Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tichý a možná definitivní konec vlaků do Kudowy

21. 4. 2013

Kudowa Zdrój — V sobotu 20. března 2010  vyjely zatím poslední pravidelné vlaky na úseku tratě 230 Kłodzko - Kudowa Zdrój,

která v minulosti pokračovala do Náchoda (třebaže přes hranici projelo jen několik pracovních vlaků v roce 1945). Z důvodu velmi nízké poptávky po přepravě, způsobené katastrofálním stavem tratě a odpovídajícími jízdními dobami, zavedl dopravce trvalou náhradu veškerých (dvou párů) vlaků autobusy. Díky výrazně odlišné rychlosti silničních spojů platí pro náhradní autobusy zvláštní jízdní řád.

Jednokolejná neelektrizovaná trať prochází lázněmi Polanica, Duszniki a Kudowa, díky tomu se označuje jako uzdrowiskowy szlak kolejowy (lázeňská dráha). V podhůří Stolových hor překračuje poblíž zastávky Kulin Kłodzki hlavní evropské rozvodí a na její směrově a sklonově náročné trase je patrně nejimpozantnějším dílem kamenný viadukt u Lewina. Trať byla odsouzena k zániku dlouhodobě neuspokojivým technickým stavem, kdy ujetí 44 km úseku trvalo vlaku déle než dvě hodiny. V konkurenci autobusů, vedených po hlavní silnici I/8, byla železnice i v polských poměrech prakticky nepoužitelná. Z tratě se stáhly přímé lůžkové kurzy PKP Intercity k Baltskému pobřeží, ovšem ještě minulý rok jezdil jeden sezónní dálkový vlak v režii PKP PR do Gdyně, k tomu denně šest párů osobních vlaků.

Pro letošní rok byla doprava výrazně omezena, celoročně jezdí vlak číslo 6621/6622 "Kamienczyk" (Poznań Gl. - Kudowa Zdrój), v letní sezóně pak měl přibýt ještě 6722/6725 "Szczeliniec" (stejná trasa). V březnu ovšem dopravce Przewozy Regionalne přehodnotil ekonomičnost provozu vlaků do Kudowy (tvořených motorovou lokomotivou a jedním vozem), čemuž přispěly i časté neschopnosti motorových lokomotiv, a počínaje 21. březnem vyjely do Kudowy náhradní midibusy, pro které platí výlukový jízdní řád. Spoje zastavují před nádražím v Kudowě, Dusznikách, Szczytné, Polanici, Kłodzku Zagórze a Kłodzku Głównem. V Lewině staví autobus na rozcestí silničky do Jarkówa a příjezdové cesty k nádraží, ve Starém Wielisławu na silnici v úrovni nádraží. Zastávka Kłodzko Miasto je na parkovišti u jižního podchodu železniční stanice, na opačné straně kolejí než autobusové nádraží. Zastávky Kulin Kłodzki a Kłodzko Ksiąźek nejsou obsluhovány. Ani náhradní autobusy nejsou trvalým řešením, prozatím mají jezdit do soboty 3. 4. 2010, a mezitím má být budoucnost spojení do Kudowy ještě přehodnocena.

Leták s jízdním řádem NAD do Kudowy, foto: Jan Slavík Provoz vlaků do Kudowy byl ukončen bez tiskové pozornosti dopravce (neaktuální jízdní řád má na webu dodnes), natož s nějakým rozloučením či vzpomínkovou jízdou. Obnovení pravidelného železničního provozu se v nejbližších měsících nepředpokládá, vzhledem k tomu že pro rok 2011 vyhlásil správce infrastruktury (PLK) nulovou traťovou rychlost (zákaz jízdy vlaků) v úseku Polanica Zdrój - Kudowa Zdrój. Zároveň ovšem vznikl klíčový projekt na modernizaci tratě Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój v rámci Regionálních operačních programů Dolnoslezského vojvodství. Kvůli opožděnému podání žádosti a zdlouhavému procesu by měla rekonstrukce tratě začít nejdříve v roce 2011 a trvat do podzimu 2012. V jednání je i rekonstrukce zbylého úseku, která by mohla proběhnout dříve. Nedostatek financí na údržbu tratí se projevuje například i na hlavní trati Wrocław - Międzylesie, kde bylo na příští rok ohlášeno prodloužení jízdních dob o 20 minut.www.zelpage.cz/zpravy/7661