Matěj a Matyáš
Matěj a Matyáš
jsou jména hebrejského původu. Prastaré znění jména Mattithjáh znamená "dar Boží". Ze stejného základu vychází i Matouš. K tvarovému rozlišení obou jmen došlo už v řečtině (Matthíás a Matthaios), odkud se k nám jména dostala; jména Matěj a Matyáš vznikla z tvaru Matthíás.
Apoštol Matĕj
byl jedním z Kristových žáků a nastoupil na místo Jidášovo. Mezi apoštoly se dostal losem. Po Kristovĕ vzkříšení působil Matĕj jako misionář v Judeji a pozdĕji se odebral do sousedních zemí, až se dostal i do Etiopie. O apoštolovĕ smrti neexistují žádné přesné zprávy. Říká se, že kolem roku 63 jej prý pohané kamenovali a potom zabili sekyrou. Jeho ostatky přinesl počátkem 4. století biskup Agricius do Trevíru. Další jsou v kostelích S. Maggiore v Římĕ (Matĕjův relikviář) a také u sv. Justiny v Padovĕ. Kolem apoštola Matĕje se vyvinuly rozličné tradice. Ještĕ dnes je všude plno matĕjských poutí a dříve se razila i matĕjská mince.
Patron: stavebních řemeslníků, řezníků, cukrářů, kovářů a krejčích. Vedle toho se k nĕmu lidé modlí, aby od nich odvrátil černý kašel, neštovice a manželskou neplodnost. Matĕj je také patronem trevírského biskupství, protože v tamním bývalém kostele sv. Eucharia (dnes sv. Matĕje) odpočívají ostatky tohoto svĕtce. Mĕsto Trevír (Trier) je tak jediné v Nĕmecku, které se může pochlubit, že v jeho zdech jsou uschovány ostatky skutečného apoštola.
Atributy: Vĕtšinou je na nich zachycen s knihou a svitkem a velice často se sekyrou, tedy nástrojem, jímž byl mučen. Dále bývá zobrazován i s mečem, kopím nebo kamením.
Pranostika: "Svatý Matĕj ledy láme". Znamená to, že tento den by mĕl být předzvĕstí jara. U nás se dříve hojnĕ ujal zvyk třást na sv. Matĕje ovocným stromovím, aby hojnĕ rodilo. Kromĕ toho sloužila matĕjská noc k četným předpovĕdím. Tak například večer se vkládaly listy břečťanu do mísy s vodou. Když do rána nĕkterý list zmĕkl, znamenalo to nemoc v rodinĕ.