Na kole z ČB do Purkarce přes Karlův Hrádek a zpět

22. 3. 2023

Protože jsme tak "trochu" závisláci v Horobraní, tak cílem dnešního výletu, kromě zříceniny Karlův Hrádek,

na které jsme byli již před pár lety, a moc se nám tam tenkrát líbilo, bude i pár kopečků do Horobraní.

Startujeme v loděnici České Vrbné, u Českých Budějovic odkud vyjíždíme po cyklotrase Vltavská č. 7

Zanedlouho projíždíme vísku Bavorovice, v níž jsou průčelí některých usedlostí a kovárna z 19. století zdobeny štukovou výzdobou a proto byla obec prohlášena vesnickou památkovou zónou.
Po průjezdu návsí, vjíždíme do luk podél Vltavy. Naproti nám, na nás shlíží majestátní zámek v Hluboké nad Vltavou, kam se rychle blížíme, ale tentokrát ho nenavštívíme.
Projedeme po hrázi rybníka Naděje a zanedlouho jsme u Adrenalin parku Hluboká, v němž se chystají na sezónu. Z mého pohledu dobře namířený projekt pro rodinky s dětmi, bohužel jak jinak, než za peníze. Ale budiž, proti gustu..... My jsme nějak měli to štěstí, že děti příliš takové atrakce nevyhledávaly a tolik jich v té době stejně ani nebylo.

Odsud pokračujeme stále po levém břehu Vltavy, až k mostu do Zámostí a pak dál, po proudu řeky Vltavy.
Zprava máme Vltavu a po levé straně se zvedá lesní hřbet, v němž je Stará obora, která vznikla už před rokem 1480. Současné podoby se jí dostalo v 18. století, kdy ji vlastnili Schwarzenberkové. Její rozloha je téměř 1600 ha.

Tady máme první zastávku, kde slézáme z kol, abychom se napili a vystoupali vzhůru na vrchol jménem Baba (449 m.n.m), kde v době bronzové bývalo výšinné hradiště.
Z přilehlého skalního srázu, je nádherný výhled na Vltavu proudící pod ním. Kromě nádherného výhledu, si užíváme i nádherně rozkvetlé jaterníky, jichž je tady opravdu hodně.

Protože jsme si zapomněli klíče k lanku na zamknutí kol, nezbývá nic jiného, než se ve výstupu vzhůru vystřídat, proto jsme se  zdrželi déle, než jsme chtěli, ale nevadilo, bylo zde nádherně.

Pak uháníme na kolech dál, lesem, nad Vltavou, až na místo, kde stojí zřícenina hradu Hrádek u Purkarce - Karlův hrádek.

Dle prvních písemností ho v roce 1357 založil král Karel IV.

Areál hrádku je volně přístupný a od roku 2019 zde probíhá archeologický průzkum, díky němuž se zjistilo, že Hrádek vznikl už ve druhé polovině třináctého století a jeho zakladatelem, byl pravděpodobně král Přemysl Otakar II.

Jinak moc pěkné místo k zamyšlení a odpočinku.
Před hradním mostem je i pěkný turistický přístřešek, kde se občerstvují další dva cykloturisté.

Od areálu hrádku se pustíme zkratkou po červené t.z.t., která nás dovede opět na cyklotrasu Vltavskou, na návrší s posezením, odkud je to pěšky asi 350 m k dalšímu dnešnímu vršku nazvaném U Hrádku (437m.n.m.)

Je to celkem blízko, ale protože je zde čerstvě zvláčené pole, schováme kola za trnky a jdeme pěšky. Vrchol ukládáme, hned na okraji křoví a rychle se vracíme zpět.

Pak jedeme z kopce do Purkarce na náves.

Zajedeme k přístavišti, kde se na lavičce posilníme z vlastních zdrojů a změníme plán naší cesty. Původně jsme se měli vracet po stejné trase zpět, ale teď se rozhodujeme pro stoupání směrem na Chlumec, kde je poblíž cesty další vrchol. Čas odpočinku utíká nějak rychle a tak nezbývá než se vydat dál.

Z Purkarce vyjíždíme po cyklotrase č. 1091 a u posledního stavení, starší pán hrabe polo zetlelé listí a upozorňuje nás na stoupání, které je před námi.

A že se to nezdá, ale že je dost dlouhé.

Kdyby chudák tušil, co máme v plánu, tak by si asi zaťukal na čelo a nazval by nás blázny. J

My, totiž po příjezdu k lesu, opustíme pohodlí asfaltu a pustíme se po celkem pěkné lesní cestě, která nás dovede pár desítek metrů pod samotný vrchol kopce Strážiště (523 m.n.m.) To je téměř o 30 výškových metrů víc, než kdybychom jeli po silnici.

Tady si v lese ukládáme náš třetí dnešní vrchol a můžeme spokojeně klesat po cestě ke svážnici, která nás dovede zpět k asfaltové silnici do Chlumce.

Ještě se zastavíme u hájovny, na níž je Pamětní deska
obětem 2. světové války s nápisem:

„NA PAMĚŤ OBĚTÍ NACISMU NADHAJNÉHO
JOSEFA RYBÁKA *19.2.1889 +16.10.1944
V TEREZÍNĚ A JEHO CHOTI TEREZIE *27.1.1888 +22.1.1945
V RAVENSBRÜCKU, BYLA TATO HÁJOVNA POJMENOVÁNA
„U RYBÁKA“

Doma se z netu dozvídám, že v lese, poblíž hájovny, byl nalezen 8.7.1944 padák, s nímž seskočil československý parašutista.
Za poskytnutou pomoc jemu a dvěma dalším byli v letech 1944-1945 nacisty umučeni nadhajný Josef Rybák s chotí Terezií
a lesní dělník Vojtěch Ambrož z Purkarce.
Smutná to historie, na kterou bychom neměli zapomínat.

V Chlumci přibrzdíme, abychom si prohlédli návesní kapli sv. Václava, a pak se rozhodujeme kudy dál.
Nakonec z časových důvodů, zvítězí varianta rychlého ústupu a jedeme po silnici druhé třídy č. 105 dalších téměř sedm kilometrů, až na okraj Hluboké.
Silnice má naštěstí dost široký pruh asfaltu, za bílou čárou u okraje, moc velký provoz také nebyl a tak jsme to nakonec v pohodě zvládli.

Po příjezdu na okraj Hluboké jsme odbočili vpravo, na polní cestu, která vedla okolo nových vil a vyústila na louce, kde byl náš poslední dnešní vrchol - Hůrka (433 m.n.m.)
Je odsud moc pěkný výhled na městečko a na rybníky v okolí Hluboké. Jenom panorama zámku, je z této strany skryto za stromy.
Když jsme se pokochali výhledem, pustíme se přes louku, kudy blíž, k cyklotrase č. 1051.

Zrovna nejlepší nápad to nebyl, protože jsme se dostali do starého trnkového sadu, kde bylo velké riziko píchnutí kola.

Nakonec to dopadlo dobře a ještě jsme byli překvapeni, že stromy zde, už jsou v plném květu. A ta vůně......

Cyklotrasa  č. 1051 vede po hrázi Munického rybníka, kde jsme ji u kaple sv. Rocha opustili, abychom se po trase 11A vrátili přes již známé Bavorovice zpět k loděnici na start.

Délka trasy 40 km s převýšením +/- 530 m.
Na mapy.cz zaznamenáno téměř 900 výškových metrů, ale jak už máme ověřeno, údaj to není přesný.

Počasí – nádherný, slunečný, jarní den, i když místy větrno.