8. týden
Pátek 23. 10. 2015
Geometrii jsme dnes měli jen půl hodiny, protože jsme museli být včas na besedě v knihovně. Připomněli jsme si pravidla pro práci s kružítkem (které bohužel spoustě dětí chybělo, ačkoliv v týdenním plánu byla jeho potřeba jasně řečena) - pamatujeme se je výborně. Při společné práci s ukázkovým předváděním od paní učitelky jsme rýsovali kružnice dané délkou úsečky, poloměrem v centimetrech a kromě poloměru jsme se seznámili i s pojmem průměr.
Do knihovny jsme šli s půlkou béčka, takže jsme se ani moc nemačkali. Pan básník nám vyprávěl o tom, jak se stát spisovatelem, co takový spisovatel musí umět, jaké by měl mít vlastnosti. A také nám ze svých knih předčítal. V druhé polovině besedy nám dával hádanky a někteří z nás jeho básničky z knih četli. Nakonec jsme se mohli ptát na věci, které nás zajímali a doplňovali jsme rýmy do básničky.
Po návratu do školy jsme se nasvačili a věnovali konec hodiny společné domluvě o vánočním vystoupení pro rodiče. Teď už nám zbývá všechno "jen" pořádně nacvičit a rodiče se mohou těšit.
O pracovkách jsme vyráběli halloweenské masky a při tělocviku hráli vybiku.
Čtvrtek 22. 10. 2015
Vyjmenovaná slova po B a slova s nimi příbuzná nás provázela celou dnešní hodinou češtiny (ačkoliv někteří by nejraději nahradili většinu hodin mluvnice za dílnu psaní a chodí pravidelně za tuto myšlenku "lobovat"). Při rozcvičce jsme při dvou aktivitách pracovali se slovy, jejichž význam nebo odůvodnění je pro nás těžší a musíme si ho vysvětlit. Poté už jsme mohli pracovat s Ypsilonkovými úkoly podle svého výběru. Vysvětlili jsme si, jak budeme pracovat se slovníčkem problematických slov, do kterého si budeme průběžně zapisovat (správně) slova, která nám dělají potíže, ve kterých chybujeme. Slovníček pak můžeme využívat při práci s výjimkou diktátů a kontrolních prací. Kdo chce, může si vzít desky s úkoly domů na prázdniny a pracovat si na nich v průběhu volného týdne.
Při matematice jsme si jako rozcvičku dali "Myslím si číslo" a tím se dostali k tématu této matiky - písemnému odčítání. Společně jsme zopakovali algoritmus výpočtu, zejména přechod přes desítku jsme zdůraznili. Pak už jsme se rozdělili na dvě části - jedna pracovala samostatně na zadaných úkolech, druhá řešila slovní úlohu s paní učitelkou. Nakonec jsme se ještě podívali na způsob práce s hledáním chyb ve vypočítaných příkladech.
Třetí hodinu - hudebku jsme se také rozdělili - část šla zpívat, část zůstala ve třídě. zazpívali jsme si Holubí dům a na přání dětí znovu pustili video ukázku z minulého týdne. Pak jsme si povídali o tom, jak děti vloni slavili ve třídě Vánoce na třídní besídce, a rozhodli jsme se využít nabídky paní učitelky, že připravíme také odpolední vystoupení pro naše rodiče. Teď máme za úkol vymýšlet, co všechno bychom jim chtěli předvést, abychom se pak shodli na konečném výsledku. Po návratu vánočních zpěváků byl na řadě poslech symfonické básně z cyklu Má vlast - Z českých luhů a hájů. Zkoušeli jsme kreslit, jakou krajinu si podle hudby představujeme a pak své výtvory prezentovali ostatním.
Před obědem jsme zvládli ještě vlastivědu, při které jsme si nejdříve v kruhu představili své fotky z různých míst Česka a umisťovali je na velkou mapu republiky. Hor jsme měli spoustu (vedly Jizerky), zato nížinu jsme měli zastoupenou jen jednou, Zinčinou Lednicí. Poté jsme se rozdělili do dvojic, abychom zpracovali podle návodu představení jednoho pohoří. Pracovali jsme podle návodu a moc nám to nešlo, ale snažili jsme se. Po prázdninách budeme v práci pokračovat.
Středa21. 10. 2015
Třídnická hodina měla dnes tři části. V té první jsme slavili Zinčiny narozeniny. Po dlouhé době jsme byli ve třídě úplně všichni, takže je Zinči dort opravdu plný krásných přání. Poté nás čekaly piškvorky. Paní učitelka nám několikrát zopakovala zadání - cílem skupiny bylo získat co nejvíc "piškvorek" z pěti znaků. To napsala i na tabuli, abychom měli náš cíl stále před očima, a nechala nám čas na domlouvání taktiky. Křížky měly holky, kolečka kluci. Kluci vyhráli kámen, nůžky, papír a začínali. Hrací pole mělo rozměry 10x10 čtverečků. Od samého začátku jsme všichni hru pojali jako souboj mezi oběma týmy. Díky tomu se každému týmu ve stanoveném čase povedlo uhrát po jedné piškvorce. A když se nás paní učitelka po skončení ptala, zda jsme dosáhli svého cíle, rozhodně jsme tvrdili, že ano, že víc jsme získat nemohli, protože nám ti druzí naše piškvorky blokovali (což byla pravda). Nicméně to vypadalo, že paní učitelka není s naší odpovědí spokojená, protože se ptala znovu, zda jsme získali co nejvíc piškvorek. Začali jsme přemýšlet, co to znamená, a přišli na to, že nejvíc se dalo získat v celém poli 20 piškvorek, při spravedlivém dělení tedy 10 na tým (odehrané značky se nesměly použít v další hře znovu). A dospěli jsme k závěru, že jsme hru od samého počátku pojali jako soupeření, místo toho, abychom se skutečně zamysleli nad zadáním a zkusili přijít na to, jak zařídit, abychom neskončili s pouhou desetinou možného počtu piškvorek. Uvidíme, zda to pro nás bude mít delší trvanlivost, než jen dnešní den (nebo hodinu). Na závěr jsme ještě věnovali čas vymýšlení jmen pro své týmy, takže teď už mají naše skupiny jména - Mořští vlci, Námořníci s.r.o., Vlci, Lvi a Bystří orli.
Druhou hodinu byla angličtina a pak matiku, při které jsme pokračovali ve včera začaté práci. Postupně jsme se po deseti minutách vystřídali na všech zbývajících stanovištích a na závěr hodiny si vysloužili od paní učitelky pochvalu za skvěle odvedenou práci. Zejména důkazy pro to, že Neposedové už nemají žádné další řešení, byly skutečně na úrovni.
Při přírodovědě jsme pokračovali s tématem "Horniny a minerály". Nejdříve jsme si za pomoci dalších video ukázek připomněli dva horotvorné procesy - vrásnění a sopečnou činnost. Také nám paní učitelka promítla několik fotek s ukázkou skutečných hor a kopců jak z Česka, tak ze zahraničí. My jsme odhadovali, zda se jedná o sopky nebo o vrásy a byli velmi překvapeni, že i v Česku najdeme kopce vytvořené sopečnou činností. Jsou to ale všechno sopky už dávno vyhaslé. Také fotka aktivní sopky, u které se ještě kouřilo ze sirného kráteru, na nás silně zapůsobila. Každý si pak do svého lapbooku zakreslil obrázky, kterými ilustroval oba horotvorné procesy, a pokračovali jsme dál - k zvětrávání. Po nastudování textu v učebnici jsme dokázali odpovědět na otázku, co způsobuje, že se kopce a hory v průběhu času mění (zvětrávání), a čím je zvětrávání způsobeno. I na tyto informace jsme si vyrobili pomůcku do lapbooku.
Poslední hodinu byla dílna čtení, ve které jsme dokončovali úkol z minulého týdne. Na začátku jsme v kruhu na polštářích dali prostor těm z nás, kterým se již minule povedlo úkol splnit, aby mohli prezentovat své "uši", a my jsme si mohli připomenout, jak jít na splnění úkolu dnes. Následovalo čtení a po něm sdílení zápisů ve dvojicích, které byly rozlosované, aby si nikdo nemohl stěžovat, že to je nespravedlivé.
Úterý 20. 10. 2015
Ráno nás paní učitelka požádala, abychom si připravili češtinu, kterou máme normálně až druhou hodinu, abychom Gábinu měli k dispozici na matiku. Prvním úkolem byl ohlášený diktát vybraný z pracovního sešitu, což ocenila zejména Šárka, která to nějakým záhadným způsobem vytušila a doma si ho zkusila :-). Než jsme se do psaní pustili, zopakovali jsme si pravidla pro psaní předpon a přeložek i to, že předponu jinak slyšíme a jinak píšeme. Většině z nás se práce povedla, ale pár nás jde domů neradostně. S těmi jsme si vysvětlili, že při psaní diktátu nemáme pospíchat (protože času na psaní je víc než dost) a než něco napíšeme, musíme vědět, co a proč píšeme. Pak už byla na řadě vyjmenovaná slova po B, respektive problematické dvojice slov "nabít - nabýt", "přibyl - přibil", ... Lovili jsme rybičky z tabule a vysvětlovali si navzájem význam slov a tvořili s nimi věty. Pak nám paní učitelka řekla slovo a my ho psali na smazávačku. Všechny varianty pak sepsala na tabuli a my obhajovali, který tvar je napsaný správně a proč. Zejména u Bystroušky to bylo skutečně zajímavé - celkem se sešlo 6 různých variant tohoto slova. Na závěr hodiny každý samostatně nebo ve dvojici pracoval na Ypsilonkových úkolech.
Na začátku matiky jsme si společně připomněli písemné sčítání (přes tisíc) - jeden počítal pro ostatní na tabuli, zatímco úkolem těch, co psali do sešitů, bylo jeho práci kontrolovat. Druhou aktivitou byli "Neposedové" ve sčítacích trojúhelnících. S těmi jsme se viděli poprvé a Viki potěšilo, že se konečně dozvídá, co znamená jeden z úkolů v týdenním plánu :-). Pro paní učitelku bylo skvělé sledovat, že začínáme opravdu přemýšlet a svá řešení zodpovědně vysvětlovat a obhajovat. Ondra tak vyvodil, že Neposeda s nejvyšším číslem musí být na samotném konci trojúhelníku, protože tam se všechna čísla scházejí. Šárka zase bravurně vysvětlila, proč její varianta doplnění dvojice čísel je jediná správná, a nenechala se zviklat pochybovačnými poznámkami od paní učitelky :-). Posledním velkým úkolem, který jsme načali a budeme v něm pokračovat i zítra, byla práce na stanovištích. Paní učitelka nám všech pět stanovišť s jejich úkoly představila a my jsme se na ně hned připravili k práci - ve skupinách tak pracujeme na slovních úlohách, Neposedech a "interaktivní tabuli", samostatně plníme úkol s řetězy z učebnice a pavučiny z tabule.
Po velké přestávce nás čekala vlastivěda. Začala rozcvičkou se směrovou růžicí. Většina bezpečně zná světové strany a umí je na růžici umístit. Pár z nás ale stále toto učivo nezvládá - musí trénovat doma. Horší to pro všechny bylo s druhým úkolem. Ke směrové růžici jsme si do dvojice vzali mapy a hledali, na kterou světovou stranu od Jílového se vypravíme do místa zadaného paní učitelkou. S Prahou to bylo snadné, ale otázka "Na kterou světovou stranu se vypravím z Jílového, abych dorazil do krajského města Jihočeského kraje?" nám pěkně zamotala hlavy. Musíme se naučit využívat pomůcky, které máme, a hlavně nebýt líní. Samostatně jsme pak studovali informace z učebnice, abychom zjistili, v jakých jednotkách a podle čeho se měří nadmořská výška, a také jak podle výšky povrchu krajinu rozdělujeme. Zase většina pracovala skvěle a byla na společné vyhodnocení a záznam do pracovních listů výborně připravená.
O výtvarce jsme všechny získané znalosti využili při barvení našich kopců. Stejně jako na mapě povrchu máme nížiny zelené a směrem vzhůru nám barva hnědne a tmavne. Jakmile jsme byli s malováním hotovi, čekala nás stavba rozhledny. K dispozici jsme měli párátka, hrášky, vzájemnou domluvu a naše skryté stavitelské schopnosti :-). Jen co budou k dispozici fotky, uvidíte, jak jsme si s tím poradili. Někteří byli do práce tak zabraní, že vytvořili i pár stavbiček navíc. Ty jsme vystavili vzadu ve třídě na skříňku. Přežili jsme i pár popíchaných prstíků. V druhé části hodiny jsme každý ještě kreslili postavu, kterou budeme při dílně psaní popisovat.
Pondělí 19. 10. 2015
Na začátku češtiny nám paní učitelka představila plán pro tento týden a pak už jsme se pustili do práce. Nejdříve jsme měli za úkol doplňovat "je" nebo "ě" do slov na tabuli. Bylo však potřeba odůvodňovat si pravopis a to šlo ztěžka. Přeci jen předpony nejsou nic snadného. A ještě k tomu nám paní učitelka nechala v doplňování jednu chybu a čekala, kdo se ozve. neozval se nikdo, takže bylo potřeba počkat do další hodiny. Poté přišla na řadu práce ve skupinách, kde si největší ocenění za kvalitu průběhu jednotlivých činností vysloužila skupina pod vedením Terky. Bylo potřeba se řídit zadanými pokyny, domlouvat se mezi sebou, zdůvodňovat své nápady a vše zapisovat. Dalo by se říct, že jednalo částečně i o matematický problém, který jsme měli vyřešit.
I v matice jsme si nejdříve řekli, co bude naším cílem v tomto týdnu a pak začali trénovat pamětné sčítání a odčítání do 10 000. Vždycky nejdříve společně v kruhu vzadu ve třídě a pak samostatně do sešitu. Jsou mezi námi velké rozdíly, takže ten, kdo byl dříve hotov, mohl na vybraný příklad vymýšlet slovní úlohu a její zadání napsat do sešitu. V závěru hodiny jsme pracovali s tabulkou na zemi ve třídě. Paní učitelka nám tak trochu nahradila interaktivní tabuli, kterou bohužel nemáme. Sice jsme po "kliknutí" na správný výsledek museli cedulku sami otočit, ale šlo to :-).
Při druhé češtině nás paní učitelka vrátila k doplňovacímu cvičení ze začátku první hodiny a museli jsme hledat, kde jsme nechali chybu. Kačka L. ji objevila bez potíží (věděla o ní, jen se styděla na ni upozornit). Tak se příště nebude nikdo stydět a budeme si pamatovat, že ne všechno, co někdo jiný říká, musí být za každou cenu pravda. Ale dalo nám docela zabrat vysvětlit si rozdíl mezi slovy "obětí" a "objetí". Na řadě pak už byla vyjmenovaná slova po B. Většina z nás umí řadu slov bezchybně vyjmenovat, což jsme dokázali víc než průkazně. Nicméně ti, kteří si nejsou jistí, musí začít s domácím tréninkem, abychom tento úkol zvládli všichni. Poté, co jsme si znovu připomněli pravidla pro poznávání slov příbuzných (1. podobný nebo stejný význam a 2. stejný kořen), jsme ve dvojicích vyhledávali v textu v učebnici slova vyjmenovaná nebo s nimi příbuzná (po B). Naštěstí kluci udělali chybu a do slov zařadili i "zásoby". Díky tomu jsme si mohli uvědomit, že vyjmenovaná slova řídí pravopis jen uvnitř slov. Nakonec nám paní učitelka představila ryze české školní strašidlo "Ypsilonka". Naším cílem z černobílého naštvaného strašidla udělat veselé barevné. Máme na to celý rok a jediný způsob, jak to dokážeme, je spát bez chyb a získávat co nejvíc veselých smajlíků za Ypsilonkovy úkoly. Na ně jsme si vyrobili speciální desky ze čtvrtky, které si necháváme ve škole v papírovém pořadači.
Přírodovědu jsme začali seznámením s novým tématem - horniny a minerály, na který jsme se podle ohlasů dost těšili. Navíc nám paní učitelka pověděla, že si každý vyrobí v hodinách svou vlastní interaktivní knihu, tzv. "lapbook". Ten první budeme tvořit společně, abychom se naučili, jak na to. A pak během roku při dalších tématech už budeme moci pracovat každý sám podle sebe. Přečetli jsme si úvodní text v učebnici, abychom zjistili, co to jsou horotvorné procesy a jaké dva základní druhy existují. První - vrásnění zemské kůry . jsme si vyzkoušeli prakticky. Uplácali jsme si zemské desky ze slaného těsta, které nám paní učitelka připravila ze zbylé mouky a soli po výrobě našich kopců. A pak jsme začali působit tlakem tak, jak se to skutečně v zemské kůře děje. Vznikaly nám nejrůznější vrásy, kopce, hluboká údolí, mohutné hřebeny, ... Sopečnou činnost jsme si pustili z videa - pozorovali jsme výbuch Etny. V závěru hodiny jsme si právě získané poznatky zaznamenali do speciálních okének, která jsme si vystříhali, přeložili a nalepili do našeho vznikajícího lapbooku.
Poslední hodinu pak byla angličtina.