Karosa B 732-ostatní dopravci PID
(1) Autobusy Karosa B 732 dopravce ČSAD MHD Kladno zleva ev. č. 1398 (r. v. 1995, reko z B 731 ex DP Praha) a 1402 (r. v. 1995) na konečné linek 340 a 316 Dejvická v říjnu 2005. |
Velmi rozšířené trojdvéřové městské autobusy typu Karosa B 732 se vyráběly v letech 1986 - 1996. Doplnily výrobu typu Karosa B 731, který se odlišoval pouze automatickou převodovkou, a byl vyráběn už od roku 1982. Automatické převodovky však nebyly příliš spolehlivé, jejich údržba byla náročnější a spotřeba paliva větší. Nový typ autobusu tak uvítaly zejména podniky ČSAD, ale nakupovaly jej i velké městské dopravní podniky včetně pražského.
(2) Karosa B 732 dopravce Connex Praha ev. č. 1316 (r. v. 1989, ex DP Praha) na lince 165 v zastávce Komořany, červen 2005. |
Karosy B 731 se vyráběly souběžně s B 732 až do jejich nahrazení vozy Karosa B 931/932 v roce 1996.
(3) Karosy B 732 dopravce Hotliner zleva ev. č. 1063 (r. v. 1987, ex DP Most - Litvínov) na lince 269 a 1068 (r. v. 1988, ex DP Most - Litvínov) na lince 251 na konečné Sídliště Rohožník, květen 2006. |
Autobus typu Karosa B 732 dosahuje délky 11 055 mm, šířky 2 500 mm a výšky 3 165 mm. Pohotovostní hmotnost starších vozů činí 9 500 kg nebo 10 200 kg.
Autobusy jsou vybaveny motorem LIAZ ML636N o výkonu 155 kW a mechanickou pětistupňovou převodovkou Praga. Maximální rychlost je 80 km/h.
Karosy B 732 mají 31 nebo méně často 30 míst k sedění a 63 míst k stání. Podlaha se nachází 890 mm nad zemí.
(4) Dnes již vyřazená Karosa B 732 dopravce Spojbus ev. č. 1416 (r. v. 1987, ex DP Praha) odstavená v obratišti Sídliště Řepy v lednu 2005. |
V Praze se první Karosy B 732 objevily v roce 1987 a hned se staly nedílnou součástí provozu městské hromadné dopravy, kterou jsou dodnes.
(5) Karosy B 732 zpředu ev. č. 1410 (r. v. 1988) a 1408 (r. v. 1994) ve firemním nátěru ČSAD MHD Kladno na konečné linky 350 Dejvická, březen 2005. |
V současné době nasazují autobusy Karosa B 732 do systému Pražské integrované dopravy kromě DP hl. m. Prahy následující dopravci (abecedně seřazeni): Bado Bus, Bosák (původně dva, nyní jeden rekonstruovaný vůz bez zadních dveří), Connex Praha, ČSAD MHD Kladno, ČSAD Střední Čechy, Hotliner, Jaroslav Štěpánek, Martin Uher, OAD Kolín, Spojbus a Vlastimil Slezák.
Na náhradní autobusovou dopravu za tramvaje zapůjčovala Karosy B 732 dopravci Hotliner také společnost ČSAP Nymburk. Jejich provoz je minulostí rovněž u dopravce ČSAD Polkost.
(6) Karosa B 732 s kulatou zádí dopravce Connex Praha ev. č. 1254 (r.v. 1995), na lince 173 v zastávce Poliklinika Modřany v červnu 2004. |
Nejvíce Karos B 732 vypravují do systému PID kromě Dopravního podniku dopravci Connex Praha a Hotliner - každý přibližně 15 vozů. Počet těchto vozidel u všech ostatních dopravců lze vyjádřit jednociferným číslem.
(7) Dnes již vyřazená Karosa B 732 ev. č. 1706 dopravce OAD Kolín (r. v. 1989, reko z B 731) zapůjčená dopravci Hotliner na konečné náhradní dopravy X-16 Vápenka v květnu 2004. |
Karosy B 732 jezdí u dopravců buď v původním červeno-bílém nátěru nebo v nátěrech firemních (modro-bílý Connex Praha, červeno-bílé varianty ČSAD Střední Čechy a Jaroslav Štěpánek, zeleno-bílé Bosák a ČSAD MHD Kladno, červeno-žlutý nátěr Spojbus), případně celé bílé (Hotliner, Martin Uher, zapůjčené vozy ČSAP Nymburk). Nátěry vozů nejsou u většiny dopravců sjednocené, obvykle se vyskytuje firemní resp. bílý zároveň s původním červeno-bílým.
(8) Karosa B 732 ev. č. 1459 dopravce Bosák s.r.o. byla vyrobena v roce 1994 pro DP hl. m. Prahy a v roce 2004 byla rekonstruována na typ C 734. Zde vyjíždí na linku 390 ze Smíchovského nádraží v březnu 2005. |
Nejstarší v současnosti vypravované Karosy B 732 pocházejí z roku 1987, nejnovější pak z roku 1996, kdy byla výroba ukončena.
(9) Karosa B 732 ev. č. 1107 dopravce Martina Uhera (r. v. 1987, ex DP Praha) u smíchovského nádraží na lince náhradní dopravy za tramvaj do Radlic X-14 v prosinci 2002. Za ním stojí autobus stejného typu i vzhledu dopravce Hotliner, který byl zapsán jako provozovatel linky. |
Provedení autobusů se během dodávek měnilo. Nejvýraznější změnou je kulatá záď (shodná s pozdější typovou řadou Karosa 930/940) u některých vozů s větším motorem z let 1994 a 1995. Čelo vozu je však původní hranaté, takže autobusy působí poněkud nevyváženě. U Dopravního podniku jsou častější v provedení B 731.
(10) Karosa B 732 ev. č. 1296 dopravce Connex Praha (r. v. 1982, ex ČSA a Spojbus) na lince 165 u zastávky Poliklinika Modřany. Zima 2002/2003. |
Několik autobusů Karosa B 732 prošlo na tento typ rekonstrukcí z B 731, která spočívala v náhradě původní automatické převodovky mechanickou.
(11) Karosa B 732 ev. č. 1270 dopravce Connex Praha (r. v. 1996) na konečné linky 428 Říčany, nádraží, březen 2006. |
Nejzajímavějším z těchto vozů byl autobus ev. č. 1296 dopravce Connex Praha s.r.o., který byl také dlouhou dobu nejstarším nasazovaným vozem Karosa B 732 a posléze i nejstarším autobusem PID. Tento vůz byl vyroben roku 1982 jako B 731 a sloužil jako letištní autobus ČSA. Při rekonstrukci na B 732 v roce 1999 byl zbaven zadních dveří, místo kterých byly ve voze dvě dvojice sedadel naproti sobě. Poté patřil Spojbusu a byl opatřen jeho červeno-žlutým nátěrem.
(12) Karosa B 732 ev. č. 1003 dopravce Bado Bus (r. v. 1988, ex DP Pardubice) na dřívější konečné linky 232 Háje, červenec 2003. Za povšimnutí stojí malé reklamy na křídlech středních dveří. |
(13) Karosa B 732 ev. č. 1271 dopravce Connex Praha (r. v. 1996) na konečné linky 333 Budějovická, duben 2006. |
Jeho třetím a posledním majitelem byla ČSAD Praha Vršovice, pozdější Connex Praha, u nějž sloužil zejména v městské dopravě na lince 165 Cementárna Radotín - Jižní Město. Unikátní vůz byl vyřazen a sešrotován v září 2004.
(14) Karosa B 732 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1403 (r. v. 1993) na konečné linky 307 Zličín, únor 2006. Vůz je dosud opatřen také evidenčními čísly 43 MHD Kladno, kde působil předtím. |
(15) Dnes již vyřazená Karosa B 732 ČSAD Střední Čechy ev. č. 1552 (r. v. 1988, ex DP Praha) na nástupní zastávce linky 373 Nádraží Holešovice, podzim 2003. |
Jednoznačně určit současnou nejstarší B 732 nelze, protože žádný autobus starší než z roku 1987 nejezdí a vozů s rokem výroby 1987 je několik.
(16) Karosa B 732 dopravce ČSAD Střední Čechy ev. č. 1587 (r. v. 1993, ex DP Liberec) rekonstruovaná s nalepením nových čel shodných s B 952 v nástupní zastávce linky 367 Černý Most, březen 2006. |
Autobus Karosa B 732 dopravce ČSAD Střední Čechy ev. č. 1587 prošel v roce 2004 generální opravou s nalepením nových čel shodných s B 952. Interiér zůstal z větší části původní. Shodně byly rekonstruovány také dva autobusy Karosa B 731 dopravců ČSAD Střední Čechy a Bado Bus, kterým byla navíc automatická převodovka nahrazena mechanickou.
(17) Karosa B 732 dopravce Spojbus ev. č. 1432 (r. v. 1994, ex DP Praha) s kulatou zádí na konečné linky 313 Nádraží Radotín, březen 2006. |
Autobusy Karosa B 732 dopravců PID mimo DP hl. m. Prahy jezdí bez digitálních orientací. Výjimkou jsou čtyři vozy z roku 1996 u Connexu Praha (ev. č. 1269 - 1272), z nichž některé mají pouze vnější a některé i vnitřní digitální orientace.
(18) Karosa B 732 ev. č. 1061 (r. v. 1991, ex DP Hradec Králové) zapůjčená dopravci Hotliner z ČSAP Nymburk na konečné náhradní dopravy X-19 Palmovka v srpnu 2005. |
Vypůjčené autobusy Karosa B 732 do Pražské integrované dopravy od dopravce ČSAP Nymburk již byly zmíněny. Po srpnových povodních vypomáhaly od září 2002 do září 2003 na náhradní dopravě X-8 za tramvaj v Karlíně také autobusy společnosti COMETT Plus s.r.o. z MHD v Táboře. Jednalo se o vozy po jednom kuse Karosa B 732, B 832 a C 734. Autobusy se kromě nápisu COMETT daly rozeznat i podle zelených držáků na táborské strojky na jízdenky, vedle nichž byly instalovány strojky pražské. Na druhé straně cedule X-8 bylo možno spatřit číslo táborské autobusové linky.
(19) Interiér vozu Karosa B 732 dopravce Hotliner, květen 2004. |
(20) Interiér čerstvě modernizovaného vozu Karosa B 732 dopravce Connex Praha, červen 2004. |
Jednotlivé vozy Karosa B 732 se od sebe odlišují i v interiéru. Některé mají plošinu pro kočárek u zadních dveří a střední mají obvykle rozděleny záchytným madlem a jsou proti nim sedadla, u jiných vozů je plošina proti středním dveřím a sedadla jsou u zadních. Kvůli těmto rozdílům matky s kočárky předem nevědí, ke kterým dveřím s nimi směřovat.
(21) Karosy B 732 dopravce Connex Praha na konečné linky 165 Jižní Město v červnu 2006 - zleva ev. č. 1251 (r. v. 1995) a 1332 (r. v. 1988, ex DP Ostrava). |
(22) Karosa B 732 dopravce Connex Praha ev. č. 1324 (r. v. 1987, ex DP Praha a Martin Uher) na odstavné ploše u garáží v ulici U Seřadiště, listopad 2006. |
Dva autobusy typu Karosa B 732 dopravce Martina Uhera z Mníšku pod Brdy jsou od roku 2003 upraveny k provozu na lince cyklobusu, která jezdí mimo pracovní dny od začátku dubna do konce září v traseDobřichovice, nádraží - Řitka - Mníšek pod Brdy, nám. - Kytín. Jedná se o vozy ev. č. 1108 (r. v. 1988, ex DP Praha) a 1112 (r. v. 1987, ex DP Praha). U těchto vozů je zachováno jen 14 sedadel pro cestující v prostoru mezi předními a středními dveřmi. Před středními dveřmi je umístěna mříž s dveřmi. V části vozidla, kterou odděluje, jsou všechna sedadla vytrhána a na stěnách jsou zde umístěny držáky pro 25 jízdních kol.
(23) Karosa B 732 dopravce Martina Uhera ev. č. 1108 (r. v. 1988, ex DP Praha) na konečné linky cyklobusu v Kytíně, duben 2006. |
(24) Interiér Karosy B 732 dopravce Martina Uhera ev. č. 1108 (r. v. 1988, ex DP Praha) upravené k provozu na lince cyklobusu, duben 2006. |
Na lince cyklobusu platí tarif PID, za přepravu jízdního kola se platí 20,- Kč bez ohledu na vzdálenost. Cestujícímu s dokladem o platbě za přepravu kola ve vlaku ČD do Dobřichovic je v cyklobusu jízdní kolo přepraveno za 10,- Kč.
(25) Karosa B 732 dopravce Hotliner ev. č. 1058 (r. v. 1987, reko z B 731 ex DP Praha) vybavená tónovanými skly u zastávky Vysočanská při zátahu z linky 701, květen 2006. |
(26) Stanoviště řidiče autobusu Karosa B 732 dopravce Vlastimila Slezáka, leden 2006. |