Pojetí českého ombudsmana je od počátku antropické
Bývalý dlouholetý poslanec Křeček není nepříhodně vybraným ombudsmanem,pokud se stalo,že Poslanecká sněmovna vybírala z osob bez lepší profesní erudice,ale i adekvátní znalosti praxe státní správy. Zvolit advokáta,kterého málokdo zná,by byla pitomost...Nu nějaký advokát by se pro ombudsmanskou funkci musel nejprve přerodit. Navrhnout do funkce Veřejného ochránce práv osobu,která má za úkol filtrovat stížnosti českých občanů k Evropskému soudu pro lidská práva,se jevilo bizarně,ale došlo k tomu v roce 2020. Nominace soudce Nejvyššího správního soudu (NSS) do téže funkce je výpovědí o tristní soudnosti českého soudcovského stavu. Soudy mají dbát o ochranu základních práv a svobod v Česku,jenže „obecné“ soudy tak činí povážlivě ledabyle,jinak by Ústavní soud nemusel neustále rušit jejich akta,včetně těch z NSS (a NS). A v důsledku kolektivní nesoudnosti soudců je ÚS ČR přetížen,tudíž většina ústavních stížností se „hází do koše“.
Nedávné zvolení V.A.Schorma (generálním) asistentem (=Zástupcem) Veřejného ochránce práv žel pokračuje v neblahé praxi,že běžící funkční období Zástupce se nekryje s tím ombudsman(ky)a. Nesoulad se táhne od úmrtí prvního Veřejného ochránce práv (Otakara Motejla v roce 2010),kdy jeho zástupkyně Jitka Seitlová neohlásila rezignaci na funkci,nýbrž pokračovala s následně zvoleným bývalým ústavním soudcem Varvařovským. Příslušný zákon nevyjadřuje,že Zástupce Veřejného ochránce práv by měl rezignovat v okamžiku odchodu ombudsmana z funkce,ale očekává se to nejpozději po zvolení nového. Zástupce ochránce zastupuje ochránce v plném rozsahu v době jeho nepřítomnosti: vlekle praví zákon. Nepřítomností se možná rozumí přechodný stav ve výkonu funkce. Ombudsman má mít výsadu dát najevo,koho chce mít za zástupce,ale má nárok jen na výběr asistentů. Není pochopitelné,proč musí být volen viceombudsman v Česku,když není volen viceprezident republiky. I hlava státu může zemřít či podat demisi,ale zástupce pro dobu „nepřítomnosti“ nemá.
Kdyby v roce 2014 Anna Šabatová ukázala na vhodného Zástupce,tak by Stanislav Křeček asi nebyl vybrán,a možná by se ani později nestal ombudsmanem. Rovněž tak by nedocházelo k rozmíškám mezi ombudsmanem a jeho „náměstkyní“,jak se ukázalo i letos. To že Monika Šimůnková rezignovala v srpnu 2022 není důsledek toho,že pozbyla veškeré „agendy“ z rozhodnutí svého panovačného „šéfa“,ale nesmyslného nastavení souhry obou činitelů instituce Veřejného ochránce práv. „Náměstek“ ombudsmana by se měl při odstoupení ombudsmana aspoň stávat ombudsmanem skoro automaticky. V říjnu ukončený souboj o zvolení chabého Zástupce ombudsmana,ukazuje,že taková funkce je přesto kariérně i finančně atraktivní.
Veřejný ochránce práv má prvotně plnit roli “obhájce” osob před zvůlí či arogancí státních úředníků. “Antidiskriminační agenda” (§§ 21b-d zákona) je spíše mimoběžná s jeho rolí: má patřit Vládnímu zmocněnci (Ministru) pro lidská práva,ne-li Ministru spravedlnosti. Jenže “agenda” byla “podstrčena” - lze spekulovat,zda záměrně - právě ombudmanovi. Není náhoda,že se půtky na půdě Veřejného ochránce práv vedou zrovna o onu “agendu” (i monitorování provádění mezinárodní smlouvy !!!). A také ombudsman nemá podávat antidiskriminační žaloby,ale zevrubně radit s jejich podáním (§ 21b-a: poskytuje metodickou pomoc obětem diskriminace při podávání návrhů na zahájení řízení z důvodů diskriminace),však s Annou Šabatovou se opačná informace virulentně šíří.
Kancelář Veřejného ochránce práv už je jakousi státní právnickou agenturou. Ombudsman zaměstnává 150 právníků,kteří jistě schází na (brněnských) soudech,ale i na legislativních odborech ministerstvech. Veřejný ochránce práv se vůbec jeví zbytečný,když v Česku pracují dva nejvyšší soudy - a k tomu soud ústavní. Český ombudsman ulehčuje především správním soudům,ale v nápadu NSS to není příliš patrné,když advokáti i správní orgány rádi drží “precedentní” rozsudek NSS. Malé Česko má nejvíce soudců v rámci Evropy,ale má je dublovat nesourodé ombudsmanské duo. Nelze nemít zato,že jde o institucionálně i personálně začarovaný kruh spravedlnosti.