Jdi na obsah Jdi na menu
 


Hvězdy spolu mnohdy hrát nechtějí

16. 8. 2014

Rok 2014 bude zřejmě pro špičkový tenis absolutním vrcholem co do počtu lidí, kteří se touto hrou zabývají, tedy alespoň na profesionální úrovni. Tenisová mašinérie prožívá stejné komplikace, jako ostatní podnikatelská odvětví. „Tenis je relativně velice bohatým sportem, byť jeho ekonomický klimat je nejsložitější na celém světě a málokdo ví, že pomalu ale jistě nastává jeho ústup z výslunní zájmu. Ovšem o jeho vitalitě zatím není třeba pochybovat,“ míní uznávaný chorvatský kouč působící v německém Mnichově Niki Pilič. Pro profesionální hráče je letos nachystán patrně největší počet lukrativních turnajů – nejen ATP a WTA tour, ale i ATP challenger a ITF Futurem, což bude mít značný dopad na popularitu v mnoha zemích, zvláště v Itálii a Německu, kde ostatně tenis populární už po dlouhá léta je. Turnaje a zvláště série velkých tour se pilně snaží, aby nedošlo k úpadku. Kupříkladu jedna velká katarská bankovní a investiční společnost již završila tříleté sponzorování ženských turnajů, nicméně WTA plánuje prosadit další obchodní strategii. „Poučili jsme se a je nám jasné, že nemůžeme pokračovat na bázi tříletého zastaralého modelu, který nyní chceme skrečovat a najít jiného sponzora, “ řekl ekonomický šéf Německého tenisového svazu (DTB) Kevin Wulff. Je patrné, že WTA dá přednost tzv. regionálním sponzorům, než aby uzavírala smlouvy s nějakými velkými střešními organizacemi. Kupříkladu seriál turnajů, které proběhnou příští rok v Severní Americe, bude sponzorovat automobilová firma z Německa. Asociace řídící mužskou profesionální tour ATP stále markantněji pociťuje, že díky finanční krizi v Evropě mělo hodně turnajů skutečně problémy s lákáním tradičních sponzorů, kteří se vzdali partnerství poté, co z turnajů odstoupil takzvaný generální sponzor.

Zatímco grandslamové turnaje a klání v Asii navyšují své rozpočty, musela ATP v Evropě a v Severní Americe snížit odměny za vítězství v průměru o 24 procent a redukovala počet zápasů. Lákat singlové specialisty na turnaje čtyřher a dávat tak dohromady slavné dvojice na základě jejich postavení na žebříčku ATP může být samozřejmě zajímavé. „Jde samozřejmě o velmi riskantní záležitost,“ potvrdil výkonný viceprezident pro americké turnaje J. Wayne Richmond. Ten také poukazuje na to, že debloví specialisté mají dávno zajištěnu lukrativní existenci, byť nejsou tak příliš v popředí zájmu fanoušků.

„Tady přirozeně nejde o nějaký boj mezi deblisty a singlisty, ale je potřeba zajistit efektivní řešení situace. Vždy jde pouze o tenis. My bojujeme o čas vyhrazený pro televizní přenosy, leč ostatní jen konzumují výsledky naší práce. Jde o to, abychom divákovi poskytli možnost sledovat vskutku špičkový tenis,“ dodal uznávaný odborník v oblasti sportovního marketingu Wayne Richmond a dodává, že americké a evropské turnaje už dávno neudávají ten hlavní tón světovému tenisu.

 „Při své práci jsem se vždy setkal s neuvěřitelnou diváckou odezvou na celém světě. Naše práce je těžká, ale výběr hráčů může zvednout úroveň každého turnaje. Je to stejné, jako když zavádíte do prodeje nový výrobek, tak pochopitelně nechcete prodělat. Proto musíme působit a hlavně v těch oblastech, kde je sport na vysoké úrovni a kde je o něj zájem. Musíme inzerovat tam, kde se dají vydělat peníze,“dodal na závěr Richmond, jenž je autorem projektu „Dávejte známé tváře dohromady“, což v podstatě znamená, že ve čtyřhře by na turnajích měli nastupovat známí hráči spolu. Faktem zůstává, že takovéto praktiky se daleko více daří v ženském tenise, než u mužů. A navíc, ne všechny hvězdy se zrovna mají v oblibě a nechtějí tedy spolu čtyřhru hrát, k velké škodě těch starších i nových turnajů.