Renesanční kultura v Evropě
4. RENESANČNÍ KULTURA V EVROPĚ
- 14. – 17. st.
renesance = obnova, znovuzrození antického ideálu člověka – čl.
krásný fyzicky i duševně x oproti tomu církev měla ideál člověka věčně se
upínajícího na církev, člověk věřící v posmrtný život.
Příčiny vzniku renesance
1. nové zámořské objevy,
na vrchol se dostávají města a měšťané
centrem obchodu je Itálie
2. nové astronomické
objevy : geocentrický
názor - do vzn. renesance -
Země je středem vesmíru
: heliocentrický názor - Slunce je středem
vesmíru, objasnili střídání dne a noci, ročních období
- V období
renesance vynalezl Gutenberg Knihtisk
- Inkunábule – prvotisky do roku 1500
Italská renesance:
Přelom 13. a 14. st.
DANTE ALIGHIERY – Florenťan, vyhnanec
Božská komedie – alegorická báseň
- 3 části: Peklo,
Očistec, Ráj
- námět vychází
z bible, pouť člověka za spásou, poznáním, Bohem a světlem
- průvodci:
Vergilius – symbol pozemského vědění
Beatrice –
symbol nadpozemské dokonalosti
- sám autor
prochází peklem, očistcem i rájem. Vergilius ho provází peklem a očistcem a
Beatrice rájem, protože Vergilius do ráje nesmí
GIOVANNI BOCCACCIO – zakladatel novodobé prózy = NOVELY
= prozaický příběh s překvapivým obratem v závěru
Dekameron – útěk 10 mladých lidí z Florencie před
morem;cestou (deset dní) si vypravují příběhy. Zcela světská témata (láska,
nevěra), kritika soudobých mravů,žena je rovnocenný partner muže
FRANCESCO PETRARCA - básník lásky a pozemského života, zakladatel SONETU
Sonety Lauře – milostné verše věnované jedné ženě
Sonet = lyrický žánr, 4 + 4 +
3 + 3, 1. sloka = teze, vyjádření, 2. sloka = popření, 3. a 4. sloka = shrnutí
Francouzská renesance:
Poezie:
FRANCOIS VILLON – 1. moderní evropský básník, lyrik, tulák, bohém,
předchůdce prokletých básníků,nenáviděl soudobou společnost
Malý testament a Velký testament - (závěť,
odkaz), kritika společnosti, objevuje se ironie, parodie, protiklady(radost x
zoufalství)
Forma: Francouzská (villonská) balada: lyrická báseň která má
určité znaky: 4 sloky, 7 -12 veršů, všechny sloky obsahují refrén, poslední
sloka má polovinu předcházejících veršů
Próza:
FRANCOIS RABELAIS – původně mnich a lékař,satirik, kritik zla a lidských
chyb
Gargantua a Pantagruel – satirický román, vyprávění o dvou obrech (otci a
synovi), výsměch středověkým přežitkům, hlouposti a všemu co brání člověku plně
žít
PIER DE RONSARD – autor formálně dokonalé milostné poezie podle
antických vzorů
MICHAEL DE MONTAIGNE – je tvůrcem ESEJE = úvaha na odborné téma, stojí na
rozhraní vědeckého a uměleckého podání. A utorova originalita ve zpracování
Španělská renesance:
MIGUEL DE CERVANTES SAAVEDRA – prožil velice těžký život, byl v námořní bitvě
zajat Turky, stal se otrokem a díky výkupnému se mohl vrátit zpět do Španělska.
Nikdy nenašel zaměstnání.
Don
Quijote de la Macha - rytířský
román o rozporu mezi iluzí a skutečností, hrdinou je chudý venkovský šlechtic,
čte rytířské romány, je to snílek (bojuje např. se stádem ovcí, které považuje
za armádu prokletou čarodějem). Na cestách ho provází Sancho Panza, který má
smysl pro realitu.
LOPE DE VEGA –
Ovčí
pramen(Fuente Ovejuna) – název
vesnice, divadelní hra, ve vesnici došlo ke vzbouření proti tyranovi Gomezovi a
byl zabit. Gomezův vrah měl být potrestán, ale vesničané ho soudu nevyzradili.
Autor pozvedá lidskou čest, spravedlnost. Zodpovědnost, soudržnost.
Anglická renesance:
- už od 14. st. zobrazují
skutečný život a problémy
GEOFFREY CHAUCER –
Canterburské povídky – námětem je autorova cesta do Canterbury, potká mnoho
lidí kteří mu vyprávějí povídky, stihl si jich zapsal 24. Povídky jsou vtipné
WILLIAM SHAKESPEAR – (1564 – 1616), světový dramatik, narodil se ve
Stratfordu nad Avonem. Chodil tam i do školy a již v brzké době se oženil.
1585 odešel do Londýna, kde působil u divadla.Působil v herecké
společnosti: Služebníci jeho milosti královské.
Stal se spoluzakladatelem divadla The Globe. Ke
konci života se vráti zpět do Stratfordu kde také zemřel. Autor 36 her. Tvorbu
lze rozdělit do tří období:
1. Komedie: Zkrocení zlé ženy, Sen noci svatojánské, komedie plná
omylů, Kupec Benátský, Mnoho povyku pro nic
2. Historické
hry: Jindřich VI., Jindřich IV.,
Richard III., Julius Caesar, Romeo a Julie, Othello, Hamlet
3. Pohádky: Zimní pohádka, Bouře
Romeo
a Julie – 1. Shakespearova
tragédie. láska dvou mladých lidí kt. končí tragicky
- Montekové ( Romeo
) a Kapuleti ( Julie ), setkají se na plese Kapuletů, kde se zamilují, podaří
se jim uzavřít sňatek díky knězi Vavřincovi, Romeo zabije Tibalta a je vyhnán,
rodiče chtějí aby se Julie vdala za Parise, kněz dá Julii nápoj po kt. bude
vypadat že je mrtvá, Romeo se to nedozví, zabije Parise a u těla Julie se
zabije také
Shakespearovský motiv = láska dvou mladých lidí kt. končí smrtí
- Romeo,
Julie a tma - J. Otčenášek, 2. sv. v.
- tma - haidrichiáda - po atentátu na Haidricha, Pavel a Ester
- Petr
a Lucie - Romain Rolland - děj za 1. sv. v.
Zkrocení
zlé ženy – otec má dvě dcery:
Blanku (chytrá, milá hodná) a Katku (přesný opak Hanky). Otec se rozhodne že
provdá Katku dříve než Blanku. Katku se vezme Petruccio který ji úplně
převychová.
Hamlet - tragédie
-
Hamletovi zemře otec za podivných okolností, vše nasvědčuje tomu že byl
zavražděn svým bratrem Klaudiem, kt. se oženil s ovdovělou královnou, duch
zemřelého krále napoví Hamletovi že ho zabil jeho bratr, chce se mu pomstít -
předstírá šílenství, král ho v obavách posílá do Anglie, při jeho návratu
náhodně zabíjí Polonia,otce jeho milé Ofélie, ta se pomate a utopí, její bratr
Learter vyzve Hamleta na souboj, král potře Leartův meč jedem, Hamlet to zjistí
a zabije Learta i krále, umírá i královna kt. se napila vína kt. bylo určeno
pro Hamleta, ten umírá také, byl bodnut Leartovým mečem
Othello
- představuje žárlivce, kt.
připraví o život svoji milou Desdemonu
- Jago - intrikán,
kariérista kt. našeptává Othellovi že je mu jeho žena nevěrná (protože ho
j jeho nadřízený Othello nepovýšil) a on mu
uvěřil
Večer
Tříkrálový, Paničky Winsdorfské