Jdi na obsah Jdi na menu
 


Naše matematika

V matematice podle profesora Hejného se žáci pohybují v různých "prostředích". Ta znají většinou z reálného života (např. figurky, schody, autobus, vláčky, ...) anebo z jiných svých činností (stavby z krychlí, dečky, ...). Proto jsou jim tato prostředí blízká a rády se v nich pohybují - tvoří, řeší. 

Prostředí DEČKY (tzn. překládání papíru a stříhání) rozvíjí u dětí plošnou představivost, seznamuje je s osovou souměrností, překládáním na poloviny a čtvrtiny užívají zlomky. V tomto úkolu měly děti přeložit obdélník na polovinu a něco odstřihnout. Cílem bylo představit si, jak bude rozložená dečka vypadat. Svou představu si před rozložením dečky nakreslily na tabulku a pak ji s výslednou dečkou porovnávaly. Tento úkol nabízel individualizaci práce, děti s více rozvinutou představivostí, si odstříhaly mnoho částí, někteří si troufly na jedno nebo dvě odstřihnutí. V prostředí VLÁČKY, se žáci prostřednictvím veličiny délka připravují na tvoření rovnic. V tomto úkolu hledali z nabízených vláčků ty stejně dlouhé. V jiných úkolech doplňují či odpojují vagónek, aby zase vytvořili stejně dlouhé vláčky. S krychlemi pracujeme také často, tady byl kombinační úkol - postavit různé věže a stavby zaznamenat. A praktický úkol - rozpůlit provázek.