15. týden
Pátek 11. 12. 2015
V geometrii jsme moc nepracovali a dost jsme tím nepotěšili paní učitelku. Nějak nám kolmice a pravý úhel nelezou do hlavy. Většině se ale podařilo dobře sestrojit trojúhelník při společné práci s tabulí a několika dokonce i samostatně.
O dílně psaní jsme již skoro samostatně vytvořili popis prostředí, které jsme si sami vybrali. Zkusili jsme sami vytvořit vhodné dvojice slov tak, abychom nepoužívali sloveso být, pak je společně sepsali na tabuli, aby i ti, komu se moc nedaří, měli možnost nechat se při následující samostatné práci inspirovat. Kdo chtěl, mohl na závěr ostatním svůj popis přečíst.
Protože zpěváci nečekaně museli jít zpívat na téměř celou hodinu do tělocvičny dětem ze školky, nemohli jsme dnes pracovat na Odysseovi. A tak zbývající hrstka alespoň začala malovat kulisy zimního lesa na vystoupení.
Pak byly pracovky (dělali jsme kapříka) a potom jsme zas nacvičovali, tentokrát už jsme i přidali svá individuální vystoupení.
Čtvrtek 10. 12. 201
V českém jazyce jsme zopakovali rod a číslo podstatných jmen. Poté jsme si připomněli pády a využili jich při vyvození pomůcky pro určování životnosti u rodu mužského. Nejdříve společně a poté samostatně jsme vypracovali úkol s určováním rodu, při jehož správném řešení nám vyšla básnička Vltava. Vyhledávali jsme v ní opět podstatná jména a určovali všechny známé mluvnické kategorie. Při matice jsme procvičovali písemné násobení - dokončili jsme úkol se zvířaty v ZOO ze včerejška, ale dnes již samostatně. Poté jsme společně vyřešili slovní úlohu a trénovali písemné dělení.
Ve vlastivědě jsme po kontrole úkolu pokračovali s vodou - ukazovali jsme si další způsoby, jak se učit a zaznamenávat získané informace při práci na porovnání rybníků a jezer a pak rybníků a přehrad. Zvládli jsme i pojmy povodí a úmoří a dokončit mapu máme za úkol.
Při hudebce a místo tělocviku jsme pilně trénovali na vystoupení.
Středa 9. 12. 2015
Na třídnické hodině jsme dnes měli spoustu práce, ani jsme všechno nestihli, zbylo nám toho hodně i na příští týden. Nejdříve jsme oslavili Šárčiny narozeniny. Šárka nám na oplátku za množství milých přání nabídla nejen sladkosti, ale i moc hezky za všechno poděkovala a ocenila celou třídu. Poté jsme se zaměřili na to, co hoří nejvíc, a tím je naše třídní besídka příští pátek. Vylosovali jsme si spolužáka, kterému budeme pořizovat dáreček (max. 100,- Kč). Paní učitelka nás požádala, abychom to opravdu vydrželi a nikomu (kromě rodičů) neprozradili, domu dárek dáme. K tomu máme ještě za úkol přibalit k dárku přání s vysvětlením, proč právě takovýto dárek jsme dotyčnému vybrali, a nemáme se zapomenout podepsat. Tak uvidíme, jestli budou všichni pod stromečkem mile překvapení. Tři z nás se nabídli, že se zeptají doma, zda bychom mohli získat do třídy živý stromeček, v pondělí se domluvíme, co kdo zjistil. Stihli jsme ještě probrat akci "Česko zpívá koledy" a další možnosti využití výdělku z jarmarku na charitu - "Skutečný dárek".
Pak už byla na řadě angličtina a po ní matika. Jako rozcvičku jsme dnes pracovali s kartičkami na dělení. Vždy jsme si jednu ve třídě vybrali, v lavici si příklad z ní opsali a vypočítali, vrátili ji zpátky a stejně pokračovali s další. Za pět minut jsme měli za úkol stihnout minimálně pět příkladů, což se povedlo snad všem. Poté jsme pracovali se zvířátky dědy Lesoně, tentokrát jsme museli zjistit, které družstvo je silnější, a vypátrat, které jedno zvířátko má slabšímu týmu přijít na pomoc, aby se síly vyrovnaly. Po společné ukázce "jak na to" jsme se mohli rozhodnout, zda dál pracovat samostatně nebo s paní učitelkou. Kdo byl hotov, pokračoval v tréninku sčítání a odčítání. Poslední aktivitou bylo písemné násobení ve skupinách. Dostali jsme pracovní listy s příklady, jejichž výsledky skrývali různá zvířata v ZOO. Když jsme společnými silami (jeden počítal, ostatní kontrolovali) příklad vyřešili, našli jsme zvíře, které se pod výsledkem schovává, vystřihli ho a nalepili místo příkladu. Mnoho z nás při té příležitosti získalo další záznam o chybějících pomůckách - zase nenosíme nůžky a lepidla! Zítra budeme s tímto úkolem pokračovat.
Na začátku přírodovědy jsme dali slovo Vojtovi a Kačce L., kteří splnili dobrovolný domácí úkol - provedli pokus s vodou a zapsali si výsledek, včetně odůvodnění, čemu může objevená vlastnost vody ublížit. Poté už jsme pracovali s novým úkolem. Využili jsme toho, že jsme při Odysseovi trénovali čtení s předvídáním. Stejnou metodou jsme se totiž seznámili s koloběhem vody v přírodě. Vždy jsme si přečetli část textu o putování kapky vody a podle toho, co se v něm psalo a s využitím vlastních zkušeností předpověděli, kam bude putovat dál a proč. Teprve poté jsme otočili na další stránku a ověřili si svou předpověď. Na závěr jsme si zkusili kvalitu svého předvídání zhodnotit a do pracovního listu se schématem koloběhu vody společně doplnili popisky. Podle obrázku bychom měli nyní bez problémů dokázat koloběh vody popsat (včetně změn skupenství).
Poslední hodinu jsme měli dílnu čtení, při které jsme se věnovali úkolu, na který nám minulý týden nezbyl čas. A tím byla odborně řečeno "vizualizace" a "vysuzování". Při čtení jsme přemýšleli, co bychom mohli vidět očima své postavy, a proč. Nemělo to být ale doslovné. Když se v knize psalo, že "zůstal stát na břehu řeky", neměli jsme si poznamenat, že naše postava může vidět řeku. Ale měli jsme si představit, co bychom mohli vidět dalšího (stromy, skákající ryby nad hladinou, ...) právě proto, že vidí řeku. S tímto cílem jsme pak také četli. Kdo zvládl, zapsal si již dnes, ostatní dokončí úkol příště. Na závěr hodiny jsme shrnuli dodržení pravidel dílny.
Úterý 8. 12. 2015
Matematiku jsme zahájili dokončením úkolu z minulé hodiny. Poté jsme se přesunuli dozadu do třídy, kde nás čekala hra "Lovci perel". Při ní jsme trénovali pamětné dělení. Některé posádky skončili v plusu, jiné v mínusu. Hledání perel nám komplikovala skutečnost, že jsme neměli dýchycí přístroj, takže při ponoru a sběru jsme nesměli dýchat. Poté jsme se vrátili do lavic, kde jsme si připomněli jednotky délky z minulého týdne a zaměřili se na jednotky hmotnosti. Zvládli jsme i převod tun na kilogramy, protože to jsme potřebovali k následující slovní úloze. Práci na ní jsme si rozdělili - každý spočítal část, pak jsme výpočty dali dohromady a mohli vypočítat odpovědi na zadané otázky.
V češtině jsme si zopakovali rod a číslo podstatného jména. Nejdříve jsme vzpomínali, co si pamatujeme ze třetí třídy a pak si zahráli hru na skupiny, abychom všichni pochopili pravidla, až ji budeme hrát sami v týmech. Mnoho podstatných jmen ukrytých pod víčky leželo na čtvrtce mezi námi. Abychom získali víčko a tak i písmenko potřebné ke složení slova, museli jsme správně určit a odůvodnit rod podstatného jména, které se pod víčkem ukrývalo. Když se nám z písmen podařilo sestavit slovo a ještě určit jeho slovní druh, získali jsme dvojnásobek bodů, než byl počet písmenek. Po návratu do lavic jsme si ukázali, jak budeme do sešitů zapisovat určování mluvnických kategorií, zatím rodu a čísla. Příště nám přibyde i pád a po Vánocích se pustíme do vzorů.
Vlastivědným tématem byly dnes řeky ČR. Než jsme se k nim dostali, měli slovo ti, kteří vypracovali dobrovolný domácí úkol se Svatováclavským pramenem. Pak už nám paní učitelka rozdala pracovní listy a my s pomocí skládací mapy hledali zadané řeky a s pomocí paní učitelky je vyznačovali do mapy. Jakmile se nám to povedlo, zkusili jsme to samé samostatně s jejich přítoky. Kdo nestihl v hodině, dokončí doma, povinným úkolem je zápis do listu podle informací v učebnici o čtyřech "velkých" řekách. Musíme se umět najít na mapě, ukázat jejich tok, najít a pojmenovat přítoky, vědět, kam se vlévají nebo kam odtékají.
Krásná noční městečka jsme vytvořili při výtvarce. Zkombinovali jsme suchá pastel a tuš, stříhání a lepení a výsledek opravdu stojí za to. Uvidíte, až se k nám do třídy přijdete podívat.
Pondělí 7. 12. 2015
Při češtině jsme nejprve hrou "Riskuj" procvičili slovní druhy. Některé skupiny opravdu riskovaly a skončily tak v mínusu, jiné se držely středu a tak ani moc neztratily, ani moc nezískaly, další hrály o vysoké sázky, ale měly na to. Poté jsme se přesunuli k podstatným jménům, kterým se budeme věnovat celý týden. Dnes jsme je hlavně poznávali a správně odůvodňovali, proč jsou to opravdu podstatná jména.
Při matice jsme začali rozcvičkou s násobky, na které jsme si ale opět připomněli pravidlo pro dělení se zbytkem, které jsme pak využili při písemném dělení. To bylo dnes těžší, protože jsme nepočítali celý příklad, ale hledali chybějící číslice v již zpola vypočítaném příkladu. Jeden jednodušší jsme udělali společně, ty obtížnější pak řešila část dětí ve dvojicích, zatímco ostatní dvojice pracovali na slovní úloze. Ty nám dávají zabrat, hlavně zápisy.
Na začátku přírodovědy nám ti, co pracovali na dobrovolném domácím úkolu, přečetli, odkud se bere pitná voda pro Jílové a paní učitelka nám pak Želivku a vodní nádrž Švihov ukázala na mapě. Šimon s Terezkou nezapomněli ani na část s čištěním vody a Vendulka měla dokonce informace o přivaděči, kterým voda teče, včetně mapy. Poté jsme se rozdělili na trojice podle obrázků - každý musel mít jiný (na jednom pršelo, na druhém sněžilo a na třetím stoupala pára z horkého čaje). Naším úkolem bylo pojmenovat společným názvem všechny tři obrázky - pomohl nám i domácí úkol - byla to skupenství vody. Do předpřipravené myšlenkové mapy jsme zaznamenávali, jaké vlastnosti si myslíme, že má voda v těchto třech různých skupenstvích. Naše nápady paní učitelka sepsala na tabuli. S využitím učebnice jsme pak pracovali nejdříve s pevným skupenstvím a po zápisu do listu vybírali vlastnosti, které jsme si získanými informacemi ověřili. To samé jsme zvládli i se skupenstvím kapalným a plynné si vyzkoušíme samostatně za domácí úkol. Kdo chce, může dobrovolně vyzkoušet i pokus pro pevné skupenství.
Po přírodovědě jsme se přesunuli do sokolovny, kde pro nás byl připraven koncert cimbálové kapely Réva. Vánoční koledy byly proložené otázkami a informacemi o adventu a vánočních zvycích a všechny děti se skutečně bavily.
Z poslední hodiny jsme stihli jen polovinu, navíc jsme byli spojeni dohromady celá naše třída, a tak nám paní učitelka připravila na tabuli šibenici. My jsme hláskováním odhalili název koledy Jingle bells a pak se ji s pomocí videa učili zpívat.