Vybrané aspekty pohybových aktivít dětí předškolního věku.
V předškolním věku se vytváří vztah k pohybu a jeho kvalita se zlepšuje. Děti tohoto věku potřebují takovou pohybovou aktivitu, která není monotónní, jendostranná, rutinní, ale je naopak všestranná, pestrá, přítažlivá a motivující. Pohyb podmiňuje rúst a vývoj organismu, zvyšuje tělesnou zdatnost a odolnost, chrání před nemocemi, obezitou a pomáhá psychickému uvolnění orgnaismu.
Nejčastějším projevem pohybové aktivity předškolních dětí je spontánní pohybová aktivita a hra. Spontánní pohyb dítě vykonává podle svých potřeb a představ. Pohybuje se, protože chce. Nezajímají ho výsledky aktivity, ale orientuje se pouze na radost z této činnosti a přítomnosti dalších dětí.
Hlavní činností dítěte se stává hra. Období předškolního věku je označováno jako"zlatý vék hry".
Pohybové schopnosti
- soubory vnitřních předpokladú k pohybové činnosti. Úkolem je vytvořit takový pohybová základ, ze kterého budou později vycházet speciální dovednosti. K jejich rozvoji využíváme rúzných tělesných cvičení a pohybových her.
Koordinační schopnosti
- schopnosti obratnostní
Používáme tyto formy:
- akrobatické cvičení
- překážkové dráhy
- rovnovážné a balanční cviky (chúze, běh, skoky s obraty)
- zrcadlová cvičení
- cvičení s náčiním (švihadla, míče, tyče)
Rychlostní cvičení
Rozvíjejí se od dětství, kdy jsou k tomu optimální předpoklady. Doba zatížení max.5-10 sekund.
- rúzné formy skokových cvičení
- rúzné formy běžeckých cvičení
- krátké sprinty
- starty z rúzných poloh
- štafetové hry
- drobné rychlostní hry
- překážkové dráhy
- slalomy se změnou směru