Tradovaná báchorka o propadnuvších zákonech
I veřejnoprávní média před říjnovými volbami umanutě sledovala,kolik "zákonů spadne pod stůl" ve sněmovně. Nakonec se poslan(kyně)ci - i přes mnohé absolvované mimořádné schůze - dopracovali k rekordu v nedotaženosti legislativního procesu,ale ani to ve slovutných komentátorech nerozblikalo poplašné světélko. Otázku,zda (projednávaný,ba přijatý) návrh zákona smí «propadnout» kvůli (řádným) volbám,političtí i investigativní novináři neřeší. Přitom z Článku 50-2 Ústavy implicitně plyne opak,pokud vyjadřuje,že o prezidentem republiky vráceném (už oběma komorami přijatém !!!!) zákonu se hlasuje znovu !!!! Obdobně Čl.47-1: návrh zamítnutý Senátem. Média se spokojují s odvozenými zákony,jako je Jednací řád Poslanecké sněmovny (JŘPSP),přestože základnímu zákonu § 121-1 výslovně protiřečí .
Nu proč by mělo být žádoucí,aby jeden ze dvou zákonodárných sborů měl "čistý stůl" do voleb,když Poslanecká sněmovna (PSP) nezaniká volbami a nevytratila se vůle k projednání aspoň ze strany znovuzvolených poslanců. Volebním obdobím se má rozumět funkční období poslance,nikoli působnost dolní komory Parlamentu mezi volbami. Volbami se pozbývá poslanecký mandát,nedojde-li ke znovuzvolen - a načas se přerušuje zasedání PSP(, protože soud rozhoduje vždy o několika volebních stížnostech),nikoli zaniká PSP. Po volbách PSP má pozměněné osazenstvo jako Senát (ten ob 2roky). A sněmovně dává legislativní návrhy i Senát,nikoli jen vláda,která má nejpozději ("vždy") po ustavující schůzi podat demisi. Senát rovněž hlasuje o zákonech přijatých PSP,ač v něm zasedají právě zvolení senátoři !!!! JŘPSP,jenž kdysi schválili i senátoři !!!! obstruuje legislativní činnost Parlamentu. Poslanecká sněmovna na základně obskurního ustanovení zákona (§ 121-1:V novém volebním období Sněmovny nelze projednat návrhy, které nebyly projednány a rozhodnuty v minulém volebním období…) odmítá plnit svůj úkol: (ne)přehlasovat veto hlavy státu i Senátu. Je pochopitelné,že PSP se nebude zabývat předlohou zákona poslance,který už mandát nevykonává (§ 121-2). Avšak hození návrhu Senátu "do koše",natož vráceného (zamítnutého) návrhu zákona,je projevem pohrdání horní komorou.
Lze mít zato,že legislativní činnost v Česku neblaze ovlivňují právnické báchorky,šířené nejen v poslaneckých lavicích,v kantýnách,hospodách,ale i knižně (Komentář Ústavy,vydaný v roce 2015). Prý (právník Mlsna - strana 492): neprojedná-li PSP vrácený návrh zákona před skončením svého volebního období,nelze již o takovém návrhu hlasovat,což má za následek nepřijetí takového návrhu zákona (§ 121 JŘPSP). Jde o velebáchorku,poněvadž se Ústavě nadřazuje Jednací řád PSP a přezírá se součinnost obou parlamentních komor v legislativním procesu (Jestliže Senát návrh zákona zamítne, hlasuje o něm Poslanecká sněmovna znovu). Navíc hlava státu nevrací (nevetuje) návrh zákona,ale Parlamentem již přijatý zákon !!!!!!!!!!!!! Nejméně dvacet let se právníci v Česku nejen dopouští pusté demagogie,ale i legislativních podfuků. § 121 JŘPSP je vložen na samý konec předpisu,nikoli patřičně do § 97 (s názvem: Účast Senátu a prezidenta republiky v zákonodárném procesu). Obě komory Parlamentu přijímajíc obskurní zákony,když jeden paragraf může být následujícím (i) anulován, docela nenápadně anulovaly vůli ústavodárce.
Velebáchorka «automatického padání zákonů pod stůl" s volbami se promítla i do (Senátem zamítnutého) návrhu «Klouzavého mandátu» (Senátní tisk č.124 - Sněmovní 390). Není překvapivé,že se od praxe maření legislativního procesu Piráti nedistancují a netrvají na hlasování o návrhu znova. Právníci mezi Piráty jsou zasvěcováni týmiž právníky,kteří báchorku zplodili