14. týden
Pátek 4. 12. 2015
Tak dneska už jsme tu byli jako po vymření :-(, všeho všudy 13 dětí, jak řekl Ondra, taková soukromá škola. Nicméně jsme se pilně učili. Při matice jsme se seznámili s "geodeskami", neboli po anglicku s "geoboardy", na kterých jsme za pomoci gumiček modelovali různé trojúhelníky. V polovině práce jsme zjistili, že se nám některé opakují, a dokázali přijít ještě na další. Celkem jsme jich nalezli osm, takže ještě máme prostor pro pátrání. Poté jsme z nich vybrali ty, které mají dvě strany navzájem kolmé, což jsme si i ověřili za pomoci trojúhelníku s ryskou. Poté jsme se seznámili s pojmem pravý úhel a s jeho geometrickou značkou. A na závěr vše vyvrcholilo rýsováním pravoúhlého trojúhelníku za pomoci pravítka, kružítka a trojúhelníku s ryskou.
V dílně psaní jsme se věnovali dalšími nácviku popisu prostředí s využitím kvalitních popisných sloves, se snahou o vynechání tvarů slovesa "být". Nejdříve každý sám zkusil vybrat vhodná slova z nabídky popisující obrázek a poté jsme ve skupinách své nápady konzultovali. Vše jsme probrali společně a nakonec si každý zkusil obrázek podmořského světa co nejlépe popsat. Někteří se chtěli o své popisy podělit i předčítáním ostatním, k čemuž dostali příležitost.
Po dvou týdnech bez Odyssea přišla konečně na řadu jeho další dobrodružství, tentokrát o něco delší. Čtenářskou dovedností, kterou jsme trénovali, bylo předvídání. A nutno podotknout, že mnoha z nás se již začíná dařit. Důkazy pro své předpovědi jsme dnes nehledali pouze v textu, ale měli jsme k dispozici i obrázek. A protože u kouzelnice Kirké Odysseus rok hodoval a protože letos nejsou ve škole čerti, čekala na nás malá Mikulášská nadílka v čertovských punčochách. Většina ji hned začala baštit, ale třeba někdo něco donese i domů :-).
Pak už byla řada na pracovkách (vyrobili jsme si domů papírového Mikuláše) a teď jsme ještě na tělocviku.
Čtvrtek 3. 12. 2015
Dnes nás bylo zase o trochu míň. Hned po ránu si paní učitelka spletla rozvrh hodin, takže jsme měli jako první matiku. Psali jsme na známky dělení v oboru malé násobilky (se zbytkem i beze zbytku) a dopadlo velmi neslavně. Všichni, kteří nezískali jedničku nebo dvojku mají za úkol povinně trénovat, protože bez kvalitního pamětného dělení se nám opravdu těžko dělí písemně. Druhou činností bylo připomenutí jednotek délky, jejich zkratek a základních převodů. Tyto informace potřebovala skupina, která v poslední části hodiny pracovala samostatně na slovních úlohách. Druhá část třídy společně s paní učitelkou trénovala písemné dělení, které je pro nás stále dost obtížné, protože někteří si nejsme schopni zapamatovat algoritmus a navíc jsme líní si jej ukazovat v pomůcce, kterou jsme dostali.
Čeština byla opět ve znamení slovních druhů. Při práci na básničce v pracovním sešitu jsme si zopakovali ty ohebné kromě číslovek, kterým jsme se věnovali hned poté v učebnici. Ve větách jsme je vyhledávali ukryté ve slovech a pak sami zkoušeli nějakou větu s ukrytou číslovkou vymyslet. Nakonec jsme se rozdělili do skupin a zahráli si "země, město" ale na slovní druhy. Možná nevíte, že jsme vynalezli nové české sloveso "alobaluje".
Stejně jako v přírodovědě se i ve vlastivědě věnujeme tento týden (a příští) vodě, resp. vodstvu v ČR. S využitím informací v učebnici jsme si zaznamenali, v jaké podobě u nás najdeme povrchovou vodu, a podrobněji jsme se věnovali toku řek. Pak jsme tyto teoretické znalosti převedli do praxe a zajímali jsme se o řeky, potoky a nádrže v Jílovém a jeho okolí. Na mapě jsme hledali Sázavu, Vltavu, jejich soutok, Jílovský potok, rybníček za muzeem,... Máme možnost vypracovat dobrovolný domácí úkol týkající se fotografie pramene, který bychom mohli v Jílovém najít.
Při hudebce jsme pilně cvičili divadlo i písničku na vystoupení, jen paní učitelka si nedovede moc představit, zda to v současném zoufale malém počtu dokážeme zvládnout včas.
Po obědě pak angličtiny a tělocvik.
Středa 2. 12. 2015
Třídnické hodiny jsme dnes měli nakonec dvě, protože věcí k řešení bylo opravdu hodně. Při té první jsme zvládli dva hlavní úkoly - dát dohromady nápady na využití výdělku z jarmarku a zamyslet se nad způsoby, jak co nejvíce omezit věci, které nám ve třídě vadí - hluk o přestávkách, lítání, rvačky, nadávky, posměšky, hádky. Paní učitelka napsala na tabuli tři "nadpisy" - výjezd, něco do třídy a charita. K nim jsme pak hlásili, co bychom rádi za vydělané peníze. Objevila se možnost sponzorování zvířete v ZOO, adopce afrického dítěte, příspěvek na vodící psy; nákup her do třídy na přestávky a knížek do třídní knihovničky; výlety na zajímavá místa a za zábavou. Ještě jsme ale nehlasovali, protože nás hodně chybí, tak aby měli šanci všichni (nebo alespoň skoro všichni). Ve třech skupinách jsme pak dali hlavy dohromady a přemýšleli, jak zajistit, abychom o přestávkách dodržovali pravidla více, než je tomu doposud. Bylo fajn, že v jedné skupině zazněl i návrh začít nejdříve u sebe samotných, dřív, než přijdou na řadu nějaké "pořádkové" služby a tresty. Možná i díky tomu vzešla otázka na možnost volby předsedy třídy. Ne všichni věděli, co taková role obnáší, takže jsme si nejdříve z našich nápadů sepsali seznam vlastností, které takový člověk musí (nebo by mě) mít, vysvětlili si, co by byly jeho úkoly a každý se teď může zamyslet, jestli by předsedou chtěl být. Zájemci při volbě dostanou slovo, aby mohli ostatní přesvědčit, proč by měli volit právě je. Ale to už trochu předbíhám do druhé třídnické hodiny, kterou jsme měli místo části dílny čtení.
Druhá byla na řadě angličtina a po ní matika. Část hodiny jsme opět věnovali nácviku písemného dělení, snažili jsme se pracovat s pomocníkem, komu to nešlo ani tak, měl se přihlásit, aby mu mohla pomoci paní učitelka nebo paní asistentka. Příští týden budou z matiky i domácí úkoly a v předvánočním týdnu nás čeká písemné opakování (sčítání, odčítání, násobení, dělení, slovní úlohy). Pak byla na řadě práce ve skupinách - řešili jsme slovní úlohy, některé na násobení, jiné na dělení a došlo i na odčítání.
Při přírodovědě jsme trénovali dovednost efektivně se učit. Ukazovali a zkoušeli jsme si různé způsoby učení se - od porozumění a vysvětlení obrázků a grafů až po kladení si otevřených otázek k přečtenému textu. Budeme trénovat často, abychom z učení něco měli a abychom také byli méně nervózní při psaní písemek.
O dílně čtení jsme nejdříve oslavili Matějovy narozeniny, dali slovo zástupcům Ekotýmu a Senátu a dořešili roli předsedy. Naštěstí nám zbyl čas i na čtení, jen úkol jsme k němu nestihli, ten nám zůstane na příští týden.
Úterý 1. 12. 2015
Hlavní náplní dnešní matematiky bylo grafické znázornění našich myšlenkových pochodů při písemném dělení, protože někteří stále bojujeme se zavedeným algoritmem. Na dvou příkladech a s kartami připravenými od paní učitelky jsme dávali dohromady, co všechno si musíme říkat v hlavě, když písemně dělíme. Teď máme celý složitý přehled na nástěnce, abychom ho měli na očích a mohli ho kdykoliv využít. A také máme slíbeno, že ho dostaneme jako pomocníka při práci ve škole i doma.
Slovní druhy jsme procvičovali při češtině. Nejdříve jsme procvičovali přiřazování slov ke slovním druhům z našich víkendových zážitků. Poté jsme pracovali s učebnicí, kde máme kousek pohádky Čert a Káča, ale chyběla v ní některá slova. Místo nich byla jen čísla slovních druhů a my jsme je měli za úkol doplňovat. Na závěr jsme pak samostatně pokračovali ve včerejším cvičení z učebnice.
O vlastivědě jsme psali druhé písemné opakování, tak už nám nezbývá než doufat, že se nám povedlo. Mohli jsme používat mapy, tak to nemělo být moc těžké.
Při výtvarce jsme vyráběli letící anděly, které vyměníme za podzimní slunce. Obkreslili jsme si části těla, vystřihli a pak každou nějakou výtvarnou technikou vyzdobili - kreslili jsme zmizíkem do inkoustu, zdobili voskovkou a přetírali vodovkou, kreslili obličej, lepili zlaté nebo stříbrné vlasy, zdobili křídla. Až nám vše zaschne (někteří jsme lepidlem nešetřili), vyvěsíme si je na síť vzadu ve třídě.
Pondělí 30. 11. 2015
Na začátku dnešního dne jsme se sesedli do kruhu. Vašek si pro nás připravil povídání o adventu, zvláště o adventním věnci, a tak jsme se všichni, včetně paní učitelky, dozvěděli zajímavé novinky o tomto předvánočním zvyku. Také jsme shrnuli páteční jarmark, pověděli si o službách a přírodovědných lapboocích a také sdíleli naše víkendové zážitky. Ty paní učitelka hned využila pro češtinu, resp. slovní druhy. Naše vlastní slova jsme měli za úkol přiřazovat ke slovním druhům a také odůvodňovat, proč to tak je. Zpočátku jsme byli dost líní používat pomocníka v Ypsilonkovi, ale nakonec jsme ho alespoň někteří začali využívat.
Matematická rozcvička byla dnes na dělení, dost nás překvapilo, že některé příklady byly se zbytkem a jiné beze zbytku. Poté přišlo na řadu počítání jarmarečního výdělku. Přišli jsme s nápady, jak počítání urychlit, takže čtyři skupiny počítaly kovové mince a jedna papírové a náklady. Po sečtení hrubého výdělku a odečtení nákladů jsme zjistili, že jsme vydělali 4.509,- Kč. Nicméně jsme využili nabídky paní učitelky, že naše počty ještě překontroluje, což také o přestávce udělala. No a zjistila, že jsme se o tři stovky ošidili. Hlavním matematickým úkolem bylo opět písemné dělení, které některým stále nejde, ačkoliv algoritmus dělení opakujeme každou hodinu pořád dokola. Dnes nám navíc přibyla nová zkušenost - když první číslo dělence je menší než dělitel. A dokázali jsme si s tím poradit. Teď už přijdou i domácí úkoly, abychom tréninku měli co nejvíc.
Přírodovědu jsme zahájili hádankou, která byla napsaná na různě orámovaných papírech a každá ještě rozstříhaná na několik kousků. A my jsme měli za úkol si jeden vzít, najít ostatní členy skupinky, složit a přečíst hádanku, na smazávačky napsat řešení a při tom všem jsme nesměli vydat ani jeden jediný zvuk. A světe div se - dokázali jsme to. Svá řešení jsme si kreslili, popisovali a téměř všichni správné řešení odhalili - byla to voda. Nejdříve jsme si povídali o tom, proč se Zemi říká "modrá planeta" a pak pracovali postupně s několika grafy a pokusy. Zjistili jsme, jaký je poměr vody a pevniny, slané a sladké vody a pak hlavně jak je to se sladkou vodou, kterou můžeme použít pro sebe, všechny ostatní živočichy a rostliny na pevnině. A je jí hrozně málo, takže už máme trochu představu, proč se s ní nemá plýtvat. Nakonec jsme si ještě založili svůj vlastní pokus podle učebnice se slanou a sladkou vodou.
Při druhé češtině jsme pilně pracovali na slovních druzích a zároveň procvičovali vyjmenovaná slova. A poslední byla angličtina.