Kreslením k hezčímu psaní
Uvolňovací cviky jsou důležitou součástí při přípravě dítěte pro psaní. S jejich pomocí dochází k postupnému uvolnění ruky, které je důležité, aby dítě nepsalo křečovitě nebo příliš netlačilo na psací potřeby, ale také k nácviku jednotlivých tahů potřebných k psaní písmen.
Před vlastním prováděním uvolňovacích cviků je vhodné procvičit celou paži. K tomu lze využít například kreslení osmiček ve vzduchu celou rukou, pak zapojením pouze předloktí a v závěru pohybem zápěstí nad papírem
Děti mají možnost v těchto lekcích dokreslovat obrázky, ale také si je mohou vybarvovat. K nácviku správného pohybu je vhodné nejprve vyzkoušet tah ve vzduchu nad obrázkem, pak obtáhnout předkreslené a na závěr ho dokreslit. U některých obrázků je možné tah i několikrát opakovat.
Velmi vhodné pro dokreslování obrázků jsou fixy.
Grafomotorické listy naleznete zde:
http://sdluzice.rajce.idnes.cz/Grafomotoricke_listy
Příklady správného a špatného psaní
Správné držení – špetkový úchop
Palec drží, prostředníček podpíráa ukazováček je položen lehce shora (lehké položení můžeme motivovat zobáním kuřátek a ukazováčkem na pero lehce poklepeme).
K nácviku je třeba dítě vědomě vést již v mateřské škole a doma (již od chvíle, kdy dítě poprvé bere psací a kreslicí potřeby do ruky a začíná tak s prvním kreslením – obvykle mezi2. a 4. rokem).
Špatné držení – křečovité držení
Palec i ukazováček drží příliš křečovitě – velký tlak na pero, z toho důvodu se také ukazováček prohýbá.
Špatné držení – hrníčkový úchop
Palec drží, prsteníček podpíráa prostředníček s ukazováčkem jsou položeny shora.
Špatné držení – nízké křečovité držení
Palec i ukazováček drží příliš křečovitě – velký tlak na pero, z toho důvodu se také ukazováček prohýbá, pero je drženo příliš nízko – blízko hrotu.
Špatné držení – špetkový úchop s palcem
Prostředníček podpírá, ukazováček shora, ale palec je příliš vysunutýa ohnutý přes pero.
Špatné držení – protažená hrstička
Prsty jsou oproti správnému držení protaženy, podpírá prsteníček.
Špatné držení – pěstičkový úchop
Palec ohutý přes pero a ostatní prsty jsou sevřeny v pěst.
Špatné držení
Hrot pera nesměřuje k rameni.
Velký tlak na psací a kreslicí potřeby
Přiměřený tlak na štětec
Malování štětcem je vhodné k uvolnění ruky. Správný tlak poznáme při malbě štětcem, kdy je stopa plynulá.
Velký tlak na štětec
Nemá-li dítě ruku uvolněnou, příliš tlačí na psací potřeby. Velkým tlakem se štětiny štětce ohýbají. K uvolnění rukya získání přiměřeného tlaku je malba štětcem velmi vhodná.
Písmo
Správný sklon písma
Správný sklon písma se uvádí 75°, ale možné rozmezí je 60° – 90°. Ke správnému sklonu napomáhá dítěti natočení sešitu – pravák natáčí pravý roh směrem vzhůru.
Vějířovitý sklon písma
Jedním z příkladů špatného sklonu je vějířovitý sklon, který může být způsoben i opomenutím natočení sešitu.
Roztřesené písmo
Velký tlak nebo křečovité držení psacích potřeb můžou být příčinou roztřeseného písma.
Správné sezení
Z bočního pohledu vidíme, že dítě sedí na celé židli – obě chodidla jsou celou plochou opřena o podlahu, paty jsou pod koleny. Důležitá je i vzdálenost hlavy od podložky a rovná záda.
Správné sezení
Čelní pohled nám ukazuje vhodnou vzdálenost kolen (mezi kolena vložíme dvě pěsti – viz video č. 1). Ruka, která nepíše, přidržuje sešit.
Správné sezení
Vzdálenost mezi hranou sedátka a podkoleními jamkami by měla být přibližně 5 cm.
Správné sezení
Kolena by měla být od sebe na šíři dvou dětských pěstiček
Pokud dítě u psaní nebo kreslení špatně sedí, je vhodné nenásilnou formou toto sezení opravit. Nesmíme také zapomínat, že dítě vychováváme především příkladem.
Špatné sezení
Nohy zaháknuté za židličku
Špatné sezení
Noha natažená, pokřivená záda
Špatné sezení
Sezení na kraji židle, špatné postavení nohou
Špatné sezení
Levá ruka na horním okraji papíru psací plochy, hlava příliš nad papírem, kulatá záda (kyfotické držení)