Jdi na obsah Jdi na menu

logopedická prevence 2015

15. 12. 2015

Název poskytovatele dotace

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Název rozvojového programu

Rozvojový program Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2015

1. Identifikační údaje o předkládající právnické osobě

Název právnické osoby

Mateřská škola Přerov, Komenského 25

Právní forma žadatele

Příspěvková organizace

Obec

Přerov I - Město

PSČ

75002

Kraj

Olomoucký

Ulice

Komenského

Č. p.

968

Č. o.

25

Telefon

581 332 015

Počet dětí v PV*

60

E-mail

mskomenskeho@medialine.cz

Prezentace na internetu (nepovinné)

www.materskeskolky.cz

62350153

IZO

600146049

Číslo účtu

1882935389/0800

u peněžního ústavu

Česká spořitelna

Adresa příslušného finančního úřadu

Palackého 16, 750 02 Přerov

Zřizovatel právnické osoby

Statutární město Přerov

Adresa zřizovatele školy

Bratrská 709/34, Přerov I –Město, 750 11

2. Ředitel/ka školy

Jméno ředitelky/ředitele školy

Bc. Netočná Marie

Telefon

581 332 015

Email

mskomenskeho@medialina.cz

3. Podrobný popis projektu

Název projektu
(max. 140 znaků)

„Pojďte s námi za pohádkou…“

Anotace projektu (max. 600 znaků, může být zveřejněna)

     Projekt posiluje přirozený zájem dětí o pohádky a bájné příběhy o vyprávění a možnost sdělovat ostatním své zážitky a pocity. Zaměřuje se na pozitivní motivaci dětí a získává si tak děti k aktivnímu zájmu o literaturu a rodný jazyk, a hlavně lepší výslovnost. Děti se budou moci individuálně realizovat v „Pohádkovém studiu“, které dětem dovolí aktivně připravovat a hlavně hrát divadlo, komunikovat s okolím gesty, mimikou, slovem, napodobováním zvuků. V klubu se budou připravovat kulisy, hudební rytmické nástroje, kostýmy i hudba k realizaci pohádkových představení. Rodiče mohou projekt podpořit jako diváci a organizátoři připravovaných akcí, ale mohou dětem aktivně pomáhat při procvičování nápravy řeči. Přirozeným způsobem tak dojde k logopedické prevenci v průběhu pobytu dětí v mateřské škole. Celý preventivní logopedický projekt zaštítí klinický logoped, který do mateřské školy pravidelně dochází a má děti v logopedické péči.

 

3.1 Cíl / cíle projektu a jeho zdůvodnění, analýza potřeb

  • Hlavním cílem projektu je zlepšení úrovně řečových dovedností v běžné každodenní mluvě dětí, zejména nově příchozích dětí do mateřské školy.
  • V jednoduchých souvětích a bez agramatismů vyjádřit pocity, přání, poznatky a nálady pohádkového světa.
  • Převyprávění a dramatizace některých známých i méně známých klasických i moderních pohádek, nebo pohádkových příběhů na veřejnosti.

Vznik „Pohádkového centra“ s logopedickým zaměřením, cítíme všichni jako potřebu dalšího rozvoje komunikace s dětmi a zlepšování verbální i neverbální komunikace. Děti se často bojí prezentovat na veřejnosti, trápí je tréma i ostych, jestli obstojí a nebudou terčem posměchu ostatních kamarádů. Děti budou mít dostatek možností a příležitostí komunikovat podle svých možností s okolním světem, mohou navazovat nové citové kontakty s ostatními kamarády, a to prostřednictvím pohádkových bytostí a postaviček, budou vlastně promlouvat jejich jménem a tak se poznenáhlu zbaví i ostychu z komunikace. Projekt dále povzbudí u dětí sebevědomí a mluvní apetit a umožní dětem bližší seznámení s moderní technikou, jako je práce s multifunkční tabulí, kde mohou děti pracovat ve skupině, mohou si vzájemně radit i pomáhat a docílíme tak týmové práce mezi dětmi.

 

3.2 Stručný popis současného stavu problematiky, kterou projekt řeší; souvislost projektu s ostatní činností školy nebo s projekty, které škola realizuje

Naše mateřská škola již před osmi lety zjistila, že s komunikací některých dětí není něco v pořádku. Rodiče na své děti mají málo času, místo společných rozhovorů se doma pouští televize, nebo počítač a dětem ubyly možnosti se slovně realizovat a rozvíjet. Výrazně stouply u dětí i řečové vady, jako například přetrvávající patlavost, snížená schopnost používat řeč v sociálním kontaktu a chudý pasivní i aktivní slovník dítěte, a to nás přimělo urychleně tuto situaci řešit. Navázali jsme úzkou spolupráci s klinickým logopedem, OPPP a učitelky se začaly průběžně v oblasti logopedie vzdělávat. Vznikla třída pro děti s vadami řeči, kde je každoročně umístěno čtrnáct dětí, které mají v individuálních plánech zařazenou logopedickou péči. Za osm let se nám podařilo zlepšit výslovnost u sto čtyřiceti dětí, které odešly do základní školy a byly připraveny k dalšímu jazykovému vzdělávání. V letošním školním roce máme na škole čtyři učitelky, které mají pro výuku dětí s logopedickými vadami odpovídající vzdělání a pravidelně provádí preventivní cvičení s dětmi i nápravu výslovnosti hlásek. Do pravidelné logopedické péče je však zařazeno mnohem více dětí a tak potřebujeme moderní pomůcky ke zkvalitnění logopedické péče. Proto jsme se rozhodli, podat projekt, který by nám pomohl naši práci zkvalitnit a dětem zlepšit výslovnost a obohatit jejich slovní zásobu, aktivizovat vyjadřovací schopnosti, artikulační motoriku a v neposlední řadě i fonematický sluch.

3.3 Vymezení aktivit, které bude projekt realizovat

Hlavní aktivity budou probíhat v divadelním centru, které bude dětem přístupné každý den podle potřeby. V centru se děti budou střídat podle zájmu a vzniklé situace a budou mít možnost reagovat na citové podněty a potřeby. Centrum bude k dispozici dětem pod vedením pedagogů k dispozici také v odpoledních hodinách, kdy bude fungovat jako logopedický zájmový kroužek pro děti naší mateřské školy. Zahrát divadlo a zapojit se podle svých schopností do přípravy divadelního představení si zde však budou moci také sourozenci, nebo rodiče dětí.

3.4 Rozsah záměru (počet zapojených dětí, žáků a učitelů školy – v %; přibližný počet osob, na který bude mít projekt dopad; jiné údaje)

Počet zapojených osob: 100% dětí, 60% pedagogů, realizace projektu bude mít dopad na 65 osob.

 

3.5 Podrobný časový a pracovní harmonogram realizace projektu a jeho částí

 

leden 2015:

  • seznámení dětí a rodičovské veřejnosti s logopedickým projektem „ Pojďte s námi za pohádkou…“ s jeho cíli a realizací v mateřské škole
  •  beseda rodičů s klinickým logopedem a pedagogy
  • zakoupení potřebných pomůcek, vybavení logopedického centra potřebnými pomůckami a multifunkční tabulí

únor 2015: Vodnická pohádka

  • dechová cvičení – hra s dětskými foukačkami, foukání do vody, hra na „Vodníka“
  • reprodukce „Vodnické pohádky“, -  (využití čepiček k dramatizaci), procvičení změny polohy hlasu
  • seznámení s multifunkční tabulí, náprava výslovnosti
  • pohybová hra s rytmizací „Hastrman“, procvičení akustické paměti

březen 2015: Pohádka o zvířátkách

  • zvukové pexeso „Jaké jméno máš?“ (rozlišování hlasu zvířat), práce s pohádkou „Zvířata a loupežníci“
  • co dokáže tabule, individuální práce v oblasti volně žijících i hospodářských zvířat
  • jazyková hra s pravidly „Rozhýbej svůj jazýček“

duben 2015: Perníková chaloupka

  • motorika mluvidel (pohyby jazyka a rtů)
  • dramatizace pohádky „Perníková chaloupka“ pro mladší děti v MŠ
  • pohybová hra „Na ježibabu“

květen 2015: Pohádkové odpoledne pro rodiče, oslava Dne matek

  • přednes známých básní a písní s hudebním doprovodem, procvičování paměti a výrazového přednesu
  • hry se slovy a obrázky: „Povím ti, mami“
  • loutkové divadelní představení „O Červené karkulce“, rozvoj slovní zásoby
  • společné tančení mazurky dětí a rodičů „ Měla babka“

červen 2015: Malované pohádky

  • hry se slovy, vyjadřovací pohotovost
  • výtvarná soutěž „Malovaný chodník“, ztvárnění pohádkových bytostí na velkoformátovou plochu křídami a rozhovor o vlastní kresbě mezi dětmi
  • artikulační motorika, lízátko…

září 2015: Pohádkový příběh Komáři se ženili

  • rozvoj fonematického sluchu, CSZ, ČŠŽ (napodobování hlasu komárů)
  • hudebně pohybová hra „Na kůzlátka“
  • koordinace oko-ruka, kreslení letu komára do dětské pískovny

říjen 2015: Pohádka „O veliké řepě“

  • koordinace mluvidel a paží, hra s loutkami
  • dramatizace pohádky „O řepě“, divadelní představení pro veřejnost a pro malé děti, využití intermodality
  • hra a spolupráce ve dvojicích:“ Hádej, co ti kreslím prstem na záda?“

listopad 2015:

  • výroba kulis k pohádce Čert a Káča
  • loutkové představení pohádky „Jak pejsek a kočička pekli dort“

 

prosinec 2015 : S čerty jsou i žerty

  • artikulační cvičení jazyka, hra na čertíky
  • taneční čertovská hra na motivy písně P. Nováka „Budliky,  budliky my jsme čerti z pekla…
  • reprodukce pohádky „Čert a Káča“
  • vyhodnocení projektových aktivit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář