Z Besednice na Slabošovku a zpět

13. 1. 2021

Po dnešní pravidelné kontrole na mamografu v CB vyrážíme na výlet ke Kaplici.

Cílem je rozhledna Slabošovka, na které jsme ještě nikdy nebyli. Auto zaparkujeme na návsi v Besednici a dál vyrážíme pěšky.

Nejdříve si prohlédneme zdejší náves s vánoční výzdobou, pak se zastavíme u kostela s již omšelým slaměným betlémem a odtud se vrátíme na zelenou t.z.t., která nás vede na okraj vsi. Tady z ní sejdeme a vyrazíme do zasněžených luk nebo polí, po neznačené cestě. Protože je od Vánoc čerstvý sníh, tak je cesta dost zafoukaná a my se brodíme po lýtka vedle ní, protože tam by bylo sněhu ještě víc. Za sedm set metrů stojíme u rozhledny. Jsme zde sami. Protože se jedná o telekomunikační věž, s veřejně přístupnou plošinou ve výšce 24 metrů, tak jdu až na vyhlídku sama. Tomáš se jako vždycky zastaví o pár pater níž. Stejně bych řekla, že se zlepšuje a stoupá čím dál výš. Třeba někdy dojde až nahoru :-)

Když se dostatečně pokochám výhledem na Novohradské hory, Kleť a další kopečky okolo sebe, jdu dolů. Pak nás podle plánu čeká přejít blízkou louku, abychom si zapsali vrcholový bod kopce Slabošovka (624 m.n.m). Rozhledna zde nestojí přímo na vrcholu ale pár desítek metrů pod ním. Opět se brodíme sněhem :-( až k nedalekému lesíku v němž celkem bez potíží nalezneme vrcholový bod, který je navíc nově červeně označený.

Odsud projdeme lesem na louku, poblíž ní na nás vykukuje nějaký statek s vyvěšenou českou vlajkou. Na zpáteční cestě zjistíme, že jde o ranč s ubytováním. Projdeme po louce do lesa, ve kterém by se mělo nacházet mohylové pohřebiště, jež jsme díky sněhu neobjevili. Odsud nás lesní stezka přivede k silnici, po které dojdeme do vísky Chlum, kde na nás z předzahrádky vykouknou hodně staré běžky a pěkná náves s rybníčkem.

Po místní cestě opustíme vísku a zanedlouho míjíme rozlehlý pískový lom, v němž se pilně pracuje. Chvíli pozorujeme převoz písku sem a tam a pak jdeme dál. O kilometr později zjistím, že jsem ztratila rukavici a tak se musím vrátit. Protože nás to zdrží a je dost zima, zkrátíme si po mém návratu cestu přes kukuřičné pole na silnici, po které dojdeme zpět k autu do Besednice.

Celá procházka měla 13 kilometrů a počasí nám dnes opravdu nepřálo. Bylo zataženo, mráz a ledový vítr s občasným sněžením nás doprovázely celou cestu.