6. týden
Pátek 9. 10. 2015
Ještě před začátkem první hodiny jsme měli pětiminutovku ne právě milého proslovu od paní učitelky. Vše se týkalo nepořádku, který jsme za měsíc a kousek dokázali vyrobit někteří ve svých pořadačích a na okenních parapetech. Takže přestávky jsme trávili úklidem. Na druhou stranu už teď nemáme ve třídě chlívek :-).
Pak už byla na řadě geometrie. V první části hodiny jsme rýsovali - úsečky, trojúhelník. Zkoušeli jsme odhady - jak dlouhé úsečky jsme narýsovali a pak měření a převody mezi centimetry a milimetry. Jsou mezi námi velké rozdíly, takže příště zkusíme práci rozdělit, abychom dohnali, co potřebujeme, a zároveň dali prostor těm, kteří potíže nemají. V druhé části hodiny jsme si vzali k ruce barevné kostky a dávali si hádanky. Jeden postavil stavbu a druhému se ji snažil popsat tak, aby ji dokázal postavit ze svých kostek úplně stejně.
Po minulých dílnách psaní, kdy jsme trénovali, jak výstižně popsat postavu, jsme dnes zkusili samostatný popis bez nápovědných slov. Následovaly konzultace ve dvojicích, při kterých jsme své práce zkoušeli vylepšovat. Abychom věděli, jak na to, ukázala nám paní učitelka se svým popisem jak na to. Posledním krokem před koncem hodiny byla korektura - opravovali jsme chyby, které už umíme najít.
S Odysseovým dobrodružstvím jsme dnes poprvé trénovali čtenářskou dovednost předvídání. Vysvětlili jsme si, co je k dobrému předvídání potřeba, zejména hledání důkazů v textu. Paní učitelka nám pak četla příběh a jakmile čtení přerušila, měli jsme za úkol napsat do tabulky předpovědí, jak mi myslíme, že bude příběh pokračovat a hlavně proč. Bylo to pekelně těžké, ale většina se s tím statečně poprala a během hodiny se ve svých výkonech zlepšovala.
Pak už byla pracovka (dokončovali jsme ovoce z mačkaného krepáku) a teď jsme na tělocviku. Hezký víkend :-).
Čtvrtek 8. 10. 2015
V českém jazyce jsme pokračovali s tématem Tvorba slov. Jako rozcvičku jsme si dali skupinovou práci s kartičkami. Nejdříve jsme museli přijít na to, zda se jedná o předložku nebo předponu, poté správně označit a nalepit a nakonec vymyslet a napsat větu s vytvořeným slovem nebo slovním spojením. Protože jsme si velmi šikovně ještě před vyučováním dokázali rozdělit role ve skupinách, pracovalo se nám dobře a úkol jsme zvládli skvěle. Procvičené jsme si zapsali do sešitů a pokračovali druhou částí - předložkou "bez" a předponami "bez-, roz-, vz-". Dávali jsme dohromady "rozbitá" slova na tabuli a zase si všechno zaznamenali. Se sešitem bychom měli pracovat tak, abychom v něm v případě potřeby vždy našli, co hledáme. Na závěr hodiny jsme si ještě zahráli hru, při které jsme si všechno procvičili a zopakovali.
Včera poznané hady jsme dneska využili při rozcvičce "Myslím si číslo". Úkol od paní učitelky jsme se totiž snažili zapsat jako hada. Dalo to dost práce, ale někteří jsme na to přišli a vysvětlovali ostatním. Poté jsme pracovali s čísly přes tisíc. Zjišťovali jsme, jak je utvořena číselná řada, v které některá čísla chybí, a pak je zapisovali do sešitu. Na závěr hodiny jsme ve skupinách tvořili otázky ke slovní úloze, u které žádná otázka nebyla.
Aby mohla paní učitelka trénovat s dětmi na vánoční zpívání, přehodili jsme si zase hudebku s vlastivědou a první část hodiny hráli na hudební hádanky. Z nabídky pěti lidových písniček jsme si vždy jednu vybrali a vytleskali její rytmus. Ostatní pak poznávali, o kterou písničku se jedná. To samé jsme pak zkusili s melodií, tentokrát už bez nabídky. Poté jsme si rozdali slova dnešní písničky (Holubí dům) a než jsme ji sami zpívali, pustili si ji k poslechu. Po návratu zpěváků jsme se vrátili k notovým osnovám a ukázali si, jak se zapisují noty. Na závěr pak byl ještě jednou hojně žádaný Holubí dům.
Ve vlastivědě jsme dnes měli opět mapy a plány. Na pracovním listu jsme dostali od paní učitelky myšlenkovou mapu, kterou jsme zpracovali minulou hodinu, a domluvili jsme se, že vždycky, když se na nějakou otázku z ní dozvíme odpověď, bublinu si vybarvíme. To abychom měli přehled, co nám už jsme zvládli a co nám ještě zbývá. Pak nám dalo dost práce respektovat zadání úkolu, dost jsme bojovali s tím, co budeme dělat nejdříve, co potom a co nakonec. Ale zvládli jsme to a pak už všichni (a většina opravdu zodpovědně) pracovali s textem v učebnici, aby získali odpovědi na připravené otázky a úkoly. Po uplynutí času na samostatnou přípravu jsme společně dali dohromady zápis do pracovního listu a pokračovali dál. Na řadě bylo měřítko mapy, problematika náročná i pro kdekoho staršího :-). Ukázali jsme si pomůcku, jak zjistit, nakolik byl povrch zmenšený - posunuli jsme se vždy o pět míst doleva a přečetli, kolik je 1 cm na mapě ve skutečnosti kilometrů (nebo metrů). Na závěr jsme si ještě vyvodili rozdíl mezi mapou a plánem a kdo bude chtít, může zpracovat dobrovolný domácí úkol - kresba plánku vybrané trasy.
Po obědě pak angličtina a tělocvik.
Středa 7. 10. 2015
Během třídnické hodiny jsme zvládli hodně práce i legrace. Začali jsme rychlou hrou na zahřátí "Kompot". Všichni se zapojili a nikdo ji nevzdal, ačkoliv ne každému musela být nutně příjemná. Poté čekal na všechny testík :-), ale nikdo se překvapivě nevyděsil. Netýkal se totiž učení, ale našich vzájemných vztahů ve třídě a navíc naše odpovědi neuvidí nikdo jiný než paní učitelka. Nakonec jsme se věnovali rolím v našich skupinách. Paní učitelka nám představila čtyři hlavní role, které si budeme v průběhu roku střídat - vedoucí, zapisovatel, hlídač času a mluvčí. My jsme pak společnými silami dali dohromady, co budou mít tyto role ve skupinách za úkol. Tohle jsme vymysleli:
Mluvčí - představuje výsledky práce celé skupiny, musí to být po společné dohodě celé skupiny
Hlídač času - pravidelně kontroluje hodiny, abychom stihli práci; informuje ostatní o tom, kolik času zbývá, v případě potřeby popohání skupinu
Zapisovatel - zapisuje, na čem se skupina shodla
Vedoucí - přiděluje slovo; kontroluje, aby měl každý co na práci; oceňuje nápady ostatních; rozděluje práci; povzbuzuje členy skupiny; udržuje ve skupině pořádek; respektuje názory ostatních
Druhou hodinu byla angličtina a po ní matika. Nejdříve jsme si dali malou rozcvičku s orientací na číselné ose od paní učitelky a společně kontrolovali na tabuli. Poté přišlo na řadu řádové počítadlo, které jsme neznali. Je to přehledná pomůcka pro porozumění vysokým číslům. Znázorňovali jsme si na něm, kolik má které číslo jednotek, desítek, stovek a tisíců a pak čísla četli a zapisovali. Nejdříve společně, pak jsme si dávali hádanky ve dvojicích. Posledním úkolem byli dnes v matice hadi. Seznámili jsme se se způsobem řešení a několik si jich společně nebo ve dvojici vyřešili.
Na zpracování testu z přírodovědy jsme měli 30 minut. Někteří z nás ho odevzdávali i za méně než polovičku času, jiným půl hodina sotva stačila. Také pocity po dopsání byly rozdílné. Paní učitelka nám připomněla pomůcku v podobě týdenních plánů, v kterých si máme možnost ověřovat, zda umíme všechno, co se po nás chce. Zejména vyjmenovat planety Sluneční soustavy byl pro pár z nás problém, stejně tak jsme bojovali s názvy kontinentů. V druhé části hodiny jsme nejdříve dali slovo těm, kteří zpracovali dobrovolný domácí úkol (za pět bodů) a přinesli si napsané informace o sv. Františku z Assisi. Poté jsme se ještě stihli podívat na další přírodovědné téma, které nám hezky koresponduje s vlastivědou.
Na začátku dnešní dílny čtení jsme si povídali o čtenářských denících a o tom, jak s nimi budeme letos pracovat. Někdo s nimi již zkušenost má, jiní se teprve budou učit, jak na ně. Pak už přišel čas na samotné čtení a pak po rozlosování do dvojic také sdílení se spolužáky.
Úterý 6. 10. 2015
V matematice i českém jazyce jsme ukončili opakování a pustili se do nových témat. Nejdříve jsme v matice pracovali s nejrůznějšími letopočty a dostali se tak k číslům větším než tisíc. Orientovali jsme se na číselné ose, hledali na ní zadaná čísla, psali číslem to, co bylo napsané slovem, pátrali po číslech hned před a hned za.
Po rozcvičce se slovy příbuznými jsme řešili rozdíl mezi předponou a předložkou, odůvodňovali si, jak se co píše a jak od sebe oboje poznáme. Speciálně jsme se zaměřili na předložky a předpony pod-, nad-, od-, před-.
Ve vlastivědě jsme si připomněli včerejší cestu na hvězdárnu a ve skupinách zkusili nakreslit plán cesty pro turistu, který to v Praze nezná a za chvíli mu jede tramvaj :-). Byli jsme moc šikovní, nezapomněli jsme na nic důležitého. Mapám jsme se věnovali po zbytek hodiny, tvořili jsme myšlenkovou mapu otázek, které nás k tématu zajímají, studovali různé mapy Jílového a okolí.
Víkendový svátek zvířat jsme si připomněli při výtvarce. Vybrali jsme si obrázek zvířete, paní učitelka nám ho ale roztrhla a my měli tu dotrženou část domalovat. Bylo to pěkně těžké, ale většina z nás statečně bojovala a vytvořila skvělé práce. Během druhé hodiny jsme si zkusili vyluštit, díky komu mají všechna zvířata 4. října svůj svátek. V testíku jsme se dozvěděli mnoho nového o zvířatech, jejich problémech a také, co všechno jsme od zvířat okoukali a dnes používáme, jako třeba nůžky, sonar, tretry, ...
V tajence nám vyšel "František z Assisi" a protože nevíme, kdo to je, máme možnost to za dobrovolný domácí úkol na zítra zjistit.
Pondělí 5. 10. 2015
Do ranního autobusu jsme se postupně dostali všichni a byli jsme dost stateční, protože cesta do Prahy v kolonách byla děsivá a nekonečně dlouhá. Pak už jsme ale bez potíží zvládli metro i s přestupem a nakonec tramvaj (také s přestupem, protože ta, do které jsme nastoupili, zatáčela do vozovny). Po jednom malém bloudění jsme vyběhli do kopečka a jen s malým zpožděním stanuli před Štefánikovou hvězdárnou na Petříně.
V promítacím sále nás přivítal odborník a následoval půlhodinový pořad "Země jako planeta", kterým jsme uzavřeli celoměsíční téma v přírodovědě. Měli jsme možnost dozvědět se mnoho o gravitaci, planetě, Slunci i celé Sluneční soustavě. Po skončení pořadu byl čas na naše otázky. Natálka si vzala od paní učitelky naše třídní "Parkoviště otázek" a na střídačku s klučičími otázkami jsme dostali skoro na vše odpovědi.
Batohy jsme si nechali v sále a společně se vydali do otočné kopule s velikým dalekohledem. Vše jsme si prohlédli a nakonec se na nás usmálo štěstí (tedy vlastně sluníčko), takže jsme, kdo chtěl, mohli Slunce i s tmavými skvrnami dalekohledem pozorovat. Pak byl čas na prohlídku výstavy, modelů a nejrůznějších interaktivních prvků a samozřejmě na nakupování suvenýrů.
S hvězdárnou jsme se rozloučili a rozdělili se na dvě skupiny. Kdo chtěl, mohl vystoupat s paní učitelkou na rozhlednu. Ostatní si zatím hráli na hřišti. Při zpáteční cestě jsme měli ještě jednou možnost ověřit si, kudy jsme k hvězdárně šli, protože zítra budeme kreslit plánek trasy. Zpáteční cesta proběhla klidněji, kolony už na silnicích naštěstí nebyly.