Železniční most
Přemostění Berounky
V únoru 1907 začíná jednání mezi zástupci Dolních a Horních Mokropes o stavbě mostu přes Berounku, a sice silničního, při projektování dvoukolejového mostu železničního.
K vyjádření byl vybídnut okresní výbor na Zbraslavi a „slovutné ředitelství c. k. státních drah v Praze". Obě tyto instituce s projektem souhlasily a na základě jejich zpráv se 26.7.1907 obecní zastupitelstvo usneslo na následujícím:
Řešením dopravy v Černošicích a Mokropsech se zabýváme již několik let, přesto mne překvapilo, že jsou to problémy staré pomalu 90 let. Při studiu mokropeské kroniky jsem objevila zajímavou stať z roku 1907.
Zpravodaj 1995
DOSLUHUJE MOST PRES BEROUNKU?
„Od letošního dubna dráhy zavřou most přes Berounku v Mokropsích, protože je už celý shnilý a budou ho vyměňovat, na trati se nebude jezdit, z Dobřichovic do Radotína bude náhradní autobusová doprava, budou zmatky!"
„Celý měsíc se to bude připravovat, pak postaví vedle nový most a přesunou ho na pilíře. Lávka pro pěší se zruší, na novém mostě už nebude."
Takové a podobné zvěsti jsou k slyšení mezi těmi, kteří most nejvíce potřebují, protože denně dojíždějí do práce a z práce. Proto jsme se zeptali přednosty oddělení umělých staveb Divize dopravní cesty na generálním ředitelství Českých drah ing. Čermáka, jak to vlastně s tím nešťastným mostem bude.
Dověděli jsme se, že most rozhodně zubem času ohlodán není, konstrukce je zdravá a po opravě, která ho čeká letos, bude garantována životnost nejméně 50 let při nejtěžší zatěžkávací třídě (D4) a uvažované rychlosti 120 km/hod.
- vyloučena bude napřed první kolej (směr Beroun Praha) zhruba na 30 dnů;
- teprve potom, až bude tato kolej sjízdná, bude vyloučena druhá kolej (Praha - Beroun), opět zhruba na 30 dnů;
- v koleji, kde bude po dobu výluky obousměrný provoz, bude vždy přes most předepsána jízda krokem;
- při natírání vrchního dílu mostní konstrukce bude vyloučen trakční elektrický proud, takže vlaky pojedou s přípřežemi nezávislé trakce. To bude patrně v průběhu hlavních výluk a jen na několik dní;
- lávka pro pěší bude uzavřena jen dvakrát třikrát, a to vždy jen na jeden až dva dny;
- veškeré práce musí být skončeny do 30. září 1995;
- nejpravděpodobnější měsíce vhodné k výlukovým pracím jsou červenec a srpen.
Veškeré stavební práce se budou týkat tzv. mostovky (podélná konstrukce pod kolejemi, která se bude opravovat a vyvařovat) a tzv. mostnic (to jsou jakési dřevěné pražce uložené na mostnici, na nichž jsou upevněny koleje). Odborně řečeno předmětem opravy bude výměna horních pasů podélníků a kompletní výměna ztužení těchto podélníků s tím, že zůstane zachováno dosavadní plošné uložení.
Plánuje se také během výluk oprava pilířů, u toho, který je v řečišti Berounky, bude opravováno rovněž zdivo pod vodní hladinou. Také dilatační zařízení v kolejích na obou stranách mostu dozná změn.
A ještě o tom, jaký most dostane „kabát": bude natřen červenou lesklou barvou, která by měla v kontrastu s okolní zelenou přírodou vypadat velmi pěkně, lávka a zábradlí budou natřeny poněkud jiným odstínem červené.
Zpravodaj 1995
Pro Černošický zpravodaj připravil redaktor časopisu Železničář IVO ŠTECHA
Na opravu mostu, která bude financována z účelové dotace ministerstva dopravy a je proto přísně sledována, je vypsáno výběrové řízení. To právě probíhá. Nelze proto zatím s určitostí říci přesně dobu, kdy bude pro opravu mostu doprava vyloučena, ale víme přesto jistě, že
Citace byla použita z Pamětní knihy obce Dolní Mokropsy, která byla založena L.P. 1948 Oldřichem Podskalníkem z Vráže a dokumentuje minulost obce.
Bližší údaje o tom, proč z projektu sešlo, již v této kronice zapsány nejsou. Zmíněny jsou pouze určité problémy s vyvlastňováním pozemků potřebných k vytvoření přístupových komunikací, ale to bylo uvedeno jen okrajově.
„Přístavba mostu silničního se bohužel neuskutečnila, ač pilíře na široké základně postaveny byly."
Dále byl v tomto usnesení vyřešen způsob financování stavby i placení mostného. V další stati této kroniky se však dočteme:
„Zastupitelstvo obce Dolních Mokropes ve schůzi své dne 26. července 1907 konané usnáší se na základě přípisu sl. ředitelství c. k. státních drah v Praze ze dne 11. července 1907 čís. 45151/3 závazně a právoplatně, by ku stavbě mostních pilířů pro projektovaný most silniční přes řeku Berounku zároveň se stavbou pilířů železničního mostu sl. c. k. ředitelství státních drah v Praze určitě přikročilo a rozšírení pilířů mostních tak projektováno bylo, by se na nich podle přípisu sl. zemského výboru ze dne 12. června 1907 čís. 55145 konstruovati mohl silniční železný most v minimální šířce, která jest ministerským řízením čís. 49898 na rok 1905 předepsána a při které jest vyhnutí dvou povozů možné, totiž 5 metrů..."