Postupná prestavba Simsona
23. 4. 2007
Postupná prestavba Simsona
S
motorkama jsem začal v devíti letech. Nejdříve mě otec vozil na pionýru
a potom když jsem se naučil rozjezdy apod. tak řekl "jezdi si kde chceš
ale jen po poli". Tak jsem začal jezdit samostatně, hrozně mě to bavilo
a taky ten pionýr jel jak drak. Postupem času jsem se naučil všechny
věci potřebný k ůdržbě,opravy apod. Na pionýru jsem jezdil asi šest let
a za tu dobu jsem nasbýral dost zkušeností , už jsem ho měl fakt v ruce
ale pochopitelně se mě zdál slabý . Když mi bylo 15 tak už jsem to
nevydržel a koupil si čz 175/450 v dosti neoriginálním stavu
samozdrějmě bez tp. Udělal jsem na ní ještě nějaké ůpravy jako zdvižené
blatníky a taky dostala drapák. Tento kup se ale
asi za dva měsíce ukázal jako dosti špatný . Odešla baterka , taky bylo
špatné dobíjení ale co hlavně motor potřeboval GO. Tak jsem to přes
zimu rozhodil koupil ložiska , gufera , těsnění , nechal udělat výbrus
, vyrovnal jsem kliku , vyměnil jehly ........ vrazil jsem do toho asi
1200 a
to jen proto že jsem si to udělal sám a neplatil jsem za práci. Od té
doby (už asi rok) jezdí číza fakt dobře a na pole jsem s ní spokojený.
V šestnácti jsem si udělal řidičák na 125 ale s výběrem stroje to bylo
trochu jinak .... na 125 jsem neměl prachy a simsona jsem měl zadarmo
po bráchovy takže nebylo co řešit. Další výhodou bylo že před bráchou
ho měl ještě bratranec , tak za ty roky co byl v rodině jsem měl dobrý
přehled o jeho technickém stavu . Byl hodně zachovalý a prakticky v
původním stavu. Když jsem ho přebral tak měl najeto 35000km celou dobu
na polosyntetiku valvoline ! Při
18000 km
měl měněný ložiska a první výbrus se dělal při 30000 ale ještě nebyl
nutný ale provedl se z důvodu touhy tenkrát ještě bráchy po větším
výkonu . Takže proběhlo převrtání na 58,5 ccm(vrtání 41,25mm).
Převrtání proběhlo zde www.sweb.cz/motohobby a stálo asi 700kč . Asi
5000 km
po převrtání jsem dostal konečně simsona do pracek já -:) První věc
kterou jsem na símovy udělal byl nový lak. Moje zkušenosti s barvou ve
spreji byly dobré tak jsem koupil sprej a bezbarvý lak pro lepší
ochranu před škrábanci.
Se
sprejem už jsem měl nějaké ty zkušenosti takže jsem neměl nejmenší
problém. Nová barva símu dost oživila, vypadá tak o 50% líp než původní
, která byla dost domlácená. Co se týká kvality laku tak po roce a půl
vypadá stále jako nový. Po "chvíli" ježdění jsem přistoupil k dalším
ůpravám : koupil jsem 17ti zubé řetězové kolečko čímž se dosti zvýšila
maximální rychlost a tah v kopci byl asi stejný jako u padesátky .
Další na řadu přišel laďený výfuk , protože mě nevyhovovaly použitelný
otáčky u sériovýho výfuku , který jsou tak do 7000ot/min. Laďák jsem
koupil ve stejném obchoďe kde proběhlo převrtání na 60ku , stál asi 650
kč. Po jeho montáži byl ihned znatelný ůbytek síly tak do 5500 ot/min ,
mezi
5500 a
6500 je podle mě síla srovnatelná se sériovým výfukem ale u laďáku jsou
použitelný otáčky v pohoďe do 8000, takže dobrý .Síma má z laďákem taky
lepší zvuk (rozdíl ve zvuku je taky dost znatelný mezi 50kou a 60kou).
Byla to určitě změna k lepšímu , maximální rychlost stoupla tak o
5 km/h
. V tomto stavu jsem se símou najezdil asi
5000 km
když mě poprvé málem nedovezl. Jel jsem se projet , natankoval jsem 6l , takže na dost kilometrů . Když jsem byl v Brně asi
60 km
od domova (ujel jsem to za hodinu). Tak zničeho nic se motor prudce
zastavil a nešlo s ním pohnout , pořád jen klouzala spojka. Bylo mě
jasný že se něco pos..lo ve válci tak jsem sundal hlavu vidím že mezi
válcem a pístem byl zaražený kousek segrovky jistící pístní čep. Bylo
to v sobě opravdu natvrdo tak jsem musel píst násilím dostat dolů což
se po několika minutách podařilo....
Tak jsem na to koukal a viděl jsem ... ve válci rýha , v pístu rýha , kroužky skoro napůl . no nic moc ...
Bylo jasný že bude muset na výbrus tak v podstatě nebylo co pokazit tak
jsem se rozhodl že to dojedu . Vzal jsem smirek a trochu vyzpravil rýhu
ve válci aby u ní bebyl otřep a na pístu stejně. Dal jsem válec zpátky
a pokusil se ho našlápnout .. nic. Tak jsem se dal na roztláčení a po
chvíli pomalu naskočil . Neměl vůbec sílu (malá komprese) a nedržel
volnoběh . Nejhorší to bylo přes Brno protože na rozjetí jsem musel
dávat ůplně plný plyn -:( Po pár kilometrech jízdy v tom zapraštělo a
slyšel jsem jak kousek kroužku lítá ve spalovacím prostoru a po pár
vteřinách vyletěl do výfuku. Tohle se opakovalo několikrát za cestu ,
ale pořád jel ! Taky jsem měl strach aby se nekousl a nešla srát
klika.. ale řekl jsem si "je půl sezony a v zimě stejně bude GO tak
maximálně bych ho uďelal už teť. Jel jsem průměrnou rychlostí tak
35 km/h
,do kopců jsem musel za 1 , takže za necelé dvě hodiny jsem dorazil
domů. Hned po příjezdu jsem to rozhodil a další den zanesl válec na
výbrus . Jak na tom byl píst se podívejte na fotky - no comment! Za
týden jsem měl válec doma a mohl jsem vesele zajíždět .... nuda. Po
zajetí simson jezdil snad ještě líp než předtím . V této době jsem
ještě koupil hlavní tryku 72 , řekl bych že přímý vliv na výkon žádný
ale spolu s trochu vykuchaným vzduchovým filtrem a jiným nastavením
karburátoru měl trochu hladší chod .Dále jsem ještě vyleštil pomocí
mikrobrusky přepouštěcí kanálky , tato
ůprava taky neměla citelnější přínos. Druhou polovinu sezony (opět asi
5000km ) jezdil síma naprosto bez problémů . Potom přišla zima a s ní
taky čas na GO motoru . Přece jenom
45000 km
je hodně . To bych ještě chtěl zdůraznit že ložiska v převodovce byly původní a ty na klice měly za sebou
27000 km
a z toho
15000 km
jako 60ccm . Docela jsem se po rozebrání motoru divil jejich stavu
který nebyl ůplně nejhorší . Nakoupil jsem nové
ložiska,gufera,těsnění,hřídelku startovací páky a ještě pár drobností
jako pružinky apod. Převodovka vypadala dobře , žádné viditelné
opotřebení. Kliku jsem dal známému který změříl radiální vůli která
byla 0,025mm. (v dílenské příručce píšou max 0,03). Tak kliku
rozlisoval a po výměně jehlového ložiska byla vůle asi 0,015mm .
Přemýšlel jsem jestli mám vyměnit i ojnici ale protože jsem neměl moc
peněz a měl jsem na něm jezdit už jen jednu sezonu tak jsem nechal
původní. Tohle považuju za největší chybu protože motor teť trochu
cinká . No jo chybama se člověk učí. Celkem mě Go vyšla asi 1400 kč(bez
výbrusu, měl najeto jen 5000). V současné době mám najeto po GO asi
6000km a zatím bez sebemenšího problému.
Fotogaléria: