Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vnitřní hrad VII/2

44578833df2783c86cd180387dd801af.jpgSv. Terezie od Ježíše (1515 - 1582)
 

2. kapitola

 

Pokračuje v tomtéž. Říká, jaký je rozdíl mezi Duchovním Sjednocením a Duchovním Manželstvím. Objasňuje to s pomocí jemných přirovnání, kterými dává na srozuměnou, jak zde umírá ten motýlek, o kterém byla řeč v pátém příbytku.

 

1. Nuže, pojďme nyní pojednat o Božském a Duchovním Manželství, i když se tato Velká Milost nejspíše neuskuteční dokonale, dokud žijeme,1 vždyť pokud bychom se odloučili od Boha, o toto tak Veliké Dobro by se přišlo.2

Když Bůh prokazuje tuto Milost poprvé, chce se Jeho Majestát ukázat duši prostřednictvím představivého vidění Svého Nejsvětějšího Lidství,3 aby to správně pochopila a nezůstala v nevědomosti toho, že přijímá tak Svrchovaný Dar. Jiným osobám to snad bude dáno jiným způsobem, ale této, o které mluvíme,4 se zpřítomnil Pán poté, co přijala Eucharistii, v podobě Velkého Jasu a Krásy a Majestátu, jako poté, co byl vzkříšen, a řekl jí, že již nastal čas, aby považovala Jeho Záležitosti za své vlastní, a že On se postará o ty její, jakož i jiná Slova, která jsou určena spíše k tomu, aby se jim naslouchalo, než aby se Je vyslovovalo.5

2. Napadne vás, že se nejedná o nic nového, vždyť už i předtím se této duši zpřítomnil Pán tímto způsobem. Tentokrát to ale bylo tak odlišně, že z toho zůstala celá vyvedená z míry a udivená: jednak proto, že k tomuto vidění došlo s velkou silou;6 jednak kvůli samotným Slovům, která jí řekl, a také proto, že v nejhlubším nitru duše, kde se jí7 zpřítomnil – pokud nešlo zrovna o minulé vidění8 – jiná taková neměla.9 Vězte totiž, že je velikánský rozdíl mezi všemi předchozími viděními a těmi, k nimž dochází v tomto příbytku. A stejně tak velký je rozdíl mezi Duchovními Zásnubami a Duchovním Manželstvím, jaký je mezi dvěma snoubenci a těmi, kdo se již nemohou jeden od druhého odloučit.10

3. Již jsem řekla,11 že i když se užívá těchto přirovnání – protože neexistují jiná, k tomu příhodnější – je třeba pochopit, že zde není ani pomyšlení na tělo,12 jako kdyby v něm duše ani nepřebývala, leč jen na ducha. A u Duchovního Manželství ještě mnohem méně,13 protože k tomuto skrytému Sjednocení dochází v nejniternějším středu duše, neboť je to právě tam, kde nejspíš přebývá14 Sám Bůh. A dle mého názoru zde již není zapotřebí dveří, kterými by se sem vstoupilo.15 Mám na mysli, že není zapotřebí dveří, neboť u všeho toho, co se řeklo až dosud, se zdá, že se uskutečňuje prostřednictvím smyslů a mohutností,16 a tak rovněž i toto ukázání se Pánova Lidství by mělo být takové.17

To, k čemu dochází ve Sjednocení Duchovního Manželství, je však velmi odlišné: Pán se ukazuje v tomto středu duše bez představivého vidění, nýbrž ve vidění intelektuálním, byť ještě jemnějším18 než k jakému dochází u těch již zmíněných Milostí.19 Asi tak jako se ukázal apoštolům, aniž vstoupil dveřmi, když jim řekl: Pax vobis.20 *Jan 20,19nn* Jedná se o tak Skryté Tajemství a tak Vznešenou Milost, kterou zde Bůh v jediném okamžiku sdílí duši, a o tak Velikánskou Rozkoš, kterou duše pociťuje, že nevím k čemu to přirovnat. Leč jen říct, že Pán jí chce v oné chvíli ukázat Slávu, která je v Nebi, a to vznešenějším způsobem, než prostřednictvím jakéhokoli vidění nebo duchovního okoušení.

Nelze o tom říct více, než, že – nakolik lze pochopit – duše, či spíše duch této duše, je učiněn Jedno s Bohem, poněvadž i On je Duch. *Jan 4,24a* A že tím Jeho Majestát chtěl ukázat, jakou Lásku k nám chová, když dává na srozuměnou některým osobám, kam až dospívá, abychom chválili Jeho Velikost. Vždyť se chtěl spojit s tvorem takovým způsobem, že podobně jako ti, kdo se již nemohou odloučit,21 nechce se od ní22 odloučit ani On.

4. Duchovní Zásnuby jsou odlišné, neboť zde se ještě mnohokrát odloučí, a prosté sjednocení také. Ačkoli totiž sjednocení spočívá ve spojení dvou věcí v jednu, mohou se i tak oddělit a zůstat každá sama o sobě. A tak to také obvykle pozorujeme, že tato Milost Páně záhy pomíjí,23 a následně duše zůstává bez oné společnosti, myslím tím, že by ji vnímala. U této další Milosti Páně24 tomu tak není.25 Tam totiž duše neustále setrvává se svým Bohem v onom vlastním středu.

Řekněme, že jde o Sjednocení26 jako u dvou voskových svící, které se tak krajně spojily, že celé jejich světlo se stalo jedním, nebo že je tu jen jeden knot a jedno světlo voskovice. Následně je ovšem docela možné oddělit jednu svíci od druhé, a jsou tu opět dvě svíce nebo dvojí knot voskovice.

Zde27 je tomu jako u vody, která padá z nebe do nějaké řeky nebo pramene, kde se všechno stává jedinou vodou, takže se už nemohou oddělit ani vymezit, o jakou vodu se jedná, zda z řeky nebo o tu, jež spadla z nebe. Nebo jako když se nějaký malý potůček28 vlévá do moře, takže již nebude žádná možnost je oddělit. Nebo jako kdyby v jedné místnosti byla dvě okna, kterými dovnitř proniká velké světlo: byť vstupuje rozděleno, uvnitř se stává jediným světlem.

5. Možná je to právě toto, co říká svatý Pavel: „Kdo se opře o Boha a připojí se k Němu, stává se s Ním jedním Duchem;“ *1Kor 6,17* dotýká se tím tohoto Vznešeného Manželství, které předpokládá, že se Jeho Majestát přimknul k duši Sjednocením.29

A říká také: Mihi vivere Christus est, mori lucrum.30 *Flp 1,21* Toto, jak se mi zdá, tu může říci duše, neboť je to tam, kde motýlek31 – jak jsme řekly – umírá, a to s velikánskou radostí, protože jeho Životem je již Kristus.

6. A toto se lépe chápe s tím, jak plyne čas, z účinků, protože se z jistých skrytých podnětů32 jasně vnímá, že je to Bůh, kdo dává naší duši život, velmi často tak živých, že o tom nelze v žádném případě pochybovat.33 Duše je totiž pociťuje velmi zřejmě, jakkoli je člověk neumí vyjádřit, avšak tento pocit je takový,34 že občas vyvolávají lahodná slova, u nichž se zdá, že se nelze ubránit jejich pronesení: Ó, Živote mého života a Pokrme, který mě živíš! A další věci téhož druhu.

Neboť z těchto Božských Prsů, jimiž, jak se zdá, Bůh stále živí duši, tryskají proudy35 mléka, které povzbuzují všechny obyvatele hradu. Takže to vypadá, že Pán chce, aby se do jisté míry těšili z toho mnohého, čím se těší duše,36 a že z oné mohutné řeky, v níž se strávil onen malý pramínek,37 se občas rozlévají vlny oné vody, aby živily ty, kdo mají v tom, co je tělesné, sloužit těmto dvěma zasnoubeným.

A tak jako by výrazně zakusila tuto vodu rovněž osoba, která by o ni byla nedbalá, pokud by ji do ní náhle ponořili, a prostě by to nemohla necítit, stejně tak, ba s ještě větší jistotou se zakoušejí tato působení, o kterých mluvím.

Tak jako by se na nás totiž nemohla vylít velká vlna vody, pokud by tu nebyl nějaký původ – jak jsem právě řekla38 – lze z toho jasně pochopit, že je v nitru Ten, kdo vystřeluje tyto šípy a udílí život tomuto životu, a že je tu slunce, od něhož pochází velké světlo, které se z nitra duše vysílá mohutnostem. Ona – jak jsem také řekla39 – se z onoho středu nikam nehýbe ani neztrácí pokoj. Neboť tentýž, který udělil apoštolům, když byli pospolu, *Jan 20,19nn* může být udělen i jí.

7. Vzpomněla jsem si, že tento Pozdrav Páně40 musel být něčím větším, než co jen zaznívá, a stejně tak i to, když řekl slavné Magdaléně, aby odešla v pokoji.41 *Lk 7,50* Poněvadž se totiž Pánova Slova v nás stávají skutky, stejným způsobem musela účinkovat v oněch duších, které již byly disponovány, aby se v nich od duše oddělilo vše, co je tělesné, a ona byla zanechána v čirém duchu, a tak se mohla spojit v tomto Nebeském Sjednocení s nestvořeným duchem. Neboť je velmi jisté, že když se vyprazdňujeme ze všeho, co je tvorem, a oprošťujeme se od něho pro Lásku Boží,42 Sám Pán ji43 jistě naplňuje Sebou.

A tak, když se jednou náš Pán Ježíš Kristus modlil za Své apoštoly – nevím, kde to je44 – prosil, aby byli Jedno s Otcem a s Ním, jako náš Pán Ježíš Kristus je Jedno s Otcem a Otec s Ním. *Jan 17,21* Nevím, jaká Větší Láska může být, než je právě tato! A neopomeňme45 sem vstoupit všichni, vždyť takto prosil Jeho Majestát: „Neprosím jen za ně, nýbrž za všechny ty, kteří ve Mě uvěří“, *Jan 17,20* a vzápětí dodává: „Já jsem v nich.“ *Jan 17,23*

8. Ó, chraň mě Bůh, jak pravdivá jsou to Slova! A jak jim rozumí duše, která to v této modlitbě46 vidí sama na sobě! A jak bychom tomu rozuměly všechny, kdyby nám v tom nebránila naše vina,47 vždyť Slova našeho Krále a Pána Ježíše Krista nemohou selhat! *Lk 21,33* Jelikož však my chybujeme v tom, že se nedisponujeme a neodvádíme ode všeho, co může bránit tomuto světlu, nevidíme se v tomto zrcadle, které nazíráme, a kde je vyryt náš obraz.48

9. Nuže, abychom se vrátily k tomu, o čem jsme mluvily,49 když Pán uvádí duši do tohoto Svého Příbytku, který je středem samotné duše: tak jak se říká o empirejském Nebi,50 kde přebývá náš Pán, že se nepohybuje jako všechny ostatní sféry, i zde to vypadá, že v této duši nejsou žádná hnutí, když sem51 vstoupí, jak je obvykle mívá v mohutnostech a představivosti, takže by jí uškodila a připravila o její pokoj.

Zdá se, že chci říci, že když duše dospěje až k tomu, aby jí Bůh prokázal tuto Milost, je si jistá svou Spásou a že už znovu neupadne.52 To ovšem netvrdím, a naopak všude, kde bych snad pojednávala tímto způsobem,53 že se totiž duše již nachází v jistotě, ať se to chápe jen potud, dokud ji Božský Majestát bude takto držet Svou Rukou a ona Jej proto neurazí.

Jistě vím přinejmenším to, že i když se duše vidí v tomto stavu a trvá to již léta, ona sama se nepovažuje za zajištěnou. Naopak, kráčí s mnohem větší bázní než předtím, aby se uchránila sebemenší urážky Boha, a s tak velkými touhami Mu sloužit, jak bude řečeno dále,54 a s obvyklým trápením a zmatkem nad tím, když vidí, jak málo je s to udělat a jak mnoho je přitom povinna,55 že to pro ni vůbec není malý kříž, nýbrž pořádné pokání. Vždyť konat pokání je pro tuto duši rozkoší, a to tím větší, čím větší je ono. Opravdové pokání pro ni je, když jí Bůh odebere zdraví (potřebné k tomu, aby je mohla konat) a síly. I když jsem totiž na jiném místě vyjádřila56 velké strádání, které jí to působí, zde je ještě mnohem větší, a všechno to nejspíš pochází z kořene, kde je zasazena. Jako totiž strom, který stojí u proudů vod, *Žl 1,3; Iz 44,4; Jer 17,8* je svěžejší a dává více ovoce, je třeba se snad divit touhám, které má tato duše, když je její opravdový57 duch učiněn Jedním s Nebeskou Vodou, o které jsme se zmínily?58

10. Nuže, abych se vrátila k tomu, o čem jsem mluvila,59 ať se to nechápe tak, že se mohutnosti a smysly stále nacházejí v tomto pokoji. Duše ano. Ovšem v ostatních příbytcích nepřestává mít období války a strádání a námah. Jsou však takového druhu, že jí to neodebírá její pokoj a místo.60

Tento střed naší duše, nebo tento duch, je záležitost tak nesnadná na vyjádření, ba i na uvěření, že přemýšlím o tom, sestry, zda vám vzhledem k tomu, jak to neumím dát na srozuměnou, nepůsobím poněkud pokušení, abyste nevěřily tomu, co říkám. Říci totiž, že zde jsou strádání a trápení, a zároveň že se duše nachází v pokoji, je velmi nesnadné.61 Chci vám proto předložit jedno přirovnání nebo spíš rovnou dvě. Kéž se zalíbí Bohu, aby byla taková, že jimi alespoň něco povím. Ale i kdyby se tak nestalo, já vím, že tím, co bylo uvedeno, říkám pravdu.

11. Král přebývá ve svém paláci, a přesto v jeho království probíhá mnoho válek a mnoho bolestných záležitostí. Kvůli tomu však on nepřestává setrvávat na svém místě. Stejně tak zde, i když bude v ostatních příbytcích docházet k mnohému povykování a budou se tam pohybovat jedovaté šelmy,62 a je slyšet lomoz, nikdo nevstupuje do onoho posledního.63 To by ji64 totiž mohlo přimět odtamtud odejít. Ani věci, které slyší, i když jí působí jisté trápení, přece jen ne do té míry, aby ji zneklidňovaly a připravovaly o pokoj. Neboť vášně jsou již poraženy, takže tam mají strach vstoupit, aby odtamtud pak neodešly ještě podrobenější.

Bolí nás celé tělo:65 je-li ovšem hlava zdravá, nebude nás bolet ona jen proto, že nás bolí tělo.

Směji se těmto dvěma přirovnáním, protože mě neuspokojují, ale neznám jiná. Myslete si o tom, co chcete. Je však pravda to, co jsem řekla.

 

1 = na tomto světě.

2 Světice zde vychází z dogmatického výroku Tridentského koncilu, že člověk nemůže být za svého života natolik utvrzen v Milosti, že by byla vyloučena možnost odloučit se od Boha smrtelným hříchem (srov. DzH 1541). Z toho pak správně dedukuje, že Duchovní Manželství jako vrcholný projev Spásy nelze na zemi prožívat v Jeho plnosti.

3 = Lidské Přirozenosti Ježíše Krista.

4 = světici samotné, viz násl. poznámka.

5 Srov. s tím Tereziin popis Milosti Duchovního Sňatku v R 35.

6 = že bylo toto představivé vidění velmi intenzivní a s trvalými důsledky.

7 = + tentokrát, při této příležitosti.

8 Srov. 7H1,6n., kde hovoří o intelektuálním vidění Tajemství Trojice.

9 Je tedy zřejmé, že Tereziino představivé vidění během jejího Duchovního Sňatku bylo provázeno viděním intelektuálním. To druhé je k udělení Milosti Duchovního Manželství podstatné, jak je zřejmé z následujícího čísla.

10 Světice původně napsala: „mezi těmi, kdo již dokonali manželství“. Pak – zřejmě kvůli nechuti vnášet do pojmu Duchovního Manželství příměry související se sexuálním životem (dokonané manželství je takové, které novomanželé stvrdili sexuálním stykem) – přeformulovala větu na „mezi těmi, kdo se berou a žijí v manželství“. Ani s touto formulací však nebyla spokojena, a tak ji nakonec nahradila definitivním zněním, uvedeným v textu. Tento její „zápas“ o vyjádření nás upozorňuje jednak na její obavu z příliš tělesného chápání pojmu Duchovního Manželství (viz, co uvádí světice hned na začátku následujícího čísla!), jednak ale i pozitivně na to, co se jí na analogii s křesťanským manželstvím jeví jako nejpodstatnější: nerozlučnost svazku, k němuž při obou sňatcích (svátostném i Mystickém) dochází.

11 Viz 5H 4,3, kde snubní symboliku a pojem Duchovních Zásnub a Duchovního Manželství zavádí.

12 O = no hay memoria de cuerpo (dosl. „není zde vzpomínky/paměti na tělo“).

13 Jelikož to, co světice uvádí v předchozí větě, se týká rovněž prostého sjednocení (srov. 5H) a Duchovních Zásnub (6H), jež Duchovnímu Manželství předcházejí, ale i na ně je aplikována snubní symbolika; srov. pozn. 20 k 5H 4,4.

14 O = está („je“); G +: más de asiento („trvaleji, usazeněji“). Jeho doplnění je někým dalším přeškrtnuto.

15 = ze šestých do sedmých příbytků, tj. není potřeba nějakého významného kvalitativního zlomu v jednání duše k tomu, aby se uskutečnil přechod od Duchovních Zásnub k Duchovnímu Manželství.

16 = že k představivým viděním dochází na úrovni smyslových mohutností.

17 Srov. č. 1 této kapitoly a R 35.

18 + (mezi řádky); abc: ni intelectual ni cosa que se parezca a („ani v intelektuálním ani v ničem jiném, co by se tomu podobalo“).

19 Srov. 6H 8; 7H 1,7.

20 O = Paz vobis (v chybné latině: „Pokoj vám“); srov. také 5H 1,12.

21 I zde světice původně napsala: „ti, kdo již dokonali manželství“; srov. výše, pozn. 10 k č. 2.

22 = od duše.

23 = vědomí duše, že je sjednocena s Bohem, nikoli vlastní stav Zasnoubení nebo prostého Sjednocení s Ním.

24 = u Duchovního Sňatku, jímž je duše uvedena do stavu Duchovního Manželství.

25 O = En estotra Merced del Señor, no (dosl. „u této druhé Milosti Páně ne“).

26 = u Duchovních Zásnub!

27 = u Duchovního Manželství!

28 O (zvýrazněná zdrobnělina) = un arroyico pequeño.

29 Namísto celé citace svatého Pavla, která se v O nachází mezi řádky, Terezie původně napsala a pak přeškrtala následující text: „Stáváme se s Bohem jedním Duchem, pokud Jej milujeme. Neříká, že se s Ním spojujeme [následuje několik nečitelných slov] leč že se s Ním stáváme jedním Duchem.“

30 O (chybně) = Mi [+qui] bivere Cristus es [+t] mori lucrun (lat.: „Pro mne žít je Kristus a smrt je zisk“).

31 Terezie zavedla příměr s motýlkem v 5H 2,1 a zde jej uvádí naposled.

32 O = unas secretas aspiraciones; ty lze chápat v protikladu k vnějším vnuknutím (inspiraciones) jako vnitřní podněty Ducha, umožněné Mystickým Sjednocením s Bohem v Duchovním Manželství, srov. 7H 4,10.

33 G abc: „že o tom nelze v žádném případě pochybovat“.

34 = tak intenzivní, mocný.

35 O = rayos (dosl. tedy „paprsky“).

36 = duše, sjednocená s Bohem v Duchovním Manželství. Zejména ve čtvrté, závěrečné kapitole těchto posledních příbytků světice zdůrazňuje velký užitek duchovního pokroku a zejména pokročilých etap mystického života pro ostatní osoby, ba celý svět.

37 O (zvýrazněná zdrobnělina) = esta fontecica pequeña; srov. výše, č. 4 této kapitoly a pozn. 28.

38 Viz předchozí odstavec.

39 Srov. výše, č. 4 této kapitoly.

40 = „Pokoj vám“, (Jan 20,19) který připomíná výše v č. 3 (viz i pozn. 20).

41 Od dob sv. Řehoře Velikého bývala na Západě bezejmenná hříšnice z Lukášovy perikopy (7,36–50) ztotožňována s Marií Magdalénou a také s Marií, sestrou Lazarovou, zřejmě proto, že o první je řeč v tomto Evangeliu hned vzápětí (srov. Lk 8,2), a podle Janova podání (srov. Jan 12,1–8) ta druhá vykonala totéž gesto v Betánii. Pod tímto vlivem západní křesťanské tradice píše i světice. Východní tradice, se kterou souzní i současná exegeze, ovšem tyto tři postavy zásadně rozlišuje.

42 Tato poslední formulace napomáhá k pochopení, jakého druhu je ono vyprázdnění od tvorů, o němž byla řeč v předchozí větě: nelze je chápat ve smyslu ontologickém (jako by bylo možné a správné zbavovat se toho, co je stvořené!), nýbrž ve smyslu relačním (tj. je třeba se zbavovat všech neuspořádaných vztahů k tvorům, které nám brání plně se oddat Boží Lásce).

43 = duši.

44 = o které evangelní místo se jedná; k identifikaci viz následující biblický odkaz na okraji, který je ostatně připsán cizí rukou i na okraji rukopisu.

45 O = no dejamos; = udělejme všechno, co je v našich silách.

46 = v Duchovním Manželství.

47 = naše liknavost, kvůli níž se člověk nedostatečně disponuje k přijetí této Milosti; srov. s tím, co následuje.

48 Srov. Ž 40,5 a 1H 2,5.

49 Viz výše, č. 3.

50 Dle představ starověké astronomie šlo o nebeský střed, který byl sídlem božství; srov. také 6H 4,8 + pozn. 36.

51 = do sedmých příbytků.

52 = do hříchu.

53 = že by to navozovalo dojem, že chci něco takového tvrdit.

54 Srov. zejména 7H 3,3.6; 4,2.

55 O = y lo mucho a que está obligada (tedy i „a jak mnoho je toho, zač Bohu vděčí/dluží“).

56 Pravděpodobně v 5H 2,7–11.

57 = vlastní, nejniternější.

58 Srov. zřejmě výše, č. 4; možná však také příměr v 4H 2.

59 Viz na začátku č. 9.

60 O (na okraji) +: Esto es lo ordinario („Takto je tomu obvykle.“).

61 Poslední část souvětí lze chápat v dvojím smyslu: 1. je velmi těžké pochopit a uvěřit této zdánlivě rozporné výpovědi; 2. je velmi těžké vyjádřit tento zdánlivě rozporný stav duše. Zdá se nám, že Terezie mohla mít na mysli obojí zároveň.

62 O = fieras ponzoñosas.

63 = do sedmého příbytku, kde se uskutečňuje Duchovní Manželství mezi Králem Kristem a mystickou duší.

64 = duši.

65 Jde o druhé z přirovnání, jež byla avizována na konci předchozího čísla.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář