Jdi na obsah Jdi na menu
 


Facebook

Facebook byl založen Markem Zuckerbergem, bývalým studentem Harvardovy univerzity. Původně byl tento systém omezen jenom pro studenty Harvardovy univerzity, pod doménou thefacebook.com. Během dvou měsíců byl rozšířen na některé další, které patří do tzv. Ivy League, a již do konce roku byly připojeny další univerzity. Nakonec byl přístup otevřen pro všechny uživatele s univerzitní e-mailovou adresou (.edu, ac.uk, ...) nebo pro některé zahraniční schválené univerzity, v Česku k prvním otevřeným vysokým školám patřila Masarykova univerzita. Od 27. února 2006 se začaly do systému připojovat některé nadnárodní obchodní společnosti. Od 11. srpna 2006 se může dle licence používání připojit kdokoli starší 13 let. Uživatelé se v systému mohou připojovat k různým skupinám uživatelů, kteří působí například v rámci jedné školy, firmy nebo geografické lokace.

Začátkem prosince 2007 se stal Facebook se svými 57 milióny aktivními členy stránkou s největším počtem uživatelů mezi studentskými weby. Od září 2006 do září 2007 se Facebook dostal z 60. na 7. pozici mezi nejnavštěvovanějšími stránkami světa. V USA je Facebook jedničkou pro on-line sdílení fotografií s více než 60 milióny nahraných fotografií týdně. Společnost Facebook vydělává hlavně na reklamách na stránkách, které jsou přesně cíleny podle zájmů uživatele a jeho chování na stránkách samotného Facebooku. Hodnota společnosti byla v roce 2006 odhadována na 100 miliónů USD. Podle serveru TechCrunch, mělo v roce 2005 na Facebooku profil 85 % studentů amerických univerzit, z nichž se 60 % přihlašovalo denně, 85 % alespoň týdně a 93 % alespoň jednou měsíčně. V roce 2010 společnost získala v soutěži Křišťálová Lupa 1. místo v kategorii sociální sítě. Další ocenění získala za službu Facebook Chat (5. místo v kategorii komunikační technologie) a za mobilní verzi svých stránek (3. místo v kategorii mobilní služby). V květnu 2012 byly akcie společnosti uvedeny na burzu NASDAQ, emisní cena akcií 38 USD ocenila celou společnost na 104 miliard USD. Navzdory očekávání však první den obchodování cena akcií nijak výrazně nevzrostla.

Jméno serveru vzniklo z papírových letáků zvaných Facebooks, které se rozdávají prvákům na amerických univerzitách. Tyto letáky slouží k bližšímu seznámení studentů mezi sebou.

Možnosti systému

 

Po registraci v systému a odsouhlasení licence používání má uživatel možnost vyplnit svůj detailní profil a může se připojovat k různým skupinám uživatelů a získávat nové kontakty. Pokud jiný uživatel souhlasí s tím, že je váš přítel, můžete vidět také jeho profil. Někteří uživatelé ovšem svoje profily pomocí nastavení práv uživatelů zveřejňují i lidem, kteří jsou zapsáni pod stejnou skupinou nebo i celému internetu. Systém umožňuje komunikaci mezi uživateli pomocí zpráv, diskusních fór nebo diskusemi na uživatelských profilech (anglicky The Wall). Další funkce obstarávají externí i interní aplikace. Ty nejpoužívanější pocházejí přímo z dílen Facebooku. Facebook ale také poskytuje otevřené API, které může kdokoli využít a napsat si vlastní rozšiřující aplikaci. Hlavní síla Facebooku je v propojenosti jednotlivých komponent, většina textu může sloužit jako hypertextové odkazy k dalšímu obsahu.

Fotky (Photos)

Tato aplikace, která byla vyvinuta přímo autory systému Facebook, umožňuje sdílet fotografie na sociální síti Facebook. Upload fotografií je řešen přes javový applet, statickou stránku s formulářem nebo pomocí externích aplikací. Jedna galerie fotografií může mít prozatím maximálně 200 fotografií, ale počet galerií na jednoho uživatele k březnu 2010 není omezen. Na fotografiích můžete jednoduše označovat své přátele, kteří pak dostanou oznámení, že se na dané fotce nacházejí.

Videa (Video)

Tato aplikace je určená pro sdílení videa mezi přáteli. Jedno video, může mít maximálně 1024 MB a může být maximálně 20 minut dlouhé. Videa se dají jednoduše prohlížet, pomocí technologie Flash a podobně jako v aplikaci Fotografie, zde můžete označovat svoje přátele.

Události (Events)

Tato aplikace je určena pro plánování událostí nebo jakýchkoliv akcí. Umožňuje nastavit mnoho informací o akci, zvát přátele na akce nebo akci zveřejnit. K akci lze přidávat další multimediální obsah.

Zeď (Wall)

Každý uživatel má v profilu The Wall, na kterou mu ostatní uživatelé mohou psát vzkazy a zobrazují se zde v podstatě všechny děje v sociální síti Facebook. Na Wall se dá vkládat i další multimediální obsah. Od března 2012 je forma ZEĎ postupně všem uživatelům změněná na styl Timeline. Tento styl lépe zobrazuje vaší historii a důležité okamžiky.

Dárky (Gifts)

Uživatelé si mezi sebou mohou posílat virtuální dárky, které představují vektorové obrázky. Jeden dárek stojí $1.

Bazar (Marketplace)

Bazar slouží k vkládání inzerátů, výměně a prodeji různých věcí. Tato služba je mezi uživateli velmi rozšířená.

Šťouchnutí (Poke)

Některý uživatel chce čas od času pošťouchnout a navázat kontakt nebo touto metodou jen tak upozornit své přátele. ,,Šťouchnout" je mezi uživateli velmi oblíbená funkce, i když její princip je jednoduchý - jen oznamuje, že do vás váš přítel šťouchl a vy na to můžete reagovat. "Šťouchnutí" se interpretuje různě, především jako snaha o upoutání pozornosti. Existuje spousta podobných aplikací jako např. X Me dovolující libovolnou akci jako "Obejmutí"(Hug), "Polibek"(Kiss) nebo "Zlechtání"(Tickle). Další podobné aplikace dovolují uživatelům si mezi sebou posílat různé předměty jako různé druhy alkoholu (Booze Mail), rybičky v akváriu (My Aquarium) nebo třeba různé druhy mimozemšťanů (My Solar System).

Možnosti pro firmy

Firmy mohou na Facebooku zakládat oficiální stránky ("Pages"), díky kterým mohou komunikovat se svými příznivci ("Likers", dříve "Fans"). Ke komerčním účelům je možné na Facebooku využívat také PPC reklamu - textové inzeráty doplněné o obrázek. Při dostatečně velké útratě mohou firmy na Facebooku nakupovat i bannery. Tento způsob inzerce je ale teprve na začátku, mediálním zastoupením pro Facebook je v ČR agentura Arbo Interactive.

Aplikace třetích stran

Další aplikace

Portálových aplikací je nepřeberné množství:

  • Import RSS: import skladeb z Last.fm,
  • různé druhy testů,
  • mapka zemí, které daný uživatel navštívil,
  • přání k Vánocům,

Hry

Hry jsou často založené na využití sociálnosti uživatelů. Provozovatelé her získávají nové uživatele tím, že své stávající uživatele uplácejí novými funkcemi nebo zpřístupněním skrytých funkcí za rozeslání pozvánek co možná největšímu počtu svých "přátel". To některé uživatele vede k zakládání vícero účtů, což se zase sám FB snaží popírat.

Farm Heroes Saga

Farma heroes saga je jednou z nejpopulárnějších her na facebooku. Hra je velmi snadná.Hráč dostane pět životů v jednom čase a musí se s ním hrát. Hráči musí přepnout dlaždice a dělat zápasy dosažení zadaného cíle v každé úrovni. Jedno je důležité, že zde existuje určitý počet tahů v každé úrovni.Takže je potřeba dokončit své cíle v tomto počtu tahů.

Friends For Sale

Friends For Sale má 3,7 milionu aktivních uživatelů.[10] U jejího zrodu stáli dva studenti, Alexander Le a Siqi Chen.[11] Během 3 měsíců se tato aplikace stala s 300% růstem 10. nejoblíbenější na celém Facebooku, v současnosti[zdroj?] má na 300 milionů zhlédnutých stránek měsíčně.[12]

Mafia Wars

Podrobnější informace naleznete v článku Mafia Wars.

Aplikace Mafia Wars patří k velmi populárním hrám, zaměřeným na páchání virtuálních zločinů a neustálé rozšiřování své mafie. Není zpoplatněna přímo, její výdělky plynou z principu zpoplatňování prémiového obsahu pomocí služeb kreditních karet nebo služby PayPal.

FarmVille

Podrobnější informace naleznete v článku FarmVille.

Aplikace FarmVille je flashová hra, kde se uživatel stará o virtuální farmu a pomocí virálního efektu spolupracuje se svými přáteli ve svém sousedství, aplikace také nabízí placený prémiový obsah.

Technické detaily

Jádro Facebooku je postaveno na softwarovém balíku LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP). Systém ale používá mnoho dalších technologií jako AJAX, Java nebo Flash.

Pro tvorbu aplikací pro Facebook byl vytvořen jazyk FBML (Facebook Markup Language), který je rozšířením HTML a zajišťuje konzistenci aplikací a bezpečnost. Je také možné používat upravený JavaScript pod názvem FBJS (Facebook JavaScript). Pro dotazy k databázi se používá FQL (Facebook Query Language). Společnost Facebook pomocí svých developerských stránek uvolňuje některé svoje technologie pod různými licencemi k volnému užití.

Statistiky

 

Aktivních uživatelů: 1 miliarda (10/2012)

  • Průměr nových uživatelů za den: 250 000
  • Zhlédnuté stránky: Přes 65 miliard za měsíc
  • Vyhledávání: Přes 500 miliónů za měsíc
  • Velikost indexu vyhledávání: 200 GB
  • Největší země: USA, Kanada, Spojené království
Další země seřazené podle počtu uživatelů: Austrále, Turecko, Švédsko, Norsko, Jižní Afrika, Francie, Hong Kong.
  • Největší sociální sítě: Londýn, UK: 1 760 596 a Toronto, Kanada: 966 092
  • Pořadí v návštěvnosti všech webových aplikací na světě: 3.
  • Fotografií: 140 miliard fotografií (denně se nahraje na Facebook 200 milionů fotografií)

Podle studie doktorandů z Princetonu má Facebook mezi lety 2015 a 2017 přijít až o 80 % uživatelů, výzkumníci své závěry o vzestupech a pádech sociálních sítí odvodili od případu sociální sítě MySpace a aplikovali na ně model šíření nakažlivých chorob. Data o vyhledávání názvu sociálních sítí čerpali ze služby Google Trends. Výsledky výzkumu byly po zveřejnění podrobeny kritice vzhledem k zjednodušení problému – významná část uživatelů při opakovaných návštěvách sociální sítě již adresu nemusí vyhledávat (pamatuje si ji sám uživatel či jeho webový prohlížeč), případně uživatel se k sociální síti připojuje pomocí aplikace na chytrém telefonu a tudíž název sítě prostřednictvím vyhledávače Google nehledá. Společnost Facebook na tuto analýzu zareagovala podobnou zprávou, kde pomocí počtu „lajků“ facebookových stránkách univerzit či dat z Google Scholar vyvodil, že Princetonu bude ubývat počet studentů, až univerzita zcela zanikne. Facebook dále poukázal na snižující se frekvenci vyhledávání slova „air“ (anglicky vzduch), z čehož po vzoru princetonské studie spočítal, že kolem roku 2060 na Zemi žádný vzduch nebude.

Informační soukromí uživatelů Facebooku

Problémy Facebooku vyplývají z koncentrace citlivých osobních dat a spousty aplikací, které k nim mají přístup. Aplikace může napsat kdokoli a poté data použít ke svým účelům. Facebook byl zakázán v některých pracovištích a školách pro sdílení nevhodného obsahu. Facebook je blokován například v Sýrii údajně z důvodu pomlouvání vládních autorit přes Facebook. Facebook také nechtěně umožnil pomocí aplikace Beacon ostatním přátelům zjistit, co daný uživatel nakupuje na internetu. Julian Assange tvrdí, že Facebook a Google mají tajné projekty na sledování. Navíc jen podle lajků lze statisticky s vysokou pravděpodobností určit pohlaví, náboženské vyznání, rasu, atp.

Obvinění z nezákonného nakládání s osobními údaji uživatelů

Kanadská komise pro ochranu soukromí zjistila, že Facebook porušuje kanadské zákony o shromažďování osobních údajů, které si provozovatel ponechává i poté, co se uživatelé ze sítě odhlásí. Komise dala v červenci 2009 provozovatelům měsíční lhůtu na přijetí opatření ke změnám.

Možnosti ochrany uživatelských dat a soukromí

Existují rozšíření webových prohlížečů informující uživatele Facebooku o úniku osobních informací.

Akcie Facebooku na burze

 

Akcie společnosti Facebook jsou kotovány na NASDAQ pod symbolem FB.

IPO společnosti Facebook proběhlo dne 18.5.2012 a v jeho rámci umístila společnost na trhu 421 miliónů akcií za cenu 38 USD za akcii, což odpovídalo horní hranici stanoveného cenového rozpětí 34-38 USD. Dosažená cena IPO ocenila hodnotu celého Facebooku na 104 mld.USD, což učinilo tento úpis jedním z největších v historii technologického sektoru a suverénně největším v historii internetu.

Emise akcií ovšem nebyla zpočátku příliš úspěšná a cena klesla z 38 dolarů za kus až pod 20 dolarů. Akcií se proto zbavila řada vedoucích členů společnosti. Koncem srpna 2013 přesáhla cena akcií kurz stanovený v IPO a ke konci roku 2013 se cena pohybuje na hranici 50 USD.