytí zadních koncových světel sklopenou rampou - blikajících baterek na kola za pár kaček máme v našich obchodech dost a dost, nezávislý zdroj světla - čelovka, výkonná diodová baterie by měla být samozřejmostí, v případě poruchy el. instalace vozidla jste ve tmě a mlze úplně neviditelní!
  6. Vždy si být jist, že tažné vozidlo odpovídá rozměrům a váhovým kategoriím přívěsu, vzhledem ke konstrukci tažného zařízení, náprav, spojky, převodovky a nejdůležitější - brzd. (Škoda Octavia opravdu nemá konstruované brzdy na brždění těžkých souprav.)
  7. Pro bezpečnější rovnováhu při jízdě s jedním koněm, nebo těžšího v případě přepravy dvou, dát jednotlivého či těžšího koně vždy na levou stranu po směru jízdy. Všimněte si, žádná vozovka není absolutně rovná, vždy je do oblouku, kdy nejvyšší část na přímé trase je uprostřed - kvůli odtoku vody, a to někdy velmi výrazně, o stavu našich krajnic, kam se mnohdy může nechtěně dostat pravá náprava přívěsu, ani nemluvě.
  8. Pokud možno, vždy přepravovat koně s ochrannými bandážemi na nohách, mít dostatek zásob vody i na kratších cestách (nikdy nemůžete vědět, jak dlouho se zdržíte v koloně v parném létě a zdroj vody nikde - kolikové stavy při dehydrataci jsou časté a pokud vám kůň lehne ve vozíku...), vždy mít s sebou koňskou lékárničku se základními potřebami (konzultujte se svým veterinářem).

 

Toliko z výzkumů a doporučení základních zásad, v případě jejich nedodržení je toto nejčastější příčinou nehod a jiných krizových situací na cestách USA tak, jak je vyhodnotily výsledky dlouhodobého zkoumání nejzasvěcenějších.

 

Přepravní souprava Koňské záchranky

 

 

Dr. Jim Hamilton razí zásadu - být aktivní předem (a být tedy připraven) je mnohem lepší, než se dostat do situace, ze které téměř není východisko - ve smyslu hesla: "Je nemožné počítat s každým naléhavým případem, ale být na to připraven je zásadní rozdíl mezi být užitečný a být bezmocný" (Bonnie Kreitler).

Tak tedy mnoho šťastných kilometrů s koňmi.

Autor článku Tomáš Förchtgott se dlouhodobě zabývá přepravou koní na profesionální úrovni - www.horsetrans.cz, spolupracuje i s projektem Koňská záchranka www.konskazachranka.cz.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář