Železniční doprava není zelená ?!
Mnozí v Česku požívají cenových slev v přepravě po železnici,přesto vlaky začasté zejí prázdnotou. Životní úroveň v Česku se markantně nepropadla,pokud obyvatelstvo dává přednost autům místo moderní hromadné dopravě. Nu na většině (nezapadlých) tratí osobní vagóny jsou interiérově nejednotvárné,sezením pohodlné,nápadně čisté,velmi světlé,oproti minulosti méně hlučné a vibrující. Vlakové soupravy jsou opatřeny elektrozásuvkami i napojeny na internet - za chladna bývají dosti vyhřáté - a i vlaky jsou mnohem prostornější než autobusové vozy,avšak cestujících bývá poskrovnu. Je faktem,že i příměstské autobusy,včetně linek MHD,nebývají obsazeny ani z poloviny jejich kapacity,tudíž se dopravní obslužnost tučně dotuje z veřejných rozpočtů (nadvakrát). Nebýt hlavně rekreačních kolařů,tak by ztráty železničních dopravců bývaly o něco vyšší.
Absence takzvané vysokorychlostní železnice v Česku stěží může ospravedlnit mrhání personálními,finančními i technickými zdroji. Po regionálních tratích už se vla(lokál)ky nekodrcají či neplouží,ale vlaky krajinou doslova sviští. Přesto právě vidina „turbo“železnice,na kterou Česko finančně nemá,k užívání vlaků rozmazlované daňové poplatníky nepřitahuje. Šálivá vidina rychlovlaků (Česku chybí peníze i na výstavbu dálnic a renovaci energetiky) je vděčně medializovaná,což poskytuje trvalé „alibi“,proč se vyhýbat železnici.
Samozřejmě nelze popřít,že obecný stereotyp o nespolehlivosti vlakové dopravy se utužuje i neojedinělými výlukami na tratích. Možná by bylo záhodno rekonstruovanou či modernizovanou železniční trať raději uzavřít v celé délce,než výluky všelijak „kouskovat“,což je praxe Správy železnic. Není příliš pochopitelné,proč se zavádí náhradní autobusová přeprava,když beztak nemůže obsloužit všechny vlakové zastávky. Skoro každá výluka na trati znamená odliv cestujících,včetně kolařů,a to i když náhradní bus je vzorně přístupný třeba pro vozíčkáře. Není pochopitelné vůbec,proč se za výluky dočasně nezmění autobusové linky paralelní železnici. Regionální dopravu má situačně organizovat kraj s obcemi,nikoli byrokraticky linkovat Správa železnic. Příkladem vágního řízení dopravy je poslední výluka na trati (194) z Českých Budějovic na Šumavu: byl zachován provoz do nedaleké první stanice (Boršov),ač tam jezdí MHD i příměstský bus - ke změně linek autobusů do Českého Krumlova nedošlo,ale nejméně dvě linky byly dublovány náhradním busem...
A ještě Správa železnic neupozorňuje na probíhající výluku v městské zastávce vlaku viditelněji. (Potenciální) cestující musí dojí(e)t až k jízdnímu řádu (tištěnému nevelkými písmeny) ve vlakové zastávce,aby si zjistil,kdy a odkud výluka panuje,natož se o výluce dozvěděl. Nejde o maličkost,když náhradní zastávka busu může být vzdálena kilometr(y),tudíž výlukový „vlak“ se zmešká. Stačilo by na na vlakové zastávce vyvěšovat (rozsvěcovat) „červené kalhoty“. Anebo se snad očekává,že cestující si i krátkou (nedálkovou,nedovolenkovou) cestu bude s (velkým) předstihem plánovat skrze informace na internetu ?! Správa železnic a jednotliví dotovaní železniční přepravci zákazníky železnic odrazují.
Na odvracení se od železnice se - žel - podílí i veřejnoprávní rozhlas,když nicotně informuje o výlukách na železničních tratích v Česku. Až dvakrát zahodinu Český rozhlas odvysílá relaci Zelená vlna,ale vždy se týká jen silničního (městského) provozu. Rozhlas běžně upozorňuje na ledasjaký „ťuk“ vozidel (v Praze),jenž znepříjemní průjezd,ale o výlukách na železničních tratích setrvale mlčí. A to i takzvané regionální stanice...jejich Zelená vlna nebývá tolik pragocentrická,avšak přinášené zpravodajství nebývá až tak krajsky profilované a o železnici se informuje většinou jen v souvislosti s haváriemi. Výluka není nehodou na trati,nutno mít zato,tudíž Český rozhlas neplní svou funkci,pokud poskytuje exkluzivní „servis“ automobilistům. Rozhlasáci permanentně omílají „klimatickou krizi“ v 21.století,ale každodennost ekologičtější železnice fakticky cenzurují. Ovšem - není možno očekávat,aby rozhlas referoval o naprostých detailech aktuálních výluk v kraji,ale regionální stanice by měla shrnout pro posluchače (nejméně jednou za týden) stav probíhajících železničních výluk.