Česká středověká duchovní hudba
Česká středověká hudba
( 9.-14.století )
- 863 – příchod Cyrila a Metoděje
- příchod křesťanství a písmo cyrilice
- začala moc církve a vlády
- v 9.stol se pěstuje gregoriánský chorál
- Karel IV. – univerzity, zakládání měst apod
- na konci 14.stol – zlom – HUSITSTVÍ
v 9.stol se pěstuje gregoriánský chorál
ke konci 14.stol se i v Čechách začal pěstovat vícehlas
důležitá místa:
- Sázavský klášter
- Praha
- Olomouc
- Bylo vystavěno okolo 40 klašterů (centra vzdělanosti , opisy knih apod.)
Osobnosti:
- děkan Vít – nechal přepsat zpěvníky z neum
- biskup Tobiáš z Bechyně ( +1206)
- arcibiskup Arnošt z Pardubic (+1364) nechal zhotovit kodexy (soubory zpěvníků k ordináriu nebo kanonickým hodinkám)
- Domaslav (asi 13.stol) – neznámý, ale jsou mu připisovány různé mše a oficia
- arcibiskup Jan z Jenštějna
- nejdůležitělš byl gregoriánský chorál
Duchovní tvorba
- duchovní písně
- tyto čtyři písně byly zařazeny do liturgie při různých slavnostních obřadech
- Hospodine pomiluj ny (11.stol, ale zápis až v 15.stol)
- Svatý Václave, vévodo České země (12.stol)
- Buóh všemohúcí
- Jezukriste, štědrý kněže
- duchovní hry (12.stol)
- náměty z bible, často se vyskytují čerti, satirické vsuvky
- Pláč panny Marie pod křížem
- Mastičkář
- Veselé Magdalenky
- latinské písně (cantio, lejch)
- žákovské písně
- jedna sloka latinsky, jedna česky
- otep myrhy
- ke konci 14.stol to ovlivňuje protestantské hnutí (ovlivnění církve zevnitř)
1415 upálení Jana Husa – o této doby se objevilo několik písní (pevzatý greg.chorál s českým textem)
- Ó svolanie konstanske
- Kdož sú boží bojovníci
- Jistebnický kancionál
- Utrakvisté – mezistupeň mezi husity a katolíky (pro bohoslužby si vzali husitský chorál, ale s latinskými texty)
- Kontrafatura – stejná melodie, ale s jiným textem