/ Rubrika: Recenze knih

Kult vědy, jak bychom stav mohli nazvat, může kdykoliv posloužit k potlačení lidské svobody s odkazem na vyšší, vědou prokázané cíle, jejichž dosažení svoboda brání.

Celý příspěvek

20. 12. 2023

Sebedestrukce Západu podruhé

/ Rubrika: Recenze knih

Koncem roku 2023 vydal Institut Václava Klause knihu "Sebedestrukce Západu 2.0". Tato kniha navazuje volně na knihu "Sebedestrukce Západu", kterou jsem recenzoval před pár lety. Tato kniha popisovala naši současnou a značně vleklou krisi. Naše současná krise však utěšeně pokračuje dále, a proto institut vydal pokračování své knihy. Opět jde o knihu složenou z příspěvků několika autorů. Většinou těch samých, co měli příspěvek už v první knize. K čemu se tito  od doby vydání první knihy dobrali,  si nyní přiblížíme na několika tématech.

Celý příspěvek

25. 10. 2023

Hoppeho Demokracie, bůh který selhal konečně v češtině

/ Rubrika: Recenze knih

Představit v recenzi knihu Hanse H. Hoppeho "Demokracie, bůh který selhal" je velmi obtížné. Tato kniha, která nyní vychází i v češtině, obsahuje mnoho a mnoho látky k přemýšlení. Spoustu logických tvrzení, které jsou bohatě ilustrovány odkazy na díla významných historiků a i statistikou. Ve zkratce se dá říci, že Hoppe vzal aparát logicky deduktivní ekonomie a aplikoval ho na demokracii. Tu v knize srovnává s monarchií a případně i společností, kterou v poslední době sám nazývá společností soukromého práva. Hoppeho kniha byla již přeložena do řady jazyků a je s podivem, že až teprve nyní byla péčí překladatele a profesora J. Šímy přeložena do češtiny (na Bawerk.eu ovšem vyšly některé kapitoly této knihy v češtině již dříve a z nich zde čerpám). Kniha totiž vyšla už roku 2000 a dočkala se v angličtině mnoha vydání a byla přeložena do řady jazyků. To se v oboru společenských věd moc nestává. No, Hoppe v knize tvrdí a na řadě případů dokládá, že demokracie je v mnoha směrech systémem, který je horší a vede k horším výsledkům než monarchie. Ovšem bylo by chybou si myslet, že Hoppe straní monarchiím. Hoppe je fanouškem společnosti soukromého práva a přirozených elit. Nyní se krátce podíváme na několik zajímavostí z této knihy, aniž bychom ovšem byť jen obsáhli více než pouhou menší část knihy.

Celý příspěvek

20. 10. 2023

Proč bitcoin (ne)funguje jako peníze a proč jej tolik potřebujeme-recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Bitcoin má spoustu skvělých vlastností… Především je to ona nezávislost, absolutně omezené množství mincí nebo třeba předem daná monetární politika, kterou nikdo nezmění. Ale nalijme si čistého vína, spousta z nás se dozvěděla o bitcoinu kvůli jeho bláznivé volatilitě, tedy kolísavosti cen. Jednou totiž stojí jedna ‚mince‘ tisíc amerických dolarů, pak šedesát tisíc, a než si uvědomíme ten obrovský nárůst, tak stojí zase dvacet tisíc dolarů. Tuto velkou kolísavost, která se postupně a cyklicky v průběhu let vrací, milují světová média.

Celý příspěvek

3. 9. 2023

Třetí vlna: islamizace, masová migrace a Rusko_recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Někdy začátkem 90. let se mi do rukou dostala samizdatová literatura. Že se s ní setkám o 30 let později by mne tedy nenapadlo. Ale Lukáš Lhoťan, býval muslim, a pak odpadlík od islámu jednu takovou knihu vydal. Ta se jmenuje „Třetí vlna: islamizace, masová migrace a Rusko.“ Lhoťana a spol k tomuto kroku donutily současné ekonomické problémy, ale i cenzura a pronásledování. Vzpomínám si, že po začátku války na Ukrajině byla zablokována ministrem vnitra Rakušanem celá řada protiimigračních webů, byť tyto s Ruskem a válkou na Ukrajině neměly za často nic společného. Vedle cenzury tu však existuje i jistá ostrakizace a Lhoťanovy knihy už knihkupectví, kde jsem je dříve kupoval, nevede. Ale i tak jsem tuto knihu získal a zde se na ni nyní podíváme. Publikace je to jednoduchá a prostá, ale v zásadě celkem dobře zpracovaná. Jen jedna stránka má slabší soutisk, ale i na ní se dá text přečíst.

Celý příspěvek

26. 7. 2023

Věcná argumentace: Jak debatovat o islámu - recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Narozdíl od jiných knih od Billa Warnera a Centra pro studium politického islámu, které jsem již četl a případně i recenzoval, je předkládaná kniha „Věcná argumentace: Jak debatovat o islámu“ zaměřena především na to, jak diskutovat s muslimy a obhájci islámu.

Celý příspěvek

15. 4. 2023

De Benoist O rasismu-recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Kniha Alaina De Benoista "O rasismu" je rozsahem malým spiskem, který lze přečíst během dvou tří večerů, nejde však o snadno vstřebatelné dílo. Kniha v podstatě rozebírá rasistickou ideologii a její kritiku. Autor si všímá toho, že rasistická ideologie nemá jasnou definici a její kritika ze strany antirasistů je nejasná, nekonzistentní a zmatená.

Celý příspěvek

4. 1. 2023

Zitelmannův Kapitalismus - recenze

/ Rubrika: Recenze knih

V posledních letech nevychází v češtině mnoho ekonomických knih, které by byly zajímavé pro zájemce o Rakouskou ekonomickou školu. Spíše se objevují dotisky již dříve vydaných knih. Proto je potěšující, že nakladatelství Fish and Rabbit přichází hned s několika zajímavými knihami. Jednou z nich je kniha významného německého historika, sociologa a podnikatele Rainer Zitelmanna "Kapitalismus není problém, ale řešení." Tato kniha obsahuje vlastně několik případových studí, které porovnávají vývoj v době socialismu a následně v době aspoň částečného návratu k svobodnému trhu v některých zemích anebo oblastech (Čína, Švédsko, Afrika) anebo porovnává mezi sebou socialistickou zemi se zemí kapitalistickou, které nadto mají k sobě dosti blízko (Severní a Jižní Korea; Západní a Východní Německo a Chile a Venezuela).

Celý příspěvek

24. 11. 2022

Konec Československa: 30 let od vily Tugendhat-recenze