Jdi na obsah Jdi na menu
 


Svéráz globálního Googlu

2. 2. 2014

,,Google není konvenční firma. A my se jí nehodláme stát,” napsali zakladatelé Googlu Larry Page a Sergey Brin v dopise investorům, ještě než byla jejich firma v roce 2004 kótována na burze. Od té doby Google ještě umocnil pověst jedné z nejsvéráznějších společností na této planetě. Například letos překvapila tato společnost spoustu lidí, když si koupila podíl ve větrné elektrárně na východním pobřeží USA a když začala testovat auta bez řidiče, která již po venkovských silnicích najezdila přes 225 000 kilometrů. Google si mohl takto popustit uzdu fantazii díky úžasnému úspechu svého vyhledávače, který investorům přinesl víc než slušné zisky. Během pouhých dvanácti let se z malé dynamické společnosti stal obr a tržní kapitalizací 180 miliard dolarů a s mamutí centrálou v Silicion Valley, které se říká Googleplex. Google se také roztahuje po síti jako ohromný pavouk, který má nohu ve všem od vyhledávání na internetu a e-mailu po sociální sítě a webové softwarové aplikace. Jeho růst byl převážně organický, ovšem Google utratil spoustu peněz za nemalé akvizice. V roce 2006 zaplatil 1,7 miliardy dolarů za YouTube, internetový server, na nějž mohou lidé nahrávat videa svých dětí, koťátek a imitací Lady Gaga. Následujícího roku spolkl online reklamní agenturu DoubleClick za 3,1 miliardy dolarů. A další obchody ještě bezesporu přijdou. Něco ze svých 33 miliard by Google chtěl využít na koupi populárního slevového portálu Groupon. Díky tomu všemu se z Googlu stala mocná organizace. Nyní se však tento zastánce neortodoxního přístupu musí vyrovnat se dvěma konvenčními podnikatelskými problémy. Zaprvé si musí usmířit regulátory, kteří mají pochybnosti, zda Google nezneužívá svou nezanedbatelnou  moc. Třicátého listopadu oznámila Evropská unie, že začne vyšetřovat nařčení, že Google falšoval výsledky vyhledávání a nespravedlivě tak zvýhodnil své služby - kteréžto obvinění firma energicky popírá. V USA Google čelí podobnému vyšetřování v Texasu a bojuje s řadou on-line cestovních kanceláří, které se snaží přesvědčit vládu, aby vetovala nedávnou akvizici Googlu, společnost ITA Software, která poskytuje data o letech. Zadruhé pak Google musí najít nové zdroje růstu. Přes všechny experimenty, které tato firma podnikla, je stále těžce závislá na příjmech z kontextové reklamy. Ty loni představovaly drtivou většinu z jejích 24 miliard dolarů tržeb a 6,5 miliard zisku. Akvizice jako YouTube závislost firmy na reklamě ještě více prohloubily. Steve Ballmer z Microsoftu, úhlavního soupeře Googlu, se nedávno jízlivě tázal, zda Google umí ještě něco jiného. Největší starostí investorů je ironicky právě to, že Google skončí jako Microsoft, který nenalezl nové velké zdroje tržeb a zisků, jimiž by nahradil dvě stárnoucí stálice, operační systém Windows a balík kancelářských programů Office. Proto také cena akcií Googlu stagnovala. ,,Trh si podle všeho myslí, že z Googlu by se mohla stát druhá verze Microsoftu,” tvrdí Mark Mahaney, analytik finanční společnosti Citigroup. Zprávy o antimonopolním řízení EU jistě povedou k dalšímu srovnání s Ballmerovou firmou, která s evropskými regulátory vedla těžkou a krvavou bitvu. Je takové srovnání spravedlivé? Jeho zastánci upozorňují na několik změn, které by mohly Google poškodit. Zaprvé o nástup nových způsobů hledání informací na internetu. K nim patří i sociální sítě jako Facebook, jenž letos v Americe zaznamenal více návštěvníků, než Google na svých serverech, a aplikace nabízené společností Apple a dalšími firmami, které lidem pomáhají najít informace, aniž by museli spustit webový prohlížeč.

 

Zděšení z obezděných zahrad

Google musí řešit ještě další problém: firmy jako Facebook a Apple si křečkují zákaznická data, a vyhledávač Gogolu k nim tudíž nemá přístup.  Nástup takových ,,obezděných zahrad” na webu nejvyšším šéfum Googlu zjevně dělá vrásky. ,,Před dvěma lety bych vám řekl, že to není problém,” uvádí generární ředitel Googlu Eric Schmidt. ,,Dnes už vám povím, že je to hrozba.” Google nedávno veřejně pranýřoval Facebook za jeho nakládání s daty a varoval potencionální uživatele Facebooku, že se tato sociální síť stala ,,slepou datovou uličkou”. Google naráží i na bariéry jinde. Například mediální společnosti si dnes dvakrát rozmyslí, než Googlu licencují obsah nebo ho nechají volně přístupny na webu. Největší producenti televizního obsahu v Americe se staví velmi obezřetně k poskytování pořadů novým internetovým televizním službám jako je Google TV. A noviny ve snaze najít nové zdroje příjmů zase cílí na uživatele tabletů a stahují bezplatný obsah z internetu. Google má i další slabé místo - poškodit by ho mohla nechuť lidí ke společnostem, které narušují soukromí uživatelů na internetu. Pokud jim vlády vyjdou vstříc a zpřísní pravidla, mohly by tím Googlu ztížit přístup k příjmům z reklamy. A tlak na takové kroky roste: prvního prosince Federální obchodní komise USA oznámila, že stojí za plánem, jenž uživatelům umožní vybrat si, zda bude možné jejich pohyb po internetu sledovat.

 

Rozmrzelost v Googleplexu

A konečně tu jsou problémy v samotném Googleplexu. Firma přišla o řadu hvězd, například o Omara Hamouiho, zakladatele AdMobu )mobilní reklamní společnosti, kterou Google koupil v loňském roce), a o Larse Rasmussena, jenž vedl projekt Wave, jehož výsledkem měl být nový internetový nástroj pro spolupráci. Lars Rasmussen nedávno přešel k Facebooku a při tom si postěžoval, že v Gogolu s jeho 23 000 zaměstnanci se už kvůli byrokracii nedá nic prosadit. Jistě Larse Rasmussena pořád může mrzet, že Google odpískal jeho nezdařený projekt. Ale jeho stížnosti nacházejí odezvu u dalších xooglerů, jak si říkají bývalí zaměstnanci Googlu. I oni potvrzují, že v souvislosti s rozrůstáním firmy se rozhodovací procesy bolestně zpomalily. Personalista Jon Holmanmíní, že Google prochází ,,darwinistickou evolucí”, která by mu do budoucna mohla ztížit získávání těch nejtalentovanějších zaměstnanců.  Znamená tohle všechno, že hvězda Googlu pohasíná? Na to nevsázejte. Jistě, růst jeho tržeb klesl z 56 % v roce 2007 na 9 % v loňském roce, ale to je pořád ještě slušný výsledek vzhledem k pádu celé globální ekonomiky. A jisté známky svědčí o tom, že tato společnost opět nabírá dech: její tržby ve třetím čtvrtletí stouply o 23 procent na 7,3 miliardy dolarů, což překonalo očekávání většiny analytiků. Google navíc může těžit z několika důležitých trendů. Jedním z nich je rapidní nárůst celosvětového objemu dat, tedy suroviny, na níž může vyhledávač Googlu pást. Na YouTube například každou minutu přibude 35 hodin videomateriálu, když ještě v červnu 2007 to bylo zhruba jen šest hodin. Z toho vyplývá, že všeobecný v\hledávač bude patrně nadále hrát velkou roli, přestože lidé k získávání informací používají častěji aplikace a sociální sítě. Google rovněž může profitovat z toho, že se na síť přesune stále více reklamy. Investiční banka Morgan Stanley zjistila, že Američané tráví 28 procent svého mediálního času online, ovšem z reklamních rozpočtů se na internetovou inzerci věnuje jen 13 procent. Pokud se tento nepoměr vyrovná, každy rok se podle odhadů banky Morgan Stanley na net přesune reklama za 50 miliard dolarů. A pak je tu nárůst mobilního webu, na němž by Google mohl stavět ve druhé fázi své existence. Je založený na Androidu, operačním systému pro chytré telefony, který Google poskytuje telekomunikačním firmám a výrobcům telefonů gratis. Někteří kritici Google vyčítají, že dává Android zadarmo, když jiné firmy jako Microsoft si za svůj operační systém úctují peníze. Ale Google chce, aby co nejvíc lidí přešlo na Android, který se chová jako ,,platforma” a podporuje je v tom, aby vyzkoušeli další služby Googlu, včetně e-mailu a vyhledávání. Zdá se, že tato strategie zabrala. Prakticky z nuly před dvěma lety dosáhl nyní Android úctyhodného 26% podílu na trhu a konkuruje populárnímu iPhonu firmy Apple. K jeho podpoře vyvíjí Google vlastní knihovnu on-line aplikací a uvažuje i o nových možnostech, jak vyjít uživatelům chytrých telefonů vstříc - například e-komercí. Firma rovněž doufá, že si lidé oblíbí i operační systém, který vyvíjí v návaznosti na svůj bleskurychlý internetový prohlížeč Chrome. Ten by se mohl například ideálně hodit pro nasazení na noteboocích.

 

Tvůj telefon tě sleduje

Google si od komerčního potencionálu svých mobilních aktivit hodně slibuje. Chytré telefony totiž umožňují revoluční rozvoj v oblastech jako hlasem ovládané vyhledávání (řeknete ,,dovolená ve Španelsku” a telefon vám najde vilu na Costa del Sol). Pokud se tato technologie ujme, měla by zvýšit celkový počet jednotlivých vyhledávání. A jelikož mobilní telefon navíc ví, kde se nacházíte, Google vám bude moci přeložit reklamu na obchod nebo restauraci jen pár kroků od vás. Od takových reklam se čekají velké prodeje, a proto si za ně Google bude moci úctovat vyšší cenu. To možná vysvětluje, proč se Gogole tolik zajímá o společnosti jako Groupon. Cena, o které se šušká, se zdá přemrštěná, ale Google by akvizicí získal zoufale potřebné kapacity v lokálním vyhledávání, v němž je relativně slabý. Google také posiluje aktivity v oblasti internetové bannerové reklamy, jež se velmi odlišuje od přímočarých inzerátů, které předkládá vedle výsledků vyhledávání. Bannerová reklama bývá komplexnější než kontextová reklama a jejím cílem není až tak zajistit prodej jako spíš posílit značku společnosti. Podíl Googlu na jejím trhu je nepatrný, ale podle Susan Wojcické, která má na starosti DoubleClick a další operace, ,,existuje v systému značné napětí”, které lze odstranit. A skutečně už existují povzbudivé známky, že velká sázka Googlu na mobilní telefony a bannerovou reklamu začíná nést ovoce. Google nedávno prozradil, že mobilní reklama směřuje k ročním tržbám ve výši jedné miliardy dolarů. Bannerová reklama podle jeho odhadů vydělá kolem 2,5 miliardy dolarů. Analytici soudí, že zhruba polovina této částky bude pocházet z reklam umístěných na YouTube. Google sice hledí dopředu, přesto silně investuje i do své hlavní činnosti: na Google připadají přibližně dvě z každých tří internetových hledání v USA a vyhledávač odbaví zhruba dvě miliardy dotazů denně. V letošním roce firma představila zlepšovák s názvem Google Instant, které zobrazuje výsledky hledání, ještě než uživatelé svůj dotaz dopíší, což urychluje každé hledání v průměru o dvě až pět vteřin. Společnost pomáhá uživatelům nalézt informace rychleji a sází na to, že o to více budou vyhledávat. A Google jim při tom může pokaždé přihrát pečlivě cílenou reklamu.

 

Hraví mladí miliardáři

Šéfové Googlu si představují svět, v němž firma nejen pomáhá lidem nalézt informace, které hledají, ale dodá jim je dřív, než si sami uvědomí, že je potřebují. K tomu jí budou sloužit data, která uživatelé o sobě Googlu poskytli a dovolili mu je využívat. Takovýhle ,,vyhledávač štastných náhod” by vás mohl například upozornit na to, že vyšla nová kniha od vašeho oblíbeného autora. Vytvářet takové kapacity bude vysoce technicky náročně, ale Udi Manber, který má na starosti vyhledávací aktivity Googlu, tvrdí, že ,,dělat věci, které jsou na hraně nemožného”, je pro jeho tým inspirací. Toto vše nasvědčuje tomu, že Google zdaleka není tak jednostranný, a péče firmy o rozvoj svého mobilního podnikání a jeho úspech v bannerové reklamě dokazují, že je stále velmi života schopná. Google se také snaží vypořádat se slabšími oblastmi jako sociální sítě. Nepokouší se vytvořit konkurenci Facebooku, ale v nejbližších měsících hodlá spustit ,,sociální vrstvu” napříč svými existujícími produkty. Takže například lidé využívající YouTube budou mít díky této vrstvě možnost vidět, na co se na YouTube dívali jejich přátelé, za předpokladu, že Google bude mít jejich svolení taková data sdílet. Vzhledem k počtu projektů, na nichž Gogole v jedné chvíli pracuje, se nabízí otázka, zda nehoní příliš mnoho zajíců. V některých ohledech Google představuje internetový ekvivalent pracovišť Bell Labs nebo Xerox PARC - legendárních výzkumných oddělení firem, která udávala směr technologickému vývoji v dřívějších letech. Rozdíl spočívá v tom, že většina novátorských myšlenek Googlu pochází přímo od lidí podílejících se na hlavní činnosti firmy, a nikoli izolovaných v nějakém detašovaném mozkovém trustu.  Vyšší management firmy tvrdí, že právě díky zběsilému tempu experimentování, jež sám iniciuje, se Gogolu vyhne kornatění, které obvykle postihuje firmy, jež se příliš rozrostou. ,,Každý konzultant z McKinsey mi tvrdí, že naši činnost příliš rozdrobuji,” říká šéf řízení produktů Googlu Jonathan Rosenberg. ,,Ale zvítězíte, jen když inovujete rychleji než soupeři ve zbytku systému.” Aby firma vítězila i nadále, bude si muset udržet svou mimořádnou zásobárnu talentů. Google slaví takové úspechy částečně proto, že pro programátory vytvořil jakýsi ráj, kde jim nabízí požitky typu masáží, bezplatných pokrmů vysoké gastronomie a podobně. Soupeření o talenty v Silicon Valley však v současnosti dosahuje hořečnaté intenzity. V Googlu nemilosrdně pytlačí Facebook. Nejenže Googlu uloupil několik nejlepších ajťáků, ale ukradl mu i jednoho z nejlepších kuchařů. Google uvádí, že míra fluktuace se za sedm let nezměnila, avšak některé ztráty z poslední doby společnost viditelně vykolejily. Minulý měsíc zvedla všem zaměstnancům platy o deset procent a rozdala jim odměny ve výši jednoho tisíce dolarů. Šušká se, že učinila mnohamilionové protinabídky některým zvlášť cenným pracovníkům, aby nezběhli k Facebooku či jinam. To je pro konkurenci jasný signál, že Google hodlá bojovat, aby si svá nejcennější aktiva udržel. Prostřednictvím akvizic malých společností navíc firma získává nové kvalifikované zaměstnance a zároveň odbornou posilu v daných oblastech. Letos odkoupila firmy Slide, která vytváří programy pro sociální sítě, a Social Deck, jež produkuje sociální hry pro mobilní zařízení. Google také přistoupil k jednomu spíše konvenčnímu kroku: vytváří provozní jednotky, jichž šéfové mají větší autonomii v řízení. Cílem je udržet si nadané lidi, kteří by jinak třeba odešli a začali podnikat na vlastní pěst.  Technologický talent  Andy Rubin, který má na starosti impérium Androidu, má za to, že Google můe být sám rozvíjející se firmou, která sdružuje mnoho jiných rozvíjejících se podniků v čele s lidmi nadanými podnikatelským duchem. Firma otevřela i vlastní oddělení rizikového kapitálu, které může investovat do firem založených xooglery.

 

Dynama a dinosauři

Peníze a rozhodovací pravomoci však samy o sobě nezajistí služby nejchytřejších programátorů, kterým nejde jen o to, aby jim práce byla odměnou, ale také aby je inspirovala. Proto tolik záleží na projektech jako zelená energie a auta, která nepotřebují řidiče. Podobné snahy možná vypadají jako běh na dlouhou trať, ale o to právě jde. Lidé pro Google pracují mimo jiné proto, že využívá technologie nevšedními způsoby, jež mohou lidstvo někam posunout.  ,,ctižádost je velmi důležitá součást naší kultury,” uvádí Sergey Brin, ,,a v Googlu se můžete věnovat náročnější vědecké práci než kdekoli jinde.” Svéráz Googlu ztělesňuje i bronzová replika kostry Tyrannosaura rexe, přezdívaná Stan,která stojí u vchodu do jedné z budov Googleplexu. Jako symbol mocné technologické centrály možná působí bizardně. Ale Stan slouží jako připomínka, že internetové dynamo se musí neustále rychle rozvíjet, aby se z něj nestal digitální dinosaurus.

 

 

                                             www.echo24cz.info