o e46
Výrobce | BMW |
---|---|
Roky produkce | 1998 – 2005 |
Modernizace | 2001, 2003 |
Předchůdce | BMW E36 |
Nástupce | BMW E90 |
Generace | čtvrtá |
Karoserie | 2dveřové coupé |
Koncepce pohonu | motor vpředu, pohon zadních nebo všech kol |
Třída | střední |
Počet míst | 5 |
BMW řady 3 generace E46 přišlo v roce 1998 a designově ani technicky neznamenalo takový přelom jako jeho předchozí generace E36 v roce 1990. Ta se nakonec klidně mohla vyrábět dál, zastaralá stále nebyla. U nové generace E46 se konstruktéři zaměřili na precizní ladění, a hlavně na vznětové motory.
S těmi si BMW okamžitě získalo značné renomé a dnes je označováno za výrobce nejvýkonnějších dieselů. Už šestiválcový turbodiesel původní verze E36 - 325tds -, byl bezesporu výkonný, ale scházel mu zátah z nízkých otáček. Měl vysokou spotřebu nafty a „kouřil“. Zkrátka ještě šlo o klasický turbodiesel s nepřímým vstřikováním paliva do předkomůrky, u něhož při hrubém zacházení vždy hrozí poškození hlavy válců tepelným namáháním. Pokud chtělo BMW udržet krok s Alfou Romeo a Mercedesem-Benz, které v roce 1997 nasadily první motory s přímým vstřikováním Common Rail, nemohlo už starý agregát pro nový model řady 3 použít.
Diesel bavorské vývojáře pěkně potrápil. Nejdříve pro ně rakouský Steyer vyvinul čtyřválec s přímým vstřikováním systémem čerpadlo-tryska, ten však byl příliš hlučný. Vlastní dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikem rotačním čerpadlem (obdoba klasického TDI od VW) byl sice už ze začátku příkladně výkonný, ale trpěl značným turboefektem a hlasitým klapotem. Přesto se i tato z dnešního pohledu nepříliš zdařilá verze dobře prodávala, protože lidé chtěli diesel a nové BMW. Skutečná bomba však přišla o rok později. To se představil třílitrový šestiválec stejné konstrukční řady (označení 330d), avšak vybavený už systémem Common Rail. Se 135 kilowatty byl tehdy bezpříkladně výkonný, ale hlavně úžasně pružný, tichý a kultivovaný. Konkurence zalapala po dechu. V roce 2001 dostal Common Rail i menší čtyřválec - můžeme jej také doporučit, i když tiché předení úžasného šestiválce samozřejmě nevykouzlí. V roce 2003 se stále rostoucí možnosti vznětové techniky dostaly na hranici možností pohonné soustavy trojkové řady. Zatímco ve větších modelech došlo ke zvýšení výkonu vznětového třílitru až na 160 kW, ve trojce muselo stačit 150 kW. Stačí to však stokrát víc než bohatě ...