Kubánský volební systém
CHARAKTERISTICKÉ RYSY KUBÁNSKÉHO VOLEBNÍHO SYSTÉMU A SYSTÉMU LIDOVÉ MOCI.
· Všeobecná, automatická a bezplatná registrace všech občanů od dovršení 16 let věku.
· Kandidáty navrhují sami voliči. Vzhledem k existenci jediné strany v zemi, která navíc není stranou volební, zakazují kubánské předpisy, aby se tato strana podílela na navrhování kandidátů. Tato pravomoc, kterou mají v jiných systémech politické strany, byla proto svěřena samotným voličům, kteří ji vykonávají na veřejných shromážděních v každém volebním obvodu, který je základním prvkem celého systému.
· Kandidáti nesměji vyvíjet žádnou aktivitu ve prospěch své kandidatury. Tento úkol je svěřen výlučně kandidátním komisím na obvodní, okresní, provinční a celostátní úrovni, které ho vykonávají s ohledem na jeho přísně etický a občanský obsah, bez jakéhokoli upřednostňování. Důraz je kladen výlučně na význam výkonu hlasovacího práva a na etické a morální hodnoty, jež by měl kandidát mít. Komise jsou povinny předložit návrhy na nejméně dvojnásobný počet kandidátů, než je příslušný počet budoucích poslanců.
· Volební urny jsou symbolicky střeženy dětmi a pionýry, za přítomnosti obyvatel jsou zapečetěny. Sčítání hlasů je prováděno veřejně a okamžitě je známo, který kandidát byl zvolen. Při tomto aktu mohou být přítomni rovněž zástupci domácího i zahraničního tisku, diplomaté, turisté a kdokoli další si přeje.
· Ke svému zvolení musí kandidát získat nadpoloviční většinou hlasů. Kandidát je zvolen pouze obdrží-li více než 50 % platných odevzdaných hlasů. Nezíská-li je žádný kandidát, postupují do druhého kola dva kandidáti, kteří obdrželi nejvíce hlasů.
· Hlasování je svobodné, rovné a tajné. Jde o ústavní právo, které stanoví, že všichni kubánští občané mají právo volit a být voleni. Jde o občanské právo a povinnost, které jsou vykonávány dobrovolně. Protože neexistují kandidátní listiny, hlasuje se přímo pro vybraného kandidáta. Hlasovací lístek může být neplatný, nebo může být odevzdán nevyplněný, což znamená, že lze nehlasovat pro žádného kandidáta.
· Všechny zastupitelské orgány státní moci jsou volené a obnovitelné.
· Všichni zvolení zastupitelé jsou povinni zodpovídat se ze své činnosti svým voličům.
· Všichni zvolení zastupitelé jsou v jakémkoli okamžiku svého funkčního období odvolatelní.
· Delegáti a poslanci nejsou profesionálové, a tudíž nepobírají za tuto svou činnost plat. Každý zvolený zastupitel nadále pobírá pouze plat, který mu přísluší za pracovní činnost v zaměstnání, jež vykonává.
· Vysoká účast občanů na volbách. Všech volebních procesů od roku 1976 se účastnilo přes 95 % voličů.
Další charakteristika kubánského volebního systému:
· Je to systém všeobecný. Poslanci Národního shromáždění jsou voleni na pětileté období. Při každých volbách dochází k obměně více než 50 % poslanců. Ve volbách, které proběhnou 20. ledna t.r. dojde k obnově parlamentu ze 63,22 %
· Svou skladbou parlament zastupuje nejrůznější složky kubánské společnosti.
· Počet poslanců, kteří vzejdou z nadcházejících voleb se oproti předchozímu funkčnímu období zvýší ze 609 na 614. Z e 614 kandidátů se jich 374 (60,91 %) narodilo po vítězství revoluce, 134 (21,82 %) bylo v roce 1959 mladších než 10 let a pouze 106 (17,25 %) lze řadit ke generaci, která se účastnila povstaleckých bojů a zahájila výstavbu socialismu.
· 46,42 % kandidátů na poslance parlamentu je současně poslanci na místních úrovních (radními a starosty).
· 42,16 % kandidátů jsou ženy.
· 78,34 % kandidátů má vysokoškolské a 20,68 % středoškolské vzdělání.
· V Národním shromáždění jsou zastoupeny všechy územní obvody. K naplnění této důležité zásady zákon stanoví, že z každého obvodu, bez ohledu na počet obyvatel, jsou voleni minimálně dva poslanci. Nad tento počet jsou další poslanci voleni proporcionálně k počtu obyvatel. Volební obvod má 600 – 3000 obyvatel.
· Volby provinčních a parlamentních poslanců, které proběhnou 20.ledna 2008 jsou druhou etapou volebního procesu, který byl zahájen v říjnu minulého roku, kdy bylo zvoleno 12 208 poslanců na komunální úrovni, z toho 23,30% žen. Dosud nejvyšší počet poslanců byl zvolen až ve druhém a třetím kole.
Proces volby delegátů do Obvodních shromáždění vychází ze zásady, že je kandiduje a volí obyvatelstvo. Kandidatura je navržena na veřejném shromáždění voličů, kteří své kandidáty navrhují přímo, a schválen je kandidát s největším počtem hlasů. Zákon stanoví, že na místo každého delegáta musí být nominováni nejméně dva a nejvíce osm kandidátů.
Národní shromáždění volí z řad poslanců Státní radu i jejího předsedu. Předseda Státní rady je hlavou státu a předsedou vlády.
To znamená, že předseda kubánské vlády musí projít dvěma volebními procesy. Nejprve musí být ve svobodném, přímém a tajném hlasování zvolen obyvatelstvem za poslance, a poté musí být rovněž přímým, svobodným a tajným hlasováním zvolen poslanci do funkce.