Škoda 14T
(1) Vůz Škoda 14T ev. č. 9111 (r. v. 2005, vozovna Motol) přijíždí na lince 3 do zastávky Masarykovo nádraží, únor 2006. |
V noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince 2005 byla do Prahy dopravena z Plzně první pětičlánková nízkopodlažní tramvaj typu Škoda 14T, vyrobená podnikem Škoda Transportation s.r.o. Jejímu převezení do Prahy předcházel krátký zkušební provoz v plzeňské tramvajové síti, který probíhal od pátku 25. listopadu.
V Praze byl první vůz typu Škoda 14T označen evidenčním číslem 9111 a umístěn do vozovny Motol. Již v úterý 13. prosince vyrazil na první předváděcí jízdu s účastí představitelů Dopravního podniku hl. m. Prahy, hlavního města Prahy a Škody Transportation.
Ve čtvrtek 29. prosince byl od výrobce přivezen druhý vůz tohoto typu. Ten byl označen ev. č. 9112.
(2) Škoda 14T ev. č. 9111 (r. v. 2005, vozovna Motol) na výlukové konečné linky 3 Starý Hloubětín, duben 2006. |
V pondělí 30. října 2006 byla do Prahy přivezena v pořadí třetí tramvaj typu Škoda 14T, označená evidenčním číslem 9113 a umístěná opět do vozovny Motol. Na rozdíl od předchozích dvou vozů, které byly do Prahy od výrobce Škoda Transportation přepraveny po silnici, proběhla přeprava vozu 9113 po železnici do stanice Praha - Zličín, kde byl na rampě přetažen z trojice plošinových vozů do tramvajové sítě soupravou T6A5 8607 + 8608. Po železnici už se realizují veškeré další přepravy vozů z Plzně (nebo v případě potřeby i zpět do Plzně). V prosinci 2006 postupně dorazily vozy 9114 a 9115, takže na konci roku bylo v Praze pět vozů z plánovaných deseti. Během ledna 2007 byly přivezeny vozy 9116 a 9117, v únoru 9118 - 9120 a v březnu vozy 9121 a 9122. Tramvaje lichých evidenčních čísel jsou přiděleny vozovně Motol, sudá evidenční čísla náležívozovně Strašnice.
(3) Škoda 14T ev. č. 9112 (r. v. 2005, vozovna Strašnice) projíždí na lince 3 křižovatkou Vltavská v první den svého provozu s cestujícími 15. února 2007. |
Do provozu s cestujícími zasáhl vůz Škoda 14T ev. č. 9111 poprvé v sobotu 28. ledna 2006, kdy byl nasazen na 6. pořadí linky 3. Na tuto linku byl nadále vypravován celodenně a celotýdně až do čtvrtka 23. února. Od dalšího dne byl odstaven na prohlídku po najetí 7 000 km ve zkušebním provozu s cestujícími. Do provozu na lince se vrátil 5. dubna. V sobotu 3. února 2007 byl na lince 3 vystřídán motolským vozem 9113, 9111 byla následně odeslána výrobci na výměnu podvozků a úpravu na sériové provedení. V pondělí 5. února zahájil vůz 9113 provoz 14T na lince 9. Vůz 9112 zasáhl do provozu s cestujícími poprvé ve čtvrtek 15. února 2007, kdy byl vypraven na linku 3. 20. března byl vozy 14T zahájen provoz na lince 26, 29. března na lince 22, 30. března na lince 14 a 31. března na lince 12. Od 11. dubna je nasazení vozů garantováno vyznačením v jízdních řádech - na lince 9 v rozsahu dvou pořadí celotýdně a na lince 26 dvě pořadí v pracovní dny.
Do konce roku 2007 má počet tramvají typu Škoda 14T v Praze dosáhnout 20 ks a v následujících letech má být dodáno na základě opce dalších 40 vozů.
(4) Vůz Škoda 14T ev. č. 9111 při první předváděcí jízdě 13. prosince 2005 v zastávce Národní třída. |
Jednosměrná nízkopodlažní tramvaj typu 14T je tvořena pěti články spojenými klouby, kterými je pro cestující umožněn průchod použitím přechodových měchů.
Vozidlo dosahuje délky 30,25 metru, což zhruba odpovídá délce soupravy dvou vozů T3. Šířka vozu činí 2,46 metru - tramvaj je tedy mírně uzší než vozy T3 (2,5 m) a kloubové KT8D5 (2,48 m). Výška dosahuje 3,3 metru.
(5) Škoda 14T ev. č. 9112 (r. v. 2005, vozovna Strašnice) při zkušební jízdě u zastávky Ohrada v únoru 2006. |
(6) Škoda 14T ev. č. 9112 (r. v. 2005, vozovna Strašnice) při zkušební jízdě u zastávky Ohrada v únoru 2006. |
Vůz je vybaven pouze třemi podvozky. Ty jsou všechny hnací a jsou umístěny pod krajními a středním článkem. Tři trakční podvozky umožňují dosažení požadovaných dynamických, jízdních a brzdových vlastností vozidla ve všech jízdních režimech a při všech povětrnostních podmínkách na sklonu až 85 promile. Maximální rychlost vozidla je stanovena na 60 km/h, na kterou je nastaven omezovač. Ten lze v budoucnu, až dovolí kolejový svršek tratí na samostatném tělese jízdu vyšší rychlostí, přeprogramovat na vyšší hodnotu.
(7) Natahané kabely ve třetím článku vozu ev. č. 9112 při zkušební jízdě v únoru 2006. |
Nízká část podlahy se nachází ve výšce 350 mm nad temenem kolejnice a její užitečná plocha tvoří 50% vozidla (ve 2. a 4. článku bez podvozků). Rozdíl mezi nízkopodlažní částí tramvaje a zbytkem vozu (1., 3. a 5. článkem) činí jediný schod.
(8) Škoda 14T ev. č. 9113 (r. v. 2006, vozovna Motol) na lince 3 u zastávky Poliklinika Modřany v únoru 2007. |
(9) Pohled zezadu na vůz Škoda 14T ev. č. 9111 (r. v. 2005, vozovna Motol) při zkušební jízdě ve smyčce Levského při zkušební jízdě, prosinec 2005. |
Vůz je vybaven v pravé bočnici šesti dveřmi, z nichž pět slouží cestujícím a jedny řidiči. V prvním článku se nacházejí jediné jednokřídlé dveře v blízkosti stanoviště řidiče, které slouží pouze řidiči a od oddílu pro cestující jsou odděleny přepážkou. Vzhledově se shodují s dveřmi pro cestující a jejich služební účel je vystižen pouze chybějícím tlačítkem poptávkového otevírání. To je však odlišnost tak nepatrná, že dochází ke komplikacím s odbavováním cestujících, kteří se na zastávkách shlukují především u označníků s jízdními řády a do vozů pak nastupují předními dveřmi.
(10) Setkání motolského vozu Škoda 14T ev. č. 9111 (r. v. 2005) na zkušební jízdě s hloubětínskou Tatrou T3M2-DVC ev. č. 8089 (r. v. 1976) na lince 21 ve smyčce Levského, prosinec 2005. |
Nemožnost využití předních dveří může působit problémy osobám se sníženou pohyblivostí, kterým má být naopak dle oficiálních informací věnována maximální pozornost a nástup a výstup co nejvíce usnadněn. Například pro orientaci zrakově postižených je umístění prvních dveří určených pro cestující až ve druhém článku velkou potíží.
(11) Přední dveře vozu určené pouze řidiči jsou v rozporu s propagovaným komfortem pro cestující a znesnadňují odbavování. Vůz 9111, leden 2006. |
(12) Na nemožnost nástupu předními dveřmi v počátcích provozu upozorňovaly také vývěsky na označnících zastávek linky 3 (Masarykovo nádraží, leden 2006). |
Druhý článek, který je nízkopodlažní, je vybaven dvojicí širokých dvoukřídlých dveří. První z nich jsou doplněny elektromechanickou výsuvnou nájezdovou plošinou pro invalidy na vozíku. Čtvrtý článek se s druhým kromě výsuvné plošiny shoduje.
Třetí článek není vybaven žádnými dveřmi, v posledním pátém článku se nacházejí jedny jednokřídlé dveře vzadu.
(13) Vozy Škoda 14T ev. č. 9111 (r. v. 2005) na zkušební jízdě a KT8D5 ev. č. 9030 (r. v. 1990) na cvičné jízdě ve smyčce Nádraží Braník, leden 2006. |
Dvojici paralelně spojených asynchronních trakčních motorů hnacího podvozku napájí vždy jeden trakční měnič se vzduchem chlazenými IGBT moduly. Jmenovitý výkon motoru je 90 kW, celkový výkon vozu tedy činí 540 kW. Většina elektrické výzbroje je umístěna v kontejnerech na střeše tramvaje.
(14) V sobotu 28. ledna 2006 byl první vůz Škoda 14T ev. č. 9111 poprvé nasazen do provozu s cestujícími, a to na 6. pořadí linky 3. Na této lince je středem pozornosti, jako zde na smyčce Lehovec. |
Vůz je vybaven elektrohydraulickou střadačovou brzdou a elektromagnetickou kolejnicovou brzdou. Hlavní provozní brzdou je elektrodynamická brzda, díky které je možné získanou energii rekuperovat do troleje, případně mařit v brzdovém odporníku.
(15) Škoda 14T ev. č. 9111 objíždí smyčku Levského při zkušební jízdě v prosinci 2005. |
Stanoviště řidiče je klimatizováno a práci řidiči usnadňuje kamerový systém, pomocí kterého může sledovat na dvou monitorech dění vně i uvnitř vozu. Vlastní řízení je řešeno pákou pro levou ruku.
(16) Škoda 14T ev. č. 9111 na konečné linky 3 Lehovec v lednu 2006. |
Celková přepravní kapacita vozu má činit 279 osob, z toho 69 míst je k sezení a 210 míst má být k stání. Vzhledem k poměrně stísněnému interiéru je nepravděpodobné, že by se někdy vůz podařilo takto naplnit.
(17) Škoda 14T ev. č. 9113 (r. v. 2006, vozovna Motol) na konečné linky 9 Spojovací, únor 2007. |
(18) Stanoviště řidiče vozu Škoda 14T ev. č. 9111, leden 2006. |
Sedadla jsou umístěna v nízkopodlažních článcích příčně a v článcích s podlahou zvýšenou o jeden schod podélně. Při příčném uspořádání se nacházejí na levé straně uličky ve směru jízdy dvojice sedadel a na pravé straně jednotlivá sedadla o šíři 1,5 člověka, jejichž využití je zcela nepraktické, protože dva cestující se na ně vejdou obtížně, tašku je možno odložit na zem či na klín a nadměrná šíře sedadel zbytečně zabírá místo k stání.
(19) Salón pro cestující vozu Škoda 14T ev. č. 9111 - pohled od nízkopodlažního 2. článku dozadu, vlevo nevhodná sedadla na 1,5 člověka. Leden 2006. |
(20) Poslední článek vozu Škoda 14T ev. č. 9111. Za pozornost stojí ukazatel času a pásma na vnitřní straně zadní orientace s číslem linky. Leden 2006. |
Při podélném umístění sedadel ve článcích s podvozky jsou sedačky od stěn vozu poněkud odsazeny a mezi koleny sedídích cestujících zbývá místa na jedinou řadu stojících. Vodorovná záchytná madla jsou však umístěna velmi blízko stěnám vozu, takže se jich není možno držet a v celém článku s podélným sezením stojí maximálně dva lidé, každý u dvojice svislých madel (madlo za zády je však nevyužito). Stojící cestující se tedy koncentrují do článků nízkopodlažních, které se rychle přeplňují.
(21) Dvě tramvajová vozidla vyrobená v roce 2005, obě z vozovny Motol - Škoda 14T ev. č. 9111 na zkušební jízdě a T3R.PV ev. č. 8164 na lince 16 ve smyčce Nádraží Braník, leden 2006. |
Zadní lavice v posledním článku není tvořena jednotlivými sedačkami, ale je vcelku, čili svádí cestující k neúměrnému zabírání místa (jak je ostatně známo z provozu metra).
Většina zadní části posledního článku ("zadní plošiny") je zabrána rozměrnou krabicí s pomocným couvacím panelem.
(22) Škoda 14T ev. č. 9118 na konečné linky 26 Nádraží Hostivař v březnu 2007. |
(23) Škoda 14T ev. č. 9111 při zkušební jízdě ve smyčce Levského, prosinec 2005. |
Mimořádně vyzdvihovanou záležitostí se stal vzhled vozu navržený studiem Porsche Design, díky kterému získala nová nízkopodlažní tramvaj přezdívku "poršetra". Vůz jezdí v červeno-stříbrném nátěru, přičemž červená je plocha od podlahy vozu po úroveň horní lišty oken, a to od začátku prvního okna v salónu pro cestující po začátek posledních dveří na pravém boku, resp. po konec posledního okna na levém boku vozu ve směru jízdy. Zbytek vozidla je stříbrný. Od klasického řešení nátěru pomocí barevných pruhů je tak upuštěno. Záleží na každém, aby posoudil, zda je to pro vzhled vozu přínosem.
(24) Škoda 14T ev. č. 9117 (r. v. 2006, vozovna Motol) přijíždí na lince 9 do zastávky Olšanské náměstí v březnu 2007. |
(25) Škoda 14T ev. č. 9111 vyjíždí z obratiště Levského při zkušební jízdě v prosinci 2005. |