Oi!
28. 1. 2007
Vypadá to jako vcelku jednoduchá otázka, ale jakmile se nad ní
zamyslíte, zjistíte, že to tak není. Pokusím se ji zodpovědět, ale
upřímně, jen na papír přenesu své domněnky, ať už ověřené nebo ne, a je
na vás, abyste o tom udělali celkový obrázek samy.
Móda šla s hudbou vždy ruku v ruce, Teddy Boys měli svůj rock'n'roll v
50. letech, mods měli soul a R´n´B na počátku 60.let a hipíci zase
psychedeliku. U skinheadů tomu není jinak.
V letech 1968/69 podstoupila jamajská muzika změnu z rocksteady ke
skákavým reggae rytmům a v té samé době ho začalo poslouchat čím dál
tím více mladých příslušníků pracující třídy z periférií britských
měst. Tuto muziku nehrála žádná komerční rádia, což poslouchání tohoto
stylu dávalo přídech revolty proti společnosti a ještě se na něj snadno
tančilo. To přilákalo spoustu posluchačů a těch, kteří se vždy cítili
blíž svým koloniálním bratrancům. Netrvalo dlouho a mnoho z těchto
posluchačů se stalo skinheady a od roku 1969 je na scéně slovo skinhead
tím hlavním, reggae je hudba skinheads v jejich první vlně. Ve stejné
době byla vystoupení reggae interpretů plná těchto nakrátko ostříhaných
mladých, a tak se začali psát především texty se skinheadskou
tématikou, aby se alba lépe prodávala. To zas až tak dobře nefungovalo
s výjimkou "Skinhead Moonstomp" od Symarip vydaném Trojan records (což
je vlastně předělaný "Moon Hop" Derricka Morgana). Nicméně, mezi roky
1969 a 1971 se mnoho reggae songů prosadilo v top 40, ale je málo
pravděpodobné, že by jejich prodejnost zvyšovali právě skinheadi, to
přispělo k tomu, aby se reggae z undergroundu "vyšplhalo" do britského
mainstreamu.
Zkrátka, v 69/70 jste na školních slavnostech, soukromých oslavách a v
klubech mohli slyšet především tóny skinheadského reggae. Ale tyto
kluby hráli i detroitský soul od Tamla Motown, Stax a jim podobným a na
to se také dívalo jako na skinheadskou muziku, což je vlastně pravda,
neboť i to přijali "krátkovlasý" za svůj sound, hlavně děvčata, která
kvůli svému oblečení hledala méně hopsavou muziku, chtěla tančit
kultivovaně zatímco chlapy ze všeho nejraději stompovali!
Mnoho mladých soulových kapel se nechalo přesvědčit, že jestliže chtějí
uspět, musejí přijmout skinheadský styl. To však vůbec neplatilo a
kapely jako Ambrose Slade nikdy neměli komerční úspěch. Oni si tedy
zkrátili jméno na Slade a jsou to klasikové Glam Rocku a několikrát
byli no1 v různých topech v 70. letech, ale celá jejich skinheadská
image šla pryč.
Ačkoli se většinou bere, že skinheadský kult let 68-71 byl záležitostí
(anglického) Jihu, vydržel déle na (anglickém) Severu, mezitím se zvuk
reggae stal pomalejším, basovějším a mystičtějším, tak jak ho začali
prezentovat Marley a jemu podobní. Děcka Severu začala hledat nový
styl, který by jim vyhovoval. Mnoho z nich přijalo právě Glam Rock a
kapely jako Slade a The Sweet. Dalo se na něj dobře stompovat a songy
byli plné sborových refrénů. Ale na severu se začalo rodit něco nového,
co mládež uchvátilo, Nothern Soul. Kluby jako Blackpool Mecca, Torch v
Stoke On Trent a nejznámější Wigan Casino lákalo mládež na celonoční
párty (allnighters) a skinheadi nebyli výjimkou. Během poloviny 70. let
se změnila móda a skinheadi s ní, změnili se v suedeheads a smoothies a
skinheadská móda všude zaniká.
V roce 1976 punk zaplavil britskou hudební scénu. Řev, rvačky a
násilnosti byli odpovědí na jedno z nejdepresivnějších období v britské
historii, která se v té době stala hodně politováníhodným státem.
Mládež byla nasraná, "anarchie" se stala nežádoucí ve všech koutech
země a nové a nové kapely se objevovali den za dnem. Punk byl na
pochodu.
Skinheadský styl se v té době znovu vrátil s punkovými prvky. Když
Jimmy Pursey z Sham 69 zvolal: "Skinheadi jsou zpět!", zpustila se
nezastavitelná lavina a skinheadi začali poslouchat punkové kapely jako
Cock Sparrer, Skrewdriver, očividně inspirované od Sham 69, a další.
Roku 1978 byl punk "ukraden" hudebním průmyslem a vlastně přejmenován
na Novou Vlnu. Naštvaní fanoušci začali zakládat svoje vlastní kapely,
Cock Sparrer nebo Angelic Upstarts. To je druhá vlna punku, která
přilákala více skinheadů, nicméně někde v pozadí se utvářela
základovější, drsnější tvář punku, Oi!. Předtím se roku 1979 objevili
The Specials se singlem Gangsters a Two Tone spatřil světlo světa, stal
se šílenstvím po celé zemi, tento jednoduchý mix punkového zpěvu a
jamajských rytmů připomněl časy, které byli před deseti lety. Smrtelně
podmaňující a snadno tancovatelný zvuk přijali mladí skinheadi a začali
chodit na vystoupení The Specials, Madness a Bad Manners. K tomu
pomohlo i to, že Bad Manners a Madness měli v kapele skinheady. To než
začali Specials stoupat vzhůru, Madness nahrávat u velkých labelů a Bad
Manners začali dělat nová alba. Bylo však spousty kapel, které hrály to
samé, avšak mívali jepičí život a mnoho skinheadů je "žralo", za zmínku
stojí The Beat nebo The Selecter. Tato muzika se nesla na podobných
vlnách co punk, a tak mnoho lidí, co chodili na 2tone koncerty, chodili
stejně tak na punkové akce.
V 80-tém roce však původní punková scéna mizí a potřebuje pomocnou
ruku. Ta byla podána jedním novinářem, který se jmenuje Garry Bushell.
Výsledek byl hudební výběr začínajících punkových kapel z celé Británie
a nese název "Oi! The Album". Tento výběr představil starší známější
kapely jako Cockney Rejects, Cock Sparrer a Angelic Upstars a vedle
nich začínajíc 4-Skins, Exploited a Peter And The Test Tube Babies,
byla poprvé udělána společná nahrávka punkových a skinheadských kapel.
Celá série má čtyři tituly vydané u Secret records a další dva u
Syndicate records. Nicméně, Oi! hnutí nebylo bez kontroverzností, která
mu byla dána médii, která za vším hledala politiku, a komerční úspěch,
který by si některé skupiny zasloužili, se nikdy nedostavil, ačkoliv to
někdy vypadalo, že se nemůže stát, aby se z toho stalo něco masivního.
To bylo hlavně způsobeno nařčeními z rasismu a ignorace. Vše bylo ale
dané nenávistí k rebelující pracující třídě ze strany britského tisku a
establishmentu. Ať je jak je, některé skupiny zůstali.
Skrewdriver vydali v roce 1982 "White Power" EP a ukázali všem, na
které "rasové straně" stojí a někdo se k nim i přidal. Výsledkem bylo,
že se čím dál tím víc kapel a skinheadů jalo následovat jejich cestu a
RAC získalo ohromnou základnu po celé zemi. To samozřejmě způsobilo
ohromné rozštěpení a mnoho skinheadů se naopak vzhlédlo v kapelách jako
Redskins, nerasistická punková kapela podobného ražení jako Angelic
Upstarts, nebo k některým ze zůstávajících ska kapel. Sám si vzpomínám
na skinheady na koncertě UB40 v osmdesátém třetím, což znamená, že
nevyhledávali pouze skinheadské kapely.
Věci tak pokračovali několik let, kdy skinhead bojoval proti
skinheadovi především kvůli rasové otázce, někdy však jen kvůli
rozdílným názorům na muziku nebo oblečení. Nerasističtí skinheadi se
snažili navracet ke kořenům a nosili "originální" oblečení a
poslouchali soul a ska, tak dobře známé z první vlny zájmu o skinheads.
V 80tých letech se některé Oi! kapely jako Condemmned 84, Section 5 a
Close Shave společně s kapelami z první vlny Oi! jako The Business
snažili najít pojící most mezi oběma stranami, ale snaha byla marná,
obě znepřátelené strany nebyli schopné najít společnou řeč.
Od přelomu let 82/83 už není skinheadství masivní záležitostí a leží ne
lidech, co si "zachovali víru", ať už to jejich politické přesvědčení
chce či ne.
Na konci 80tých let znovu povstává ska s kapelami jako Riffs, The
Loafers nebo Hotknives a skinheadi se také hlásí k této cestě.
Neobjevil se však dostatečný komerční úspěch a tento "ska revival"
zaniká.
Scéna stále zůstává stejnou, i když se na druhou stranu objevuje plno
kapel jako Dropkick Murphys nebo Runnin´ Riot, které následuje mnoho
skinheadů. Jsou tu také ska kapely, které můžou počítat se skinheadským
posluchačstvem, stejně tak zainteresovaní v reggae a nothern soulu. Na
druhou stranu je velice silná i scéna pravého křídla, ale o té příliš
nevím, protože mne nezajímá.
Co tedy skinhead poslouchá? Rozhodněte jak chcete.
Kam se podělo REGGAE?
Když dnes někomu řeknete reggae, nejlépe někomu na ska či rocksteady
koncertě, tak vám s vyvalenýma očima a pusou od ucha k uchu nejspíše
odpoví: "Jóóó, Marley! Tráva! Jamajka!" a když tohle slyším, tak se mi
chce brečet nebo alespoň dotyčného nakopnout. Myslím si, že když
fanoušci FC Chelsea přicházejí na Stamford Bridge a do uší se jim line
hit a hymna tohoto klubu Liquidator, tak ani netuší, co právě slyší.
Kdo si dnes, krom zasvěcenců, vzpomene na jméno Desmonda Dekkera,
dobyvatele anglických hitparád? Kdo vůbec tuší, že ten jejich král
reggae, tedy Marley, hrál i to čemu se říká rocksteady a ska? Když jim
řeknete, že měl song se jménem Hooligan, tak se vám opovržlivě vysmějí.
A největší drzost vůbec je, když prohlásíte, že první muzika, co
skinheadi poslouchali, bylo právě reggae, ne však to dnešní, plné textů
o trávě, návratu do (africké) domoviny, Jahovi a Babylonu, ale bylo to
hlavně texty o lásce muže k ženě (a naopak), parties, ale i násilí.
Stav dnešního reggae je prostě a jednoduše v hajzlu a ve větších
obchodech s hudbou v kolonce "reggae" najdete kompilace Boba Marleyho
tisíckrát jinak, ale pořád ty samé písničky, Petera Toshe a jeho
marihuanou nasáté písně, Israel Vibration a jejich zkouřený
rastafarianismus atd. atd. Ale pokud sháníte pořádné rocksteady, tak se
musíte více snažit. To už vám pomohou menší krámky jako Bulldog Music
Shop nebo Emergency records shop. Tam už seženete skvělé kapely jako
8°6 Crew, The Explorers či Xplosion nebo aspoň dostanete tip jak se k
nim dostat. Nebojte "špinavé" reggae není mrtvé. Stačí jen hledat!
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář