Zpráva 7. (12. - 16. 10. 2015)
Milí rodiče,
je za námi další podzimní týden a musím říct, že děti pracují velmi dobře a dělají mi radost.
Co jsme zvládli:
V českém jazyce jsme ve třetí kapitole naťukli slova s bje a vje a někteří už sem tam zvládají odhalit a odůvodnit tato slova. Objem, objev, vjezd a objezd už nám docela jdou, horší je to s obědem, tam se občas bje vloudí. :-)
Zkoušeli jsme psát osnovu příběhu a teď už i příběh samotný. Příběh o strašidlu, které si každý ušil na výtvarce. Zapamatovat si části osnovy (úvod, stať a závěr) není pro děti problém. Horší je příběh zkrátit pouze do bodů v osnově. Budeme tedy psaní příběhu i tvoření osnovy dále trénovat a zdokonalovat.
V dílně čtení jsme se zaměřili na vybranou postavu z knihy a na její sny. Zdůvodňovali jsme také, proč se naší postavě sen zdá. Děti čtou s velkým nadšením a tento úkol byl pro ně jednoduchý a zvládly ho skvěle.
V matematice pořád řešíme různé úlohy na procvičování dělení a násobení. Kontrola toho, jak všem dělení jde dopadla překvapivě dobře, ale pořád je na čem pracovat.
Hrajeme na potápěče, kteří loví "rybky, perly (cokoliv) - výsledky" v moři. Také už jsme odhalili, jak rovnice zapisuje Naďa podle svého bratra. A to sice pomocí neznámé x. Snažili jsme se rovnice typu 3 + x = 4 zapsat pomocí zvířátek a masek. Masky představují naši neznámou x.
Dále jsme se v matematice seznámili se šipkovými grafy, které s rovnicemi také souvisí. Hledáme v nich někdy i několik neznámých. Také jsme odhalili, že úlohy, které začínají "Myslím si číslo..." jsou v podstatě rovnice ve slovech.
Poprvé jsme zkusili psát anglicky diktovaný diktát a hned jsem za něj mohla udělit čtyřem dětem jedničku. V diktátech budeme postupně pokračovat, zatím chci ale, aby si na ně děti zvykly. Od listopadu ale zkusíme diktáty na známky. Angličtina byla tento týden plná pokynů. Na začátku týdne každý z nás vyrobil 2 karty s vymyšleným pokynem - např. Run to the door. Jump. Open your notebook. Karty si děti losují a musí udělat to, co jim karta zadává.
Naučili jsme se také, jak říct někomu, aby nějakou činnost nedělal - pomocí don´t (do not). Zpívali jsme anglickou písničku, ve které opět byly pokyny Point to... a u té jsme dělali i pohyby podle toho, co jsme zrovna zpívali.
V pátek se na hodinu angličtiny přišla podívat paní ředitelka a děti za práci moc pochválila. V páteční hodině se děti dozvěděly, že naši kamarádi Pepina pig a Freddy frog slaví narozeniny - čeká nás totiž 6. kapitola, která má název MY BIRTHDAY. Děti jim napsaly krásná přáníčka - birthday cards. A na závěr hodiny jsme s velkým očekáváním rozbalili velkou krabici, na které nejdříve bylo napsáno Don´t touch. (Nedotýkat se.). Zjistili jsme ale, že to byl dárek pro Pepinu a Freddyho, ve kterém byli další tři angličtí kamarádi - Daisy duck - kachnička, Henry horse - kůň a Katy cow - kravička. :-) Děti z nich měly velkou radost a i oni nám budou v angličtině pomáhat, stejně jako Pepina a Freddy.
V přírodovědě jsme se věnovali horám a pohořím. Dozvěděli jsme se, že pohoří vznikají pohybem zemských desek - jejich nárazem nebo podsouváním apod. Víme také, že pohoří se od svého vzniku v průběhu let mění a to vlivem větru, teploty, organismů... A také víme, jak na první pohled poznat, zda se jedná o pohoří sopečného původu. Narazili jsme tedy na termín zvětrávání hornin, ten nám doufejme v pondělí upření referát. Stejně jako nás čekají referáty o sopkách, vlně tsunami a o zemských deskách.
Ve vlastivědě jsme dokončili ne příliš záživnou kapitolu o státních symbolech, zákonech, volbách. Začali jsme se věnovat práci s mapou. Víme, že existují různé druhy map a že ve vlastivědě pracujeme s vlastivědnými mapami - nástěnnými a příručními. Příruční mapu si v další hodině vyrobíme. Hledali jsme v mapách významné body a cesty z jednoho bodu do druhého. A známe rozdíl mezi mapou a plánem.
Co nás čeká příští týden:
Čj - dokončení kapitoly 3., psaní příběhu a jeho osnovy,3. diktát s přípravou, 4. kapitola Čtenářsky - slovní druhy, skladební dvojice, přihláška (učebnice str. 29 - 33)
M - rovnice, násobení a dělení, částečně práce s rovinnými útvary (učebnice str. 23 - 28)
Aj - UNIT 6 - My birthday
Př - vznik hornin, výskyt hornin v ČR, vlastnosti minerálů
Vl - Mapy a plány, orientace v přírodě