Jdi na obsah Jdi na menu
 


Informace

Cíl a pravidla hry

Proti sobě se postaví dva týmy po 5 (5 vs 5) nebo 3 (3 vs 3) hráčích. Každý si zvolí svého hrdinu a střetávají se na třech (5 vs 5) nebo dvou (3 vs 3) liniích, přičemž každý v týmu má svoji úlohu - mezi nejdůležitější patří ad carry, což je hrdina, jenž je schopen zbůsobit velké poškození pouze pomocí své zbraně, nikoliv používáním kouzel, ale na druhou stranu neustojí velké poškození support neboli podpora, měl by být na linii s ad carry a udržovat ho dlouho naživu aby ad carry mohl dostávat více zkušeností a zlata, jungler, který není na žádné linii ale v tzv. jungli (džungle či les), kde získává zlato a zkušenosti z neutrálních příšer a tank, který by měl iniciovat teamfighty ("týmové bitvy", viz níže) a vydržet hodně poškození. Cílem hry je zničit nepřátelskou základnu a zabránit nepřátelskému týmu ve zničení té vaší. První tým má barvu modrou a druhý fialovou. Na liniích se střetávají nejen hrdinové, ale i tzv. minioni (jsou to menší slabé jednotky, jež chodí po stejných trasách (česky poskoci), kteří se objevují pravidelně ve velkých množstvích). V základně je Nexus (když zničí tým nepřátelský Nexus, vyhrává), Inhibitor (když zničí tým nepřátelský Inhibitor, vyvolá tzv. super miniony, kteří jsou mnohem silnější než obyčejní minioni) a po liniích jsou rozestavěny věže (ve hře 5 vs 5 za spawning poolem, dvě před Nexusem, jedna před Inhibitorem a další dvě na linii, ve hře 3 vs 3 jedna za spawning poolem, jedna před Nexusem, jedna před inhibitorem a jedna na linii), spawning pool (Vyvolávací místo, kde se hrdinové objevují na začátku hry a obživují, když jsou zabiti. Za spawning poolem je také věž) a obchod (zde si hráči nakupují předměty, které zvyšují hrdinovu bojeschopnost). Věže slouží jako obrana před nepřátelským týmem, nebo působí nepřátelskému týmu masivní poškození. Každá hra je v podstatě rozdělena do dvou fází. Na začátku každé hry je takzvaný lining, kdy se spolu střetávají jeden nebo dva hráči na každé linii a pokouší se dostat co nejvíce goldů (zlata) z minionů. Okolo 15. minuty hry začínají takzvané teamfighty ("týmové bitvy"), kde se střetávají celé týmy. Tyto bitvy obvykle rozhodují o výsledku hry. Hra končí zničením takzvaného Nexusu, což je hlavní budova.

 

Úvod do hry

Tato hra je žánrem MOBA (multiplayer online battle arena) a je náročná na hraní na málo výkonných počítačích.

Strategie výhry

Pro hrdiny (tj. hráče) je důležité, aby vždy zůstávali za svými miniony (vojáčci). Pokud tak nečiní, útočí nepřátelští minioni a věže na hrdinu, a tím ho zraňují a mohou ho i zabít. Pokud však hrdina postupuje správně, tak nepřátelské miniony zdálky zabíjí a za to získává jak peníze, za které si nakupuje předměty, tak i zkušenosti, díky nimž postupuje na nové levely a vylepšuje své speciální schopnosti. Ty poté používá na zabíjení nepřátelských hráčů. Podstatnou součástí dobré hry je nakupování správných předmětů, aneb je jich velké množství a pro každou postavu se hodí jiný, a jejich následné skládání sloužící k výrobě ještě mocnějších předmětů.

Ocenění ve hře

Během hry mohou hráči získat ocenění dvou typů. Prvním z nich je First Blood, které je uděleno hráči, jenž v daném zápase jako první zabije jednoho ze soupeřů. Druhým typem je pak ocenění za zabití vícero nepřátelských hráčů, jež je odstupňované od dvou do pěti v pořadí Double kill, Triple kill, Quadra kill a Penta kill.

Mimo hru

Když hráč zrovna nehraje, nachází se v lobby. Zde si hráč může nakupovat další hrdiny, balíčky, svazky a runy, prohlížet si statistiky jiných hráčů, nebo pozorovat hry jiných hráčů pomocí Spectator módu. Také je zde možnost nastavení si tzv. mastery (česky mistrovství). Dále je zde možnost využití chatu.

Občas je v Riot Games problém s rozchozením hry nebo se zrovna něco předělává; jde to ale obejít heslem thereisnourflevel, které se píše hned do úvodní obrazovky při problému zapnutí hry, tzv. když je místo online unaviable. Text se nepíše do žádného okna a ani ho nikde neuvidíte.(Tímto heslem se sice dostanete k přihlášení, ale samotnou hru si nezahrajete. Hra potřebuje kontakt se serverem, abyste mohli hrát.)

Masteries

Jsou body, které si hráč může navolit před startem hry. Hráč se pomocí mastery stává silnějším a více specializovanějším na určitý způsob boje - slouží k vylepšení hrdiny nebo jeho kouzel. Masteries se dají navolit ve třech oborech: Útočné, Obranné a Užitečné. Hráč si může vybrat mezi všemi a kombinovat je mezi sebou. Maximální počet masteries je třicet.

Runy

Runy si hráč může zakoupit a pak si je různě nakombinovat ve svých runových stránkách. Runy jsou rozděleny podle tří stupňů a čtyř oborů. Každý obor má runy lepší v jiných věcech něž druhý. Obory jsou Marks (útočné), Seals (obranné), Glyphs (kouzelné) a Quintessence (Utility). Run může hráč používat ve hře jen omezený počet od každého druhu (od Marks, Seals A Glyphs devět run a od Quintessence tři).

Platidla

  • XP – Experience Points, v češtině body zkušenosti, dostává hráč za hry (za vyhrané více, za prohrané méně), díky bodům zkušenosti postupuje na další úrovně až na maximální třicátou. Po ní už body zkušenosti nedostává. S novými úrovněmi se mu otevírají další tzv. Summoners spells, které si hráč vybírá před hrou (vždy dvě).
  • IP – Influence Points, v češtině body vlivu, jsou něco jako peníze ve světě League of Legends. Hráč si za ně může koupit hrdiny a runy (za vítězství dostane více IP, za porážku méně).
  • RP – Riot Points, v češtině Riot body, si hráč může koupit za peníze pomocí kreditní karty, Paypal, PaySafeCard, SMS, Moneybookers, U-kash a Předplacené Riot karty. Všechny způsoby jsou v ČR umožněny, avšak SMS je oproti ostatním značně znevýhodněna.[zdroj?]
  • Gold – platidlo přímo ve hře, jenž se požívá ke kupování výbavy pro hrdiny.

Obchod

V obchodě si hráč může zakoupit věci za IP a RP. Některé věci v obchodě lze koupit pouze za RP.

  • Champions (šampioni) - zde si hráč může permanentně odemknout další hrdiny. Lze nakupovat za IP i RP.
  • Skins (vzhled) jsou jiné verze vzhledu šampionů. Lze je zakoupit pouze za RP.
  • Gifting Center (dárcovské centrum) - zde může hráč svým přátelům darovat championa nebo skin (za RP) - během tématických akcí se díky darování dají získat nové ikonky.
  • Boosts (v češtině podpory) přidávají více zkušeností a IP vydělaných za hru. Dají se koupit na určitou dobu, nebo na určitý počet her. Lze je zakoupit pouze za RP.
  • Runes (v češtině runy) se dají zakoupit pouze za IP (kromě speciálních balíčků). Každý hráč má dostupné 2 strany run, ovšem je zde i možnost nákupu dalších stránek na runy (za IP i RP).
  • Summoner Icons (v češtině ikony vyvolávače) jsou malé ikony, které se ukazují na načítací obrazovce. Dají se zde koupit loga oblíbených týmů. Pouze za RP.
  • Ward Skins (vzhledy na wardy) jsou jiné verze hlídačů, tzv. ward. Dají se koupit pouze za RP.
  • Account (v češtině účet) - zde se dá zakoupit přechod na jakýkoliv jiný dostupný server (za 2600 RP), či změnu jména (za RP).
  • Bundles (v češtině balíčky) obsahují runy a šampiony, které se po zakoupení hráči odemknou. Lze je zakoupit pouze za RP.
  • Riot points - zde se dají koupit RP za reálné peníze.

Herní módy

  • Tutorial (Úvod) je rozdělen na dvě části: Klasický úvod je určen pro naprosté začátečníky, kteří poprvé spustili hru a Válečný trénink, kde se hráč naučí pravidla a ovládání hry.
  • Custom game (Vlastní hra) je typ her, které zakládají sami hráči.
  • Normal game (Normální hra) je hra ve které hráč dostává obvyklý počet IP. Hráč se může do hry připojit a čeká až se připojí k nějakému týmu, nebo se připojí premade (předem dohodnutý tým).
  • Ranked game (Bodovaná hra) je naprosto stejný typ jako Normální hra, jenže ji mohou hrát jen hráči co již dosáhli třicáté úrovně (Mimo IP dostávají skóre (za vyhrané se jim přičítá a za prohrané odčítá). tabulka všech hráčů a jejich skóre jsou umístěny na oficiálních stránkách Riot Games.
  • Co-op vs. AI (Hráči vs. umělá inteligence) je stejný typ jako Normální hra, ale proti lidskému týmu stojí počítačem ovládaní boti s nastavitelnou inteligencí. Tento typ hry lze hrát na všech mapách.
  • ARAM (All Random All Mid) je nově uznaný typ hry, který se hrává jako custom game. 2 týmy po pěti hráčích se střetnou na nové mapě "The Proving Grounds" nebo "Howling Abyss" s náhodně vybranými hrdiny a všichni jsou pouze v jedné linii. V této hře se nemůžete vracet zpět na základnu, ale bojujete vždy dokud nepadnete.
  • One for all (všichni za jednoho) každý tým pickuje postavy a ta která je picknutá nejvíckrát se pak hraje. Nejprve ale probíhá banování nepříjemných postav. Mapa byla funkční asi jenom 14 dní po startu preseason 4.
  • Showdown (měření sil) - 1v1 nebo 2v2 mód na mapě Howling Abyss. Mapa byla funkční během Vánoc 2013 a věří se, že byla použita jako veřejné testování pro příchod mapy Magma Chamber.
  • Hexakill (Normální hra 6v6) Tento mód byl přidán na jaře 2014 jako zpestření hry. Hrál se stejně jako normální hra, s tím rozdílem, že počet hráčů v každém týmu byl 6. Po několika týdnech byl opět ze hry odstraněn.
  • Ultra Rapid Fire (URF) V tomto módu měli hráči neomezeně Many nebo Energie (potřebujete k vyvolávání schopností), dále měli všechny schopnosti snížený Cooldown, většinou kolem 0,5s až 5s (čekací doba na schopnost) a zvýšená rychlost. Někteří Hrdinové v tomto módu byli zakázány kvůli jejich schopnostem, s nízkými Cooldowny byli takřka nesmrtelný (Nidalee, Hecarim, Soraka, Skarner, Kassadin a další). Po několika týdnech byl tento mód také odstraněn.

Pole spravedlnosti

Mapy jsou v League of Legends pojmenovány Pole spravedlnosti (anglicky Fields of Justice). Kromě linií a základen je na nich také tzv. džungle, kde jsou neutrální nestvůry; některé z nich po zabití dávají buff neboli posilnění hrdiny.

  • Summoner's Rift - mapa vytvořená podle DotA, má tři linie a je pro pět hráčů. V různých časových obdobích může mít různé designy, např. letní, zimní, halloweenský a vánoční.
  • Twisted Treeline - mapa pro tři hráče a má jen dvě linie. Je u ní pouze letní design. V říjnu 2012 byla kompletně předělána (od té doby známá i jako Shadow Isles).
  • Crystal Scar - mapa pro pět hráčů, kteří se snaží ovládat jednotlivé body. Čím déle jsou týmem body drženy, tím lépe pro něj. Dominion je mnohem méně časově náročný.[zdroj?]
  • Proving Grounds - malá mapa vytvořená pro tutorial a All random all mid (ARAM). (Zrušena, přeměněna na Howling Abyss)
  • Howling Abyss - nová mapa (květen) podobná proving grounds v novém grafickém kabátě s jinými efekty etc. Hraje se na ní mód ARAM a Tutorial.
  • Magma Chamber - podle původních informací velká 6v6 mapa, ale na All-Star šampionátu v polovině třetí sezóny se objevila její část jako 1v1/2v2 mapa. Očekávalo se její uvedení na začátku sezóny 4, ovšem Riot Games přestali s jejím vývojem.

Progaming

League of Legends je dnes jednou z nejhranějších počítačových her v historii, aktivní hráčská základna světově dosahuje nad 32 miliónů (statistiky z října 2012), což je více než World of Warcraft v době svého největšího rozkvětu. Jelikož se jedná o hru se zaměřením na PvP (hráč vs hráč), poměrně brzy se vybudovala široká kompetetivní scéna. Díky podpoře od Riot Games, kteří pro sezónu 2 uvolnili 5 miliónů dolarů na ceny a aktivnímu zapojení všech velkých organizátorů lig a turnajů, je dnes League of Legends největším elektronickým sportem v historii.

 

all_star_stage.jpgDenní aktivita hráčů v roce 2013 vzrostla na neuvěřitelných 32 miliónů a počet registrovaných uživatelů je více než 70 miliónů. Což je téměř 5x víc než v roce 2011. Spolu s počtem hráčů se rozšiřuje i počet uživatelů na komunikačním kanálu reddit.com , která se přibližuje téměř k 500 000 uživatelů. Za rok 2013 RIOT Games vydělalo víc jak půl miliardy dolarů.

 

Progaming ve světě

Profesionální hráči jsou ve většině případů schopni se poměrně pohodlně uživit skrze aktivity spojené s hraním League of Legends. Ti nejlepší jsou placeni organizacemi, které reprezentují, mezi jejich další příjmy pak patří především výhry z turnajů a výnos ze streamování. Mezi nejznámější hráče na světě patří například George „HotshotGG“ Georgallidis, zakladatel jedné z nejúspěšnějších progamingových organizací zabývajících se LoL – CLG (Counter Logic Gaming).

Rozkvět progamingové LoL scény je možný také díky skvělé podpoře organizátorů turnajů. LoL nechybělo na žádné velké akci v posledních letech a z výsluní díky obrovské podpoře fanoušků vytlačilo i hlavní hvězdu elektronických sportů – Starcraft II. To je nejpatrněji vidět v Jižní Koreji, kde se v současnosti stalo League of Legends nejhranější hrou a získalo vlastní turnaj na korejské televizi OGN.


Tyto stránky byli vytvořeny na výuku.