Česká renesance
Česká renesance
- 1526 se na trůn dostávají Habsburkové (až do 1918)
- Češi jsou rozděleni na Husity a Katolíky
- 1621 se k moci definitivně dostávají katolíci – lidé mohli buď konvertovat (přijmout katolictví) nebo odejít ze země
- 1556 Ferdinand I. povolal do Prahy jezuity – pálili knihy, ale rozvíjeli vzdělanost
- kolem 1600 se začal vyostřovat boj mezi katolíky a šlechtou protestantského vyznání , což vyústilo v bitvu na Bíle hoře
- Kultura 15.století (1420-1520)
- Rozvíjeli se latinské písně (cantiones) a psali se také české duchovní písně, které se dochovaly v různých kancionálech a graduálech :
· Francův kancionál
· Litoměřický kancionál
- Kodexy z 2.poloviny 15.století:
§ Strahovský kodex
§ Speciálník královehradecký – mše, offertoria, drobné liturgické skladby, dokonce i několik instrumentálních skladeb
Husitství
– jednohlasý zpěv(většinou bez jakéhokoli doprovodu
– v jistebnickém kancionálu jsou různé druhy písní :
· satirické
· časové (vztah k určitým událostem)
· polemických (střet názorů) – Ó svolanie konstantské
· válečné / bojovné – Kdož su boží bojovníci
Utrakvisté (později Novoutrakvisté)
- Rorátní zpěvy (chorální zpěvy, adventní mše)
Petr Wilhelmi de Grudenz
- přelom středověku a renesance
- pohyboval se v Čechách , na Slovensku i v Polsku
- Kultura 16.století (1520-1620)
- vévodí spíše jednohlasá duchovní píseň (ve spojení s utrakvisty nebo Jednotou bratrskou)
§ Šamotulský kancionál
§ Ivančický kancionál (vydal Jan Blahoslav) – na staré nápěvy se nasadily nové texty
- Literácké bratrstvo – snažily se o literaturu, ale pěstovali i hudba
- 1583-1612 působila na dvoře Rudolfa II.tzv.Rudolfínská kapela (28zpěváků,7instrum.,27dvorních trubačů) – řídil Phillipe de Monte
Osobnosti:
Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic
- pětihlasá moteta, mše a jiné druhy
- šlechtic, rád cestoval a zabýval se i literaturou apod.
Jan Táborský
- v jeho kancionálech najdeme vícehlasé skladby
§ Kancionál vodňanský
§ Kancionál teplický
§ Kancionál staroměstský
Ondřej Chrysoponus Jevičský
- psal Bicínie (dvojhlasé latinské skladby s českým překladem)
Jan Trojan Turnovský
§ Benešovský kancionál (čtyřhlasé úpravy písní)
Jan Companus Vodňanský
Jacob Handl Gallus
Jacob Regnart
Instrumentální hudba
- v 15.století se instrumentální hudba odvíjela pouze od improvizace
- v 16.století však začíná historie i strumentální hudby, začíná rozvoj dějin instrumentů a vznikají nové formy instrumentální hudby – každá forma začíná mít své specifické rysy.
Taneční hudba – základ jsou dva tance, jeden pomalý a jeden rychlý
o Bassedanze (it-Passamezzo, fr-Pavane, něm-Danzt) – pomalý krokový tanec
o Saltarello (it-Saltarello, fr-Gajárd, něm-Nachtedanzt) – velmi rychlý tanec
- od 30.let 16.století začaly sbírky tanců vycházet tiskem
- tance se provozovaly buď souborem instrumentů nebo sólovým nástrojem
Další instrumentílní formy:
carmina (j.č.carmen)
- 3-4hlasé skladby, vycházelo se z motet a písní
- hodně je psal Ludwig Senfl
ricercar ( ang-Fantasia, fr-Fancy)
- přímým přechůdcem fugy
- psal to Adrian Willaert
canzod na sonar (píseň ke hraní)
- hraje to buď ansábl, nebo loutna nebo klávesové nástroje
Sonata
- Giovani Gabrieli
- monofonní kánonická sazba
Sólová instrumentální hudba
- tance
- ricercar
- canzon
- preludium/preambulum
- fantasia
- toccata
- variace - diferencias