Recenze: Houba - "Ničeho nelitujem" & P.U.M. - "Bejval jsem anarchista"
Tak. Konečně je tu zase recenze na nějakej ten punk. :-) Dneska budu recenzovat dvě český alba, co vyšly na podzim 2019 (takže relativně nedávno). První z nich budou moji oblíbenci Houba, na který díky válům jako např. "Lituju", "Znám ty vaše sny", "Borec", "Je to s náma zlý" nebo "Psali to v tisku" nedám dopustit. Druhý album je od kapely P.U.M. (Pivaři umírají minimálně) s Robertem Papouškem v čele, o které byla nedávno na blogu řeč v souvislosti s kauzou ohledně kapely Purgen (čti zde: http://ravepunkerz.estranky.cz/clanky/aktualne/rozrusta-se-v-punkovem-hnuti-fasismus--jak-je-to-s-ruskou-kapelou-purgen.html). Hraje muziku tvrdšího ražení a angažuje se v pořádání punkových akcí jako je např. Číro Fest. Úplně na konec si dáme úvahu na téma kauza Úmrtí Sida Fest a stav českého punku jako hnutí.
Tak? Let's go for it!
HOUBA - "NIČEHO NELITUJEM"
01. "Ničeho nelitujem" Hned na začátek kulometná salva bicích, nasazený tempo a melodická vyhrávka kytary, ve druhé třetině mezihra s basou co mě vždycky tak baví, délka songu akorátní 3 minuty. Text je věnován fanouškům a celé hudební kariéře kapely. Ta za tu dobu co hraje objela nesčetně různých míst, potkala hafo různých lidí, zažila spoustu věcí včetně spousty výjebů a voserů, ale jak říká, nelituje ničeho. ;-) Asi nejzajímavější je pasáž ve sloce (zrovna ta část s basou), kde zazní "Už není důvod s nikým bojovat. Byl někdy důvod s někým bojovat?" - na zamyšlení. Fakt stojí za to krmit svý ego věčným bojem a v závěru se trápit? Song hodnotím 7.5/10
02. "Svoboda 2015" Tohle mě hudebně velice baví. Pomalejší refrén vhodný na skákání a skandování střídají mega rychlý sloky a na začátku tam moc dobře zavalí bicí a skvělá basová vyhrávka. Text je pojat zajímavým způsobem. Svoboda je personifikována do mladé dívky, která měla být lépe vychována - text vlastně kritizuje porevoluční politický vývoj a současný stav, kterej rozhodně není tím, co si lidi během sametové revoluce představovali. 8/10
03. "Slabá místa" Z hudebního hlediska tu máme další punk-rockovou lahůdku. Skvělý pogovací tempo, syrový hluboký zvuk kytar a basy doplněný o kytarovou vyhrávku ve vysoké tónině. Textově jde vlastně o pokračování předchozí písničky - kritika toho, jak lidi neustále podporujou ty samý mocichtivý vydřiduchy. Myšlenka, se kterou se ztotožňuju, ale text mohl být líp napsanej. 7.5/10
04. "Špína a prach" Hudebně průměrný punkový song pomalejšího tempa. Myšlenkově opět navazuje na předchozí dva a textově se mi z nich líbí nejvíc, hlavně ve druhé polovině, kde vybízí k aktivnímu protestu a trochu mi tím připomíná vál "Pozvedni pěst" od Jaksi taksi. Pár pěkných pasáží: "Zas další zachránce slibuje spásu, nakonec namastí jen svoji kapsu a ty máš mlčet, odevzdat mu hlas (...) A já vždycky se snažim jim v cestě stát, nechci to vzdát, nechci to vzdát (...) Toho mála, co nám zbývá, se nesmíme vzdát, nesmíme vzdát! (...) Měli jsme uvěřit, že jsme jejich hosti. Pak obrali blahobyt a nám nechali kosti! Je třeba jim ukázat, že nás je mnohem víc, když se odhodláme, nezmůžou nic (...) Budem se už za sebe rvát? Nastane už konečně zvrat?" 7/10
05. "Džíska" Vtipnej, jen něco přes minutu a půl dlouhej song o tom, že mají kamarádi zařídit, aby, až nastane čas, autora pohřbili v džísce a nehráli jeho písničky - obzvlášť kdyby je měl zpívat jinej zpěvák - s upřímným "Dík" na konci. :-D Pobavilo mě hlavně "Pohřběte mě tváří dolů, ať mně celej svět může políbit prdel" - LOL. Joo, je to na tom světě občas složitý, ale stejně ho mám ráda. :-) Ale jakože fakt vtipná hláška, ne že ne. xD Hudebně se v songu střídají pomalejší pasáže s dobře pogovacími. 6.5/10
06. "Scéna hnědne" Hudebně těžkej průměr, tempo pomalejší, ale v pohodě, dá se. Myšlenka textu dobrá - scéna totiž opravdu hnědne a nejen to, ona i rudne ("Ve jménu vlastní svobody neváhaj omezovat druhý," perfektně sedí na obojí), ale o tom víc níže - způsob, jakým je text napsanej, mi ale přijde slabší (nehledě na to, že text vybízí k tomu problém pojmenovat, ale nakonec to sám neudělá, snad jedině v názvu...). 6.5/10
07. "Oficiální spekulace" Tady to zase jinak vodsejpá. :-) Dvě minuty kvalitního punku, ideální pogovací tempo, luxusní basa i bicí, jednoduchá kytarová melodie a skvěle strhující refrén. Text taky není špatnej, reaguje na u lidí oblíbený sdílení hoaxů a jejich vydávání za pravdu, aniž by si to ověřili, a na to, jak toho mocní využívají. 8/10
08. "Debilů" Tak tohle je TOPovka. :-) Jen něco přes minutu dlouhej song, prvotřídní punk z hlediska hudby i textu. I přes krátkost a relativní jednoduchost tě hudební podklad songu bude hafo bavit - hlavně úvod je zajímavej (ale nic vyumělkovanýho - hezky punkový pištění a skřípění kytar) no a ten rozjezd do rychlosti - TOP. Text je cynicky pravidvý, o tom, jak jako lidstvo jdeme svým chováním sami proti sobě. 10/10
09. "Povolební kocovina" Pokračuje se na dost slušné úrovni. Akorátně rychlý punk-rock, kompozice písničky mě hodně baví, no a text naráží na tu tragédii, která se odehrává po volbách a za 4 roky zase znovu i přesto, že všichni tak volají po změně - jaká ironie... 8/10
10. "Rok" Taková pičovinka na závěr. :-) Docela chytlavej song, kterej popisuje průběh roku a to, jak během něj autor chlastá a vlastně ani nic jinýho nedělá krom toho, že čeká na výplatu, aby mohl zase chlastat. Dřív bych asi projevovala souhlasné nadšení, ale s tím, co mě život naučil a co vím teď, mi nepřijde, že by to s tím "Vždyť žijem jen jednou," nějak moc korespondovalo, ale v pohodě, ne každej na to dojde a víš jak: ať si dělá kdo chce co chce, když mi tím nebude otravovat život. :-D ;-) "Rok" je každopádně jako zakončení alba fajn, je to vtipně napsaný a alko punkáči to budou na koncertech sborově hulákat s chutí. 6/10
Všech deset nových songů od Houby se drží v nadprůměru, ale vzhledem k tomu, jaký mělo album ohlasy, jsem od něj čekala víc, hlavně po textové stránce. Nejlepší vál je jednoznačně "Debilů", dobrá je i "Povolební kocovina", "Oficiální spekulace" nebo "Svoboda 2015". Špatnej tu není žádnej song, i tak je ale ten zbytek na poměry kapely spíš takovej lepší průměr. Jako celek ale album funguje, je poměrně pestré po stránce tématické i hudební (ne ve smyslu stylů) a poslechu nelituju. :-) Podtrženo sečteno dávám 7.5/10.
P.U.M. - "BEJVAL JSEM ANARCHISTA"
01. "Intro" Album je uvedeno instrumentálním, minutu a půl dlouhým metal-punkovým intrem, který naznačuje, co nás asi v následujících 12 stopách čeká. U punku není intro úplně obvyklý, ale proč ne, zní to dobře. 8/10
02. "Ideozločin" Dost dobře znějící punkovačka - svižná, syrová, s originální kytarovou melodií a dobře napsaným textem. Ten je o snaze násilím převychovat člověka s odlišným názorem. Nic z čeho se vyloženě posadíš na prdel, ale jako dobrej punk. :-) 8/10
03. "Bejval jsem anarchista" Další song se nese v o něco pomalejším tempu, je chytlavej, má dobře zapamatovatelný refrén s popěvky a fajn kytarový sólo. Text je opět dobře napsanej a pojednává o myšlenkovém vývoji autora. S ním se ztotožňuju do té míry, že i já jsem dřív (v těch cca 15 - 20 letech) nesnášela celej svět a věřila v anarchii ("I Believe In Anarchy" od The Exploited býval můj hooodně oblíbenej song a doteď si ho ráda poslechnu), což se změnilo a teď se na svět dívám daleko pozitivněji a na anarchistickej postoj *nikdy nevolit a propagovat anarchismus* jsem rezignovala. Ovšem že by se mi ta myšlenka nadále nelíbila se říct nedá a jak sleduju nefunkčnost zdejší pseudo-demokracie, opět si s ní pohrávám, ačkoliv už ji asi nikdy nebudu brát tak vážně jako dřív. Ale abych se vrátila zpátky k songu, s tím, že "celá tahle idea je ke komunismu návrat" absolutně nesouhlasím, protože je to už z principu nesmysl. Jak by to mohl být návrat ke komunismu, když je komunismus totalitářský režim s neomezenou státní mocí, a anarchismus je proti všem formám útlaku a chce odstranit stát? A co se týče toho "nebejt levičák" - dost často se uvádí, že anarchismus stojí úplně mimo klasický pravo-levý politický spektrum, k čemuž se přikláním i já, ale když už ho teda chceme posadit na tu levou stranu, je blbost se tvářit, že každej levičák je anarchista (jsou i levicoví demokrati). Každopádně, i když s tím, co je řečeno v textu, úplně na 100 % nesouhlasím, objektivně je pilotní song alba nadprůměrnou punkovou záležitostí, které dávám 7/10
04. "Alkoholu král" Opět slušná pogovací písnička s chytlavým refrénem; jako intro a outro použili hlas Ozzáka z Comebacku a jeho hlášky o pivu. Text je tak trochu sáhnutím do alkáčova svědomí - otázky typu "Proč jsem zase tak pil?" a myšlenky na to, že by možná bylo dobrý být aspoň jeden víkend střízlivej. Já osobně mám tuhle etapu za sebou a jsem z vlastní vůle rozhodnutej nepíč :-) (když nepočítám nějaký to ojedinělý pivo nebo jinej alko drink, kterej si dám na oslavě po jídle nebo na akci, kde ho vzápětí vytancuju). Když si ale vzpomenu na svou alkáčskou minulost, musím říct, že tyhle myšlenky moc dobře znám. 7/10
05. "Ze života" Docela prdel song o debilních, povrchních lidech, co se tváří jako největší machři, i když přitom za všechno vděčí rodičům a sami neumí nic. Ze zkušenosti vím, že se tak tváří právě proto, že ve skutečnosti moc dobře ví, že jsou nuly, a potřebujou si to nějak kompenzovat. Takovýhle to chce brát s rezervou a spíš je litovat než se jima nechat vytáčet. ;-) Celá písnička se nese v pomalejším, až skáčkovým rytmu, hraje pěkně zvesela a jako ústřední motiv má "la la la" popěvek; sem tam jej doplňuje zahvízdnutí, jak když si někdo z pařmenů sundá tričko a začne jím točit nad hlavou. :-D V poslední cca půl minutě se styl songu změní v rychlej punk a popěvek na čertovský "blblblbl". xD Jo, jako sranda dobrý. :-) 6.5/10
06. "Che Guevara" Tady to jede zase víc od podlahy - rychlej punk s líbivou kytarou nesoucí se ve vysoké tónině včetně sóla; heslovitý refrén se bude na koncertech dobře skandovat. Text kritizuje Che Guevaru a punkáče, co jej nosí na tričku jen proto, že byl revolucionář, ale ignorují fakt, že byl pravou rukou komunistického diktátora Fidela Castra a vykonával ve jménu revoluce masové popravy (na začátku songu zazní jeho výrok "Ano, popravovali jsme, popravujeme a budeme popravovat,"). Některé pasáže textu mi trochu připomínají "Viva la Revolución" od Rybiček 48. :-) Che Guevaru jsem nikdy nějak neprožívala, ani v pozitivním smyslu, ale ani v negativním - přecejenom se pak s Fidelem Castrem rozešli a pokud jeho xicht nějací punx nosí na tričku, pak právě jako symbol revolty, ne komunismu nebo masových poprav. Chápu ale, jak je text myšlen, a to, co je v něm řečeno, se nedá nijak popřít. 7.5/10
07. "Jsme normální" Dvouminutový rychlý, jednoduchý a melodický punk o tom, že je normální nelhat, nepodvádět, pomáhat uprchlíkům, mlátit nácky, nepodporovat velkochovy, odsuzovat týrání zvířat a nesnášet Zemana, Babiše, Okamuru a bolševiky a že je na to autor patřičně hrdej. Mno, "normální" je dost úzce spojeno s pojmem "většinový", takže u některých těch jmenovaných věcí bych řekla, že je bohužel normální spíš opak, ale celkově má to slovo víc významových odstínů - tady se tím myslí spíš kladný vlastnosti, který by měl mít každej člověk (vzpomněla jsem si na výrok jednoho punkáče, kterej zazněl v dokumentu o punku v rámci cyklu Kmeny: "My jsme úplně normální lidi, ale ten svět, kterej je tady kolem, normální není,") - chápu a souhlasím. V každým případě bych prostě dělala věci podle toho, jak to cítím, a jestli to někdo považuje za normální nebo radikální bych vůbec neřešila. Písnička je chytlavá a hezky vodsejpá. 8/10
08. "Dezinformace" Song má skoro 4 minuty a je skvělej od začátku do konce. Konečně jsou tu slyšitelné i metalové vlivy, song má naprosto úžasnou hutnou basu, rychlý bicí a líbivou kytarovou melodii. Kdyby zpěvák ještě víc přitlačil na pilu, bylo by to jako česká obdoba novější tvorby The Exploited. B-) Text je opět dobře napsanej, kritizuje, jak už název napovídá, šíření dezinformací a polopravd podložené jen stádovou hysterií a jednoduchostí lidí. Jen bacha na stavění se do role někoho, kdo má patent na pravdu - ten totiž nemá nikdo, i když je sdílení některých hoaxů vyloženě demence. ;-) Doporučuju song srovnat s "Oficiální spekulací" od Houby. 9.5/10
09. "Baví nás to" Teď zase trochu melodičtěji a trochu víc zvesela. :-) Fajnová jednoduchá kytarová melodie, svižný pogovací tempo a text (zase dobře napsanej, jak jinak) o tom, že i když je ne vždycky všechno super, je autor na světě rád a je spokojenej s tím, jak to teď má. I když už nechlastám, na kytaru nehraju a místo skvělý ženy mám skvělýho muže, taky to tak cítím. :-) Život mě baví, i když je to občas boj (hlavně se sebou samým, resp. se svým egem) a kdo ví, co mi (nám všem) ještě přinese. 7/10
10. "Prašivá kočka" Neskutečně depresivní song... A pro mnohý bohužel krutá realita. Text sleduje příběh opuštěné kočky, kterou někdo jako kotě vyhodil s ostatními k popelnicím a protože se jí nikdo neujal, umřela nakonec sama, venku, v mraze... Ne každej má v životě dobrou startovní pozici (zázemí, rodinu atd.), ale možnost být pánem svýho života a dostat se odněkud někam ano. Osobně věřím v absolutní zodpovědnost za svoje štěstí a v to, že obětí zůstane jen ten, kdo se nechá - jsou lidi, co byli v úplných sračkách a měli to úplně na hovno, a přesto se z toho vyhrabali. Samozřejmě to není nic jednoduchýho a ne každej to dá - važme si proto toho, co máme, a lidí, kteří nám pomáhají. Co se týče hudební stránky songu, je to hodně metal, punkový obrátky nabere jen v refrénu. 6/10
11. "Matička Rus" Opět song v tvrdším stylu - metalem líznutej punk s brutální basou, bicíma ideálníma k pogování a komplexnějším kytarovým sólem. Slova písničky kritizují ruskou politiku plnou potlačování lidských práv, policejní brutality a mocichtivé rozpínavosti - co na to říct, je to tak... :-/ A nám nezbývá než provolat Putinovi hlasité "Fuj!". Kdo by chtěl namítat něco proti pasáži v refrénu "Táhni domů Ivane, nejseš tady vítanej!", myslím, že je víc než jasný, že se tím nemyslí Rusové jako příslušníci národa, ale personifikovanej ruskej vliv. ;-) 8/10
12. "Deja vu" Jo jo, mám trochu deja vu - vál dost podobnej jako "Baví nás to", i když ten se mně osobně líbí o něco víc. Taková oslava punku a tribute N.V.Účkám. :-) Objektivně dobrá, i když hudebně průměrnější punková písnička s trochu vtipným refrénem - hodně mě baví jeho opakování ve vyšší tónině na konci. 7/10 si zaslouží.
13. "Jednoduchá cesta" Na začátku syrový kytarový riffy, sem tam úder bicích a pome - pořádnej hardcore. Závěrečnej song má skvělý kytarový sólo, údernej refrén, chraplavější vokály a vůbec ti nepřijde, že má 5 minut (!). Jeho myšlenka je dost jasná a jednoduchá: kritika společnosti - konzumu, rasismu, totalitářství,... Jednoduše to, co každýho punkera a i mnohý ne-punkery trápí a co by chtěl změnit. Dobrá tečka na konec, jak razítko na čelo. :-) 8.5/10
Od P.U.M. už jsem v minulosti pár válů slyšela a nějaký co se mi líbily jsem si i postahovala, byť to pro mě nebylo nic, z čeho bych byla bůhvíjak odvařená, ale kvalita tohoto alba je nad moje očekávání vážně dobrá. Čekala jsem víc metalového vlivu a celkově temnější a tvrdší ražení skladeb, zatímco ve skutečnosti je na albu víc klasickýho punku, což rozhodně nepovažuju za zklamání; "Intro" nakonec předpovědělo styl jen několika málo songů. Texty mi ne vždy úplně mluví z duše, ale z většiny jsou fakt kurevsky dobře napsaný, Robert je sympaťák a klidně bych si s ním ráda pokecala někde na koncertě nad pitím dle gusta. :-) Album je různorodé a dobře šlape, většině punkáčů se myslím bude líbit. Celkem 8/10.
Krátce po tom, co P.U.M. odmítli kvůli kapele Purgen účast na letošním punk festu PodParou, byla na světě další kauza, konkrétně kvůli hraní slovenské Zóny A měsíc zpátky na Úmrtí Sida Festu, za kterým stojí domácí hardcore punková kapela SAS hlásící se k apolitismu. Ta jako pořadatel napsala na události a pak i na svý stránce rozsáhlé vyjádření o "rudých pseudo-punkerech", kteří na internetu začali kydat špínu na Zónu A, pořadatele akce a údajně i kontaktovali majitele/provozovatele Divadla Pod lampou, kde se akce měla původně uskutečnit, že pokud tam nechají Zónu A zahrát, budou akci nějak sabotovat. Divadlo Pod lampou potom dalo pořadatelům skutečně ultimátum, že bude buď akce bez Zóny A, nebo nebude vůbec. Hoši ze SAS se rozhodli, že si od nikoho nenechají diktovat, jaký kapely mají mít na svý akci, a fesťák přesunuli do prostoru hospody Na Pankráci u Nýřan. Když jsem četla tu diskuzi pod těmi příspěvky, nestačila jsem koukat... Můj pohled na věc je takovej, že pokud SAS opravdu proklamujou apolitický punk, tak moc nedává smysl, aby zvali na svou akci kapelu, jako je Zóna A, jejíž frontman otevřeně podporuje aktivity čistě neonacistických kapel (např. Juden Mord) a Kotlebovu L'SNS a je tudíž nazi jak vyšitej, ale pokud jim jde jen o hudbu (která v případě Zóny A neonacismus nijak nepropaguje), tak OK, chápu. Osobně mi přijde jako blbost kvůli tomu bojkotovat celej fesťák (natož se chovat opravdu jak komoušskej práskač a udávat), ale nemůžou se přece divit, že se někteří punx proti účasti takovéhle kapely ozvou - někdo holt není takovej, že si řekne "Ale tak muziku maj dobrou, tak to nebudu řešit a jak budou hrát, půjdu si sednout na bar,"... Pár lidí na to mělo rozumnej názor, ale ten zbytek... Fakt bych nečekala, že konvičkovsko-okamurovský polo-náckovství a sluníčkářsky korektní neomarxismus infikuje i punkovou scénu... :-ú
Fanoušci Ortelu, lidi, kteří se ptají "co je vlastně tak špatnýho na rasismu" a Antifáci plivající na apolitismus, co se hned chytaj v nadsázce myšlené narážky na něčí homosexuální orientaci a ohání se neexistující netolerancí (tj. nejspíš ti, co Fest nahlásili jako závadnej, jestli je pravda, že to tak bylo), no prostě hnůj, kterej v punku fakt nechceš - a hlavně ho tam vůbec nečekáš... Nezachápala jsem. SAS se k tomu pak ještě párkrát vyjadřovali s tím, že více méně jenom pořád dokola opakovali to samý a do diskuze jako takové se nijak konkrétněji nezapojili (upozorňuju, že nejsem jejich odpůrce - jejich muziku trochu znám a to, že si pozvali na akci Zónu A, pro mě není důvod je nějak odsuzovat, i když bych já osobně s takovou kapelou nikdy nespolupracovala). To, že ve svých statusech vyvozovali, co má kdo za sebou, jenom z toho, že se s nima v něčem neshodne, a stěžovali si, že se prý někdo někomu snaží diktovat, s kým se kamarádit a co nosit, zatímco se v komentářích jejich největší zastánci do někoho trefovali skrz hadry, co nosí (jakože asi nejsou doopravdy punk), byla už jen bolestně legrační třešnička na dortu (ale jak říkám, nic proti nim). Vyvodit závěr, že člověk, co má třeba IVČRN odznáček, na tričku Ortel a drží se kolem ramen s týpkem s vykérovaným SS a hakenkreuzem, bude asi trochu nazi a vyfuckovat ho, je totiž hroznej diktát! Celý to bylo strašně komický (nebo spíš tragický) a já přemýšlím, co se stalo - kde se tohle v českým punku kurva vzalo??? To už je copak českej punk opravdu jenom o tom chlastu a barevných čírech? Nebo jen alibistická zástěrka toho, že někdo není schopnej v životě normálně fungovat? "Rudej jako hnědej - to se mně snad zdá!" :-/
No nic, spravme si náladu kalendářem punkových akcí na jaro 2020 - najdeš tam mj. info např. o zmíněným Číro Festu ;-) http://drive.google.com/file/d/1AuT2L3tN782w3DbnBVV5tOwQ9cW-wg6H/view