Jdi na obsah Jdi na menu

Bmw m5

 BMW 535i xDrive – Chladný jako Terminátor

BMW 535i xDrive – Chladný jako Terminátor

Je šedý jako ocel, na svět se dívá LEDovýma očima a jeho srdcem je dobře naladěný šestiválcový stroj.

Pátou generaci BMW řady 5 s označením 535i jsme již testovali. Druhé setkání ale není jen opakováním, bavorský sedan tentokrát přidal matný lak z programu BMW Individual, M paket a pohon všech kol xDrive.

Jednoduše vypadající konfigurace má v sobě jedno ale – M paket se stává pouze designovou záležitostí, a to rovnou ze dvou důvodů. BMW nedodává sportovní M podvozek ve spojení s pohonem všech kol, tato opce ale odpadá i v případě, že auto má elektronicky řízené tlumiče nebo aktivní stabilizátory. A ani ty ve výbavě štědře nakonfigurované šedé Pětky nechybí.

Jak vypadá?

Vzhled je to, čím konkrétní vůz okamžitě boduje. Zatímco standardní design sedanu řady 5 je v jádru elegantní a poměrně usedlý, M paket dodá základním tvarům na agresivitě a přitažlivosti. Matná barva Frozen Grey celý efekt umocňuje – jestli máte pochopení pro automobily vyvolávající emoce, dnešní 535i se vám nemůže nelíbit.

Černé rámy oken z programu BMW Individual jsou standardní součástí M paketu, stejně jako 19palcová kola (větší se na aktuálníPětku nedodávají). Zatmavená okna jsou ale navíc, stejně jako příplatkový M zadní spoiler. I tento detail je ale důležitý, doplněk v hodnotě 5.300,- Kč vhodně podtrhuje výrazný styling auta.

obrázek [600 x 280]

Černo-černý interiér dokonale ladí se zevnějškem, temnotu narušuje jen kovový dekor v designu Aluminium Hexagon. Všestranně seříditelná sedadla, která BMW označuje za komfortní, umožňují široký rozsah nastavení, včetně pěkně sportovního sevření.

Masivní středový tunel, vysoká palubní deska, ale i tlustý věneceMkového volantu a nakonec i černé čalounění vyvolávají pocit stísněnosti. To ovšem k sedanu, který chce být nazýván sportovním, patří. Na pocit obklopení hektolitry volného vzduchu se specializují jiná auta…

obrázek [600 x 352]

Jak jezdí?

Motor 35i už nějakou dobu nemá dvě turba, jeho šest válců přeplňuje jedno dvoukomorové (twin-scroll). Výkonově se agregát řadí do středu zážehových motorů v řadě 5 a přesně tak i působí – jakkoliv vypadá 225 kW a 400 Nm na papíru působivě, realita je subjektivně umírněnější.

Ano, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá dle továrních údajů 5,9 sekundy, dokonce o dvě desetinky méně než s pohonem jen zadních kol. Ale právě xDrive a automatická převodovka má za následek, že rozjezd z místa probíhá vždy se stoickým klidem. Pocit řízení nadupaného stroje se nedostavuje.

obrázek [300 x 233]Motor má vyhlazenou charakteristiku se silným zátahem zespoda a nikterak působivým projevem ve vysokých otáčkách. Co víc, kvůli dlouhým převodům se za jízdy ani příliš nežene do otáček. Šestiválec má charismatický, ale utlumený zvuk a uvnitř celkově panuje nadprůměrné ticho. Pravý stav věci proto odhalí až pohled na rychloměr.

Teprve když se přestanete spoléhat jen na vlastní dojmy a začnete vnímat údaje o rychlosti, zjistíte, jak snadno auto překoná hranici 200 km/h. Přitom tempu akcelerace odpovídají i schopnosti brzdové soustavy, která dokáže následky popuštění uzdy hravě zkrotit. Aby ne, když přední kotouče mají průměr 348 a zadní 345 mm…

Jak se řídí?

Už v úvodu bylo zmíněno, že xDrive vylučuje tvrdší M sportovní podvozek. Testovaný vůz namísto toho dostal do vínku aktivní stabilizátory a elektricky nastavitelnou tuhost tlumičů – souhrnně označováno Adaptive Drive.

Výsledek ovšem nenaplňuje očekávání. Rozdíl mezi režimy Comfort, Normal a Sport je sice zaznamenatelný, charakteristika podvozku se ale mění jen nepatrně. BMW 5 neohromí ani komfortní jízdou, ani vtažením řidiče do děje. To první můžeme omluvit 19palcovými koly, nemůžeme se ale ubránit pocitu, že nastavení není tak vypilované, jak by mohlo být.

Možná v BMW zanalyzovali, že zákazník žádá naladění ani ryba, ani rak, objektivně vzato ale konkurence umí nabídnout v oblasti kvality jízdy propracovanější vlastnosti.

Řízení osekané o zpětnou vazbu reaguje přesně, pocit spojení s autem ale poskytnout nedokáže. Místo toho řidiči nabízí uměle generovanou tuhost. Záleží na osobních preferencích; osobně bych ocenil jiný charakter, nicméně naladění řízení odpovídá nejasně vymezenému pojetí podvozku.

obrázek [600 x 344]

Dobrou zprávou je, že pohon všech kol nemá na řízení zásadnější vliv. Přidaná hmota se na velmi rozbité silnici sice projevuje, mnohem důležitější je ale skutečnost, že připojení předních kol v zatáčce se nepřenáší do řízení a k narovnání kol není potřeba zvýšené úsilí. Tím se 535i xDrive odlišuje od 530d xDrive.

Dálniční terminátor si ale se zatáčkami zrovna netyká. Změny směru ho sice nerozhodí, při rychlém průjezdu ale možná až moc zaklekává – přitom aktivní stabilizátory by měly naklonění karoserie naopak potlačovat. Kromě uměle působícího řízení navíc okreskovému dovádění nepomáhá ani robustní zaoblená karoserie, která je značně široká a nemá úplně přehledný tvar.

Ale je to chyba? BMW prostě posunuje svůj prostřední sedan směrem ke kategorii cestovních vozů. Kdo chce dravé auto, musí se poohlédnout v nabídce řady 3.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Gregorydyets - how to write a comparison contrast essay a13zyq

4. 4. 2023 19:07


With thanks. Very good information!
doctoral research grants https://writingthesistops.com essays writer https://bestonlinepaperwritingservices.com