Historie motokár v Chrastavě
14. 6. 2013
Historie motokárového sportu v Chrastavě
Motoristický sport měl v Chrastavě poměrně velkou tradici. Jezdily se zde závody v motoskijerinku, svoji nezapomenutelnou historii mají motokrosy „U Jána“, jezdily se zde soutěže BOAS a „Táto jeď opatrně“. V bezprostředním okolí města se konaly rychlostní zkoušky Rallye Liberec, Rallye Škoda, Rallye Smědá a Rallye Lužické hory. V automobilovém sportu se prosadili Miroslav Vostárek, Zdeněk Vykoukal, Zdeněk Čihák, Pavel Vydra, Slávek Pejznoch, Josef Vejvoda, Miroslav Wimmer, Jaromír Hlavatý, Vondorušovi, Liška nebo Potůček. Své nezastupitelné jméno měl v motoristickém sportu Jaroslav Hejcman, který řadu let vykonával funkci technického komisaře při automobilových i motocyklových závodech.
Více jak deset let byla Chrastava zapsána také v motokárovém kalendáři.
Většina ročníků se jela na okruhu, který měl start na náměstí v místech bývalé zeleniny (dnes prodejna pana Smolíka), dále se jelo Žitavskou ulicí, kde se zhruba v polovině odbočilo vlevo k bývalé školní jídelně a zde opět vlevo podél základní školy zpět na náměstí. Depo bylo v ulici u muzea.
První ročník oblastního závodu se uskutečnil v roce 1962, další hned v roce následujícím. Vítězem třetího ročníku, který se konal 6. září 1964, se stal liberecký závodník Němeček. Závod se jel „O cenu města Chrastavy“ a startovali v něm jezdci ze severočeského kraje. Pro zajímavost vstupné činilo 6 a 3 koruny, na trénink 2 a 1 korunu. Závody měly stále větší ohlas a cenu za vítězství ve čtvrtém ročníku si do Nového Boru odvezl jezdec Tallar. Poměrně slavného vítěze měl jubilejní pátý ročník v roce 1966. Stal se jím liberecký Jiří Veselý, který se později stal významným závodníkem a kontruktérem formulových vozů. A Jiří Veselý své vítězství o rok později 1. května 1967 zopakoval. Trénink začínal již v půl osmé ráno, hlavní závod v deset hodin. Počtvrté se jelo o Cenu města Chrastava.
Opět na 1. máje se závodilo v roce 1968 a v programu bylo napsáno, že se jedná o nejlepší trať v severočeském kraji, která je rychlá a mezi jezdci oblíbená. Vedle závodu jednotlivců se utkaly i tři týmy - Prahy, Jičína a Liberce. Další ročník se konal v roce 1969 a nutno dodat, že byl hodnocen velice kladně. Třetí místo zde zaznamenal domácí borec Jiří Tomeš. Podeváté se jelo 7. června 1970 a Chrastavě byl přidělen závod Mistrovství ČSR-A. Na startu se sešlo dvaatřicet nejlepších jezdců z Čech, mezi nimi F. Dykast, Z.Forejt, ing. Miláček, J.Bečička, J.Maršík, Pistorius, Hrneček a další. Záštitu nad závody převzal n. p. TOTEX. Vedle napínavých závodů, kterým přihlíželo velké množství diváků, bylo opět velice příznivé pořadatelské ohodnocení, a tak se nejlepší čeští jezdci sešli na chrastavském okruhu 13. června 1971. Na startu nechyběli opět Dykast, Pondělíček, Marčík, Pistorius, Zahrádka, Haken. Rozjížďky se jely na šestnáct, finále pak na pětadvacet kol.
Historie motokárových závodů v Chrastavě skončila v roce 1972, kdy se 21. května jelo oblastní mistrovství. V závodě startovali i tři domácí závodníci a nejvýrazněji se prosadili v té době Jiří Tomeš a Josef Pavlišta, kteří obsazovali místa i na stupních vítězů. Závody motokár se pak z bezpečnostních důvodů převážně přesunuly na speciální dráhy – autodromy.
Za Svazarm Chrastava jezdili motokárové závody Jiří Tomeš, Jiří Hildebrant, Josef Pavlišta, Josef Tuhý, Petr Haindorfer, Jaroslav Matyáš, Antonín Šujan, Milan Kropáček, v době, kdy už se v Chrastavě nezávodilo i Michal a Radka Pavlištovi, Jaromír Janda, Dobra Lhoták a Jaroslav Karlík. Radka Pavlištová se stala v letech 1985 a 86 krajskou přebornicí v minikárách a po přestupu do motokárového sportu se umisťovala, stejně jako bratr Michal často do třetího místa. Na pomyslné bedně stávali také Dobra Lhoták a Jarda Karlík, který vyhrál například v Krupce v roce 1983. Mezi pořadateli motokárových závodů se nejčastěji objevovali vedle již zmíněného Jaroslava Hejcmana Jaromír Matyáš, Eduard Štěrba, Otto Letovský, Josef Pavlišta, Zdeněk Vykoukal, Oldřich Krátký, Josef Pečínka, Ladislav Strnad, Josef Šindelář, Jan Šefčík, Mudr.Perla a řada dalších.
Při pohledu na historické fotografie je vidět, jak nadšení diváci přihlížejí závodů z bezprostřední blízkosti na hraně chodníků, což je v dnešní době prakticky nemyslitelné.
Mimořádné poděkování paní Aleně Pavlištové, Radce a Pavlovi Cinibulkovým, Dobrovi Lhotákovi, Jardovi Karlíkovi.
http://pavelvydra.rajce.idnes.cz/historie_motokar_v_chrastave