Co zatím víme...
Čas
Děj se odehrává 10 let po Dragon Age: Origins.
V průběhu hry se bude měnit denní doba a bude ovlivňovat i hratelnost.
Dialogový systém
Kolečko dialogu z DA2 zůstane a s ním i parafrázování. Nicméně budou na něm provedeny změny.
Vzhledem k problémům s parafrázemi v DA2 dostane hráč možnost zobrazení druhé kolečka, které mu napoví, jak zvolená akce bude vypadat.
Mělo by být přidáno i tzv. „reakční kolečko", které bude používáno v situacích, kde je třeba emocionální reakce.
Inkvizice
Hlavní hrdina bude pracovat pro Inkvizici, ale nezaměňujme evropskou inkvizici a inkvizici v Thedasu. Zdejší inkvizice neslouží Oltáři (Chantry) a hráč nebude nucen stranit s Templáři a pronásledovat mágy.
Starověká Inkvizice je obnovena jako nestranná společnost, která má vyřešit hrozbu, jež padá na svět Thedasu. Je to začínající organizace, kterou musí ostatní respektovat, ale nechtějí. Je na hráčovi, zda si respekt vyslouží nebo vynutí. Kupříkladu Oltář a Templáři prý Inkvizici nerespektují, a tak je k tomu hráč musí přesvědčit. Pokud třeba dojde k pevnosti, která jej odmítá vpustit dovnitř, může nechat vyrazi bránu a další akce už jsou jen na něm.
Knihy a komiksy vs. hra
První dvě knihy, Ukradený trůn (Stolen Throne) a Volání (Calling), se odehrávají ještě před první hrou, tudíž jejich děj se stal přesně takto.
Co se týče Rozštěpení (Asunder) a komiksů, jejich příběhy se v této formě odehrály jen v případě, že souhlasí s hráčovým příběhem. Tzn.: Pokud Wynne nepřežila DAO, nemůže se tudíž objevit v Rozštěpení.
Pokud se události/osudy postav hráčova příběhu a knižního/komiksového příběhu neshodují, knižní/komiksové události se staly jinak nebo se nestaly vůbec.
David Gaider na otázku ohledně vystupování knižních a komiksových postav uvedl, že pokud se ve hře objeví postavy z knih či komiksů, budou představeny tak, jako by se jednalo o zbrusu nové postavy. Musely by se také vzít v úvahu možné rozporuplnosti mezi rozhodnutími hráče ve hře a dějem knihy (např. že postava, která hraje důležitou roli v knize, byla hráčem zavražděna, viz výše). Zda to stojí za to úsilí, je však podle Gaidera jiná otázka.
Mapa
Hrdina bude cestovat mezi více zeměmi a místy. Ocitneme se ve Ferreldenu, Orlais. V Orlais konkrétně navštívíme např. Western Approach (česky Západní přístup) a Adamant fortress (Nezdolná pevnost), která se v ní nachází (viz kniha Dragon Age: Asunder/Rozštěpení), dále pak Val Royeaux a palác císařovny Celene - Halamshiral.
Dle článku v GameInformeru budeme putovat z východního Ferreldenu do západního Orlais.
Mapa bude rozlehlá a bude obsahovat lokace, do kterých máte přímý přístup, ale i skrytá místa.
Počasí
Počasí se bude ve hře měnit a bude ovlivňovat průchod hrou. Např. déšť může v mokřinách rozbahnit zemi, což ztíží pohyblivost, a písečná bouře zase donutí hráče vyhledat úkryt.
Prostředí
Prostředí bude rozmanité a nebude se opakovat jako v DA2.
Hráč může objevovat tajné chodby, jeskyně a skryté lokace. V nich pak může nacházet další úkoly nebo předměty (magické artefakty atd.).
Ve hře se hráč ocitne nejen v různých zemích, ale i v rozmanité krajině např.: bažiny, hory a pouště.
Prostředí obsahuje různé nerovnosti, kamenní apod.
Hráč bude schopen měnit prostředí kolem sebe a to několika způsoby. Prvním z nich jsou rozhodnutí, která učiní. Druhým je pak možnost opravy objektu (třeba mostu, tvrze).
Některé části prostředí se naopak zase dají zničit. GameInformer dává příklad zničení sloupů, které podpírají plošinu s lučištníky.
Přeprava
Dle tweetu Aaryna Flynna a článku v GameInformeru víme, že bude moci jezdit na koních a pravděpodobně i na dalších stvořeních.
Romance
Opět můžeme očekávat romance se společníky, ve stejné míře jako v předchozích dvou dílech.
Romance budou monogamní.
Společníci
Společníci budou moci měnit své vybavení a zbroj, ale jejich vzhled bude upraven k jejich unikátnímu stylu.
Vrátí se náhodné rozhovory společníků (tzv. party banter), které se odehrávaly za hráčovými zády.
Budou zachovány výkřiky, pokud některý ze členů výpravy padne. Také by měly být přidány reakce na příkazy nebo události.
Systém Přátelství/Rivality se nevrátí v podobě, v jaké byl v DA2. Bude fungovat podobně, ale nebude povolovat/bránit určitým konverzacím, aby se udály.
Souboje
BioWare se snažilo vytvořit kompromis mezi taktickým soubojovým sytémem z DAO a akčním stylem DA2. Výsledkem je, že si můžete vybrat, zda projdete hru s taktikou, či budete spoléhat na akční přístup, nebo tyto dva přístupy vyvážíte.
Hráč bude muset často takticky zhodnotit bitevní pole a rozhodnout se, jaké jsou jeho priority.
Důležitou stránkou soubojů v DAI bude spolupráce, a to jak u společníků, tak u nepřátel. GameInformer uvedl příklady, kdy se nepřátelský lučištník skrývá za zaštítěnou stráží nebo kdy při souboji s drakem použijete válečníka, který nejprve prolomí drakovu obranu a posléze vyšlete lotra, který na odhalené místo použije jed.
Nepřátele v DAI by měli mít takovou umělou inteligenci, která reaguje na vaše pozice, cíl vaší cesty, stav jejich vlastního zdraví atd.
Neobjeví se náhlé vlny nepřátel vynořující se odnikud jako v DA2.
Někteří nepřátelé, na které hráč narazí, mohou být na vyšší úrovni než on, proto se k nim bude muset vrátit později po dosažení určené úrovně.
Válečnická třída má řetěz, kterým může přitáhnout nepřátele, případně prolomit jejich obranu.
Stvoření, rasy atd.
Vzhled elfů bude opět upraven a měl by být něčím mezi DAO a DA2.
Dočkáme se nových druhů démonů a stvoření.
Trailer The Fires Above odhalil, že zde budou draci, démon (údajně by to měl být démon strachu), stvoření zvané Nightmare (Noční můra) a kamenná/krystalická nestvůra, která používá v boji kyj.
Hráč bude moci hrát za různé rasy a to: člověk, elf, trpaslík a qunari. Jeho rasa pak může ovlivňovat postavení ostatních vůči němu: například někteří lidé mohou opovrhovat elfy, ale na druhou stranu elfové se spíš svěří osobám svého druhu.
Zde jsou jejich modely, které ukázal GameInformer:
Tábor, sídla a majetek Inkvizice
V DAI by mělo být místo, které bude zastupovat tábor, jak jej známe z DAO, kde hráč bude moci snadno komunikovat se společníky, ale zároveň bude činit zdání, že společníci mají vlastní životy.
Hráč bude vlastnit hrad, který by měl být pravděpodobně schopen upravovat.
Pokud hráč najde např. zničenou pouštní tvrz, může ji znovu postavit a udělat z ní majetek Inkvizice.
Uložené pozice
Události předchozích her se budou přenášet do DAI. Prozatím ale nevíme, jakým způsobem a jak to bude zejména s novou generací konzolí.
Úpravy (customization)
Podle Allana Schumachera jsou úpravy (customization) něco, na co se DAI hodně soustředí.
Výzbroj
Hráč bude moci měnit výzbroj společníků, ale u každého z nich bude ta samá část zbroje vypadat jinak, aby odpovídala stylu jednotlivých společníků.
Zbroje může upravovat získáváním zkušeností ve výrobě. Měl by být schopen vytvořit jakékoli brnění, které získal, s co nejlepšími vlastnostmi. Může se tedy držet jednoho vzhledu, ale upravovat sílu brnění. K tomu hráč bude potřebovat materiály a předměty posbírané od padlých nepřátel.
Hráč může měnit nejen své zbraně, ale i zbraně společníků. V různých ukázkách můžeme vidět např. Cassandru jak s obouručním mečem, tak s mečem a štítem.
Mágové budou moci nosit těžkou zbroj. Válečníci si zase budou moci vybírat mezi těžkou bitevní zbrojí a zbrojí ve stylu Barbara Conana.
Některé typy zbroje budou přístupny pouze některým původům a vlastnostem Inkvizitora.